5 503 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Gåta - någon som vet svaret på denna elfråga?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Jag instämmer med föregående talare, som sade "riv". Sådana kablar skall inte spänningssättas igen. Risken att du skadat isolering är alldeles för stor nu när du öppnat dosor och rört i dem. Det kan räcka med att någon smäller igen en dörr för hårt för att en sådan installation skall bli farlig. (Säger en som levt med en oförklarligt blinkande hall-lampa, innan jag hittade den sista biten OVIR som gömts...)keiser skrev:
Jag har själv rivit ut ett halvt hus med gammal OVIR, och råkat ut för riktiga "aha"-upplevelser. Av typen: "Undrar hur den här lampankontakten är kopplad? Men det är ju FK så det är ju ingen fara." Nej, det var övermålad OVIR, så när jag böjde i den så sprack isoleringen bort från alla tre ledarna från allt som var synligt, ung. 7cm. Så där stog jag med tre blanka ledare i ena näven på ett bord, med gnistorna sprakande. Var lite spännande innan jag fick frun att hitta rätt strömbrytare...
Så sluta felsöka och riv ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Man hurves då man ser sådana bilder. Att det öht finns kvar sådan installation detta nådens år 2015.
Protte
Protte
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Finns mängder kvar i gammal lägenheter och i villor på fina adresser i städerna. Har sett flertalet OVIR och Kulo installationer som det mer eller mindre brann i dosorna på. Ägarna ryckte med på axlarna och tyckte att de fungerade ett par år till. Sen att de sitter med en fin bil eller andra "lyx produkter" som nyaste telefonen eller datorn etc är bra förundrat då huset kan vara nerbrunnet några timmar senare.prototypen skrev:
Tyvärr måste jag hålla med fullmoon, i huset vi renoverar dyker det upp massor av gammal OVIR, och i min bostadsrättsförening finns det osanerade bostadsrätter med OVIR kvar på sina ställen. Har även sett ett par installationer med gammal OVIR där tråden tydligt varit mer än ljummen i rören, svåra att dra ut och luktade släkt brasa när jag fick ut dem.
Klicka här för att svara