Innan vi fortsätter diskussionen får vi nog se till att vi pratar om samma sak. Menar du med "minneseffekt" det som wikipediasidan kallar "true memory effect" eller det som de kallar "Other problems perceived as memory effect"?DIY_freak skrev:
Om du menar det senare så var det ju precis det jag skrev, nämligen att NiMH-batterier kan ta skada av att överladdas eller djupurladdas. Det är INTE detsamma som att de regelbundet bör laddas ur. Oavsett hur man läser dina länkar kan jag inte se det på något annat sätt än att det är en myt att NiMH-batterier bör laddas ur. Det är en annan sak att man i vissa fall kan förbättra kapaciteten hos ett batteri som redan tagit skada genom att ladda ur det.
Konstigt du läser...f91jsw skrev:
Wikipedia
Memory effect, also known as battery effect, lazy battery effect, or battery memory, is an effect observed in nickel cadmium and nickelmetal hydride rechargeable batteries that causes them to hold less charge.[1] It describes the specific situation in which certain NiCd and NiMH batteries gradually lose their maximum energy capacity if they are repeatedly recharged after being only partially discharged. The battery appears to "remember" the smaller capacity.
Greenbatteries
Answering this question is a sure way to start a flame war on the internet. The simple answer is: Technically speaking NiCd batteries do not have a memory effect. However, they do suffer from a voltage depletion or voltage depression phenomenon that most people call the memory effect.
.
.
.
Technically, NiMH batteries do not have a "memory effect", but strictly speaking neither do NiCds. However NiMH batteries can experience voltage depletion, also called voltage depression, similar to that of NiCd batteries, but the effect is normally less noticeable. To completely eliminate the possibility of NiMH batteries suffering any voltage depletion effect manufacturers recommend an occasional, complete discharge of NiMH batteries followed by a full recharge.
Batteryuniversity
When nickel-metal-hydride was introduced in the early 1990s, this chemistry was promoted as being memory-free but this claim is only partially true. NiMH is also subject to memory but to a lesser degree than NiCd. While NiMH has only the nickel plate to worry about, NiCd also includes the memory-prone cadmium negative electrode.
Samtliga dessa passager handlar om det som i dagligt tal kallas minneseffekt och inte om skador som kan ske av överladdning/djupurladdning. Alltså skador som uppkommer på grund av att batteriet upprepade gånger bara laddas ur till en viss nivå. Måhända du inte håller med om det de säger, men jag förstår inte varför du försöker att få det till att de säger något annat.
Nej, dina citat handlar faktiskt inte om det om du läser noga. Det du beskriver är "true memory effect" och observerades i NiCd-batterier i satelliter som laddades ur exakt till en viss nivå. Det är inte en effekt man ser vid normal användning.DIY_freak skrev:
Jag har hittills inte läst en förstahandskälla (dvs teknisk rapport från batteritillverkare eller forskningsgrupp) som rekommenderar att regelbundet ladda ur NiMH-batterier i "förebyggande" syfte.
Jo, det gör de. Det är precis samma minneseffekt som finns i NiCd-celler som gör att man rekommenderas att ladda ur dem ibland. Precis samma gäller alltså för NiMH batterier, fast i mindre utsträckning. Du får kalla denna effekt som finns i NiCd och NiMH batterier precis vad du vill. Slutsatsen är ändå densamma, nämligen att båda mår bra av att laddas ur ibland.f91jsw skrev:
Vi kommer inte längre.
Mycket av dagens robusthet kommer också förstås från elektroniken kring batterierna, som är otroligt mycket mer sofistikerad idag och "tar hand" om batteriet på ett mycket bättre sätt än förr. Jag tänker på laddare, skyddskretsar osv.Troberg skrev:
Likväl gäller det att se upp ibland med t.ex. bilbatterier som är ganska lätt att sabba om man inte känner till deras begränsningar.
De har skydd som stänger av dem när du kör, men det Bosch dragare/knackare jag har kan man då släppa knappen och köra igen. Gjorde det misstaget när jag köpte den första 10,8V maskinen och knäckte batteriet.Troberg skrev:
Fast det du beskrev var "true memory effect", och det är väl klarlagt att denna inte uppstår i NiMH (och bara under mycket speciella omständigheter i NICd). "Problems perceived as memory effect" är just det, effekter som misstagits för minneseffekt.DIY_freak skrev:
Jag tror det först när jag får se en källa till en seriös forskningsrapport.DIY_freak skrev:
Jag bryr mig inte om din terminologi då jag inte har diskuterat det. Det jag har sagt är att NiMH-batterier visst mår bra av att laddas ur ibland, vilket du hävdade inte stämmer. Du får kalla anledningen till att de bör laddas ur ibland för precis vad du vill.f91jsw skrev:
Det var detta du skrev. Alla de artiklar jag har pekat på hävdar att ditt påstående är fel och att NiMH-batterier precis som NiCd batterier mår bra av att laddas ur ibland.f91jsw skrev:
Och var har du en seriös forskarrapport som visar att NiMH-batterier inte tappar kapacitet av att toppas upp utan att laddas ur någon gång, som skulle kunnat förhindras med urladdning ibland? En forskarrapport som inte är finansierad av batteritillverkare?
Det var du som tog upp begreppet minneseffekt, inte jag.DIY_freak skrev:
Wikipediaartikeln gör inte alls det påståendet. Där förklaras tydligt vad "true memory effect" är och att det inte inträffar vid normal användning. Det förklaras också att det som i dagligt tal benämns minneseffekt är kapacitetsförlust pga överladdning, och detta kan till viss del förbättras genom urladdning precis som jag skrev i första inlägget. Det är inte detsamma som att ett friskt batteri behöver laddas ur regelbundet.DIY_freak skrev:
Myten bygger väl sannolikt på att NiMH-batterier överladdas lite i många applikationer och därför rekommenderas det ibland att ladda ur dem för att till viss del återställa kapaciteten. Därav har myten uppstått att detta är något som alltid bör göras.
Bevisbördan ligger på den som gör påståendet. Det är helt grundläggande. Det föreligger aldrig en bevisbörda för att visa något negativt.DIY_freak skrev:
Jag tog inte upp nomenklaturen. Jag tog själva egenskaperna Jag satte avsiktigt citationstecken runt "minneseffekten" just för att markera att sas "den så kallade minneseffekten".f91jsw skrev:
Ja, och det är du som gör påståendet att NiMH-batterier inte tappar kapacitet av att ideligen laddas upp utan att laddas ur ordentligt. Så då är det alltså upp till dig att bevisa det påståendet. Det är helt grundläggande. Du gör påståendet, så du bevisar...
Om du NU vill hävda att du inte alls vill påstå ovanstående, så är ju allting bra. Då erkänner du alltså att det kan vara på det sättet...
Sent om sider så kommer en uppföljning på det härAndersS skrev:Vill inte kalla det en myt utan att hantering av laddning har förändrats över tiden beroende av hur batteriet är konstruerat och även att laddarna har utvecklats. Skulle vilja kalla det handhavandefel av LiIon batterier istället.
Lite nyfiken på vilken batterityp som din cykel med elmotor har, är det LiIon?
Batteriet är av Li-ion-typ:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och följande inforuta finns på batteriet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har slutat att försöka ladda ur batteriet så mycket som möjligt innan laddning (även fast instruktionen säger så) efter diskussionen i tråden och artikeln på DN.se.
Klicka här för att svara