El
prototypen: Grejen med de mättade kärnorna = transduktor http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article250019.ece Protte
hempularen: Nu har jag inte läst hela tråden. Men om jag fattar rätt så har du alltså en trafo till två grupper av lampor? Om då den ena gruppen börjar lysa svagare så borde det inte vara trafon, den ger ju ut samma spänning till båda grupperna (såvida den inte innehåller två separata trafos). Jag skulle i första han leta efter dålig koppling. Du har ju nära 20A total ström, vad har du
SirMacke: Hade tänkt sätta någon sorts rörelsevakt för belysningen över ytterdörren. Det jag hade tänkt: Antingen tändas när ström slås på inifrån tills timern gått klart, sedan släcka och köra som vanligt. Eller något i den stilen. Inte totalt blind som Kjell&Co billigaste som jag satte upp. Kan vara felaktig montering, den kanske inte kan hantera läget/vinkeln men man får gå riktigt
tobbew: Har aldrig gjort det själv, men jag har sett både nedgrävt och ovanpåliggande kabeldragning. Men jag tycker man gräver ned gulslang och drar kabel i, även där det inte behövs. Jag har ångrat när jag inte har dragit rör, ifall något måste ändras eller om något blir fel. Angående märken har jag ingen koll, jag har skitmycket "billigt skit" från jula utomhus, dock inget i marken.
Tommy Larsson: Jag koppla i serie ute i kretsen och dom lyser. Riktigt smidigt att sätta dom i apparatdosor
hempularen: Det är väl bara om det finns någon apparat inkopplad i någon ände som man bör begränsa mätspänningen till 500 eller tom 250V. Om apparaten är korrekt konstruerad så skall den tåla 1000V mellan fas och jord. Man kopplar helst ihop fas o nolla, och mäter bara mot jord i ett sådant fall. Genom att koppla ihop dem garanterar man att det inte blir 1000V över fas- nolla, där apparaten
karlmb: Tack för genomgången, fullmoon! Ska ha allt i åtanke! Dock kan man ju även tänka sig att jag ordnar en billig och enkel dosa med den extrafunktion jag vill ha. ;-) Så får proffsen fortsätta med sina konsoler...
-=fullmoon=-: Elko eller Eljos dosor passar med detta regelfäste. Regelfästet finns att köpa med och utan "spikarna". Helt klart värt att satsa på bättre dosor detta är nästan ett måste i badrum med kakel då man kan justera ut ringen så att apparaten sluter tätt emot.
Tsdoesds: [citat] Ett tips kan vara att dubbelkolla så du lagt fas på L. Det kan vara lite förvirrande för Steinel-armaturer har en tendens att använda brun som tändtråd. Tyskt vansinne måhända.
mr_bula: Det finns risk för att det finns rördragning där hålet för skorstenen kommer att vara. Men i värsta fall får man väl dra om de rören lite grann. holmberg87: Du har så rätt. Ville bara kolla med någon annan innan jag tar kontakt med sotare/elektriker.
Suhagg: Vattnet jag tappar ur kommer vara varmt. Det är nog mer att se till att öppnade ventiler och ev liten skvätt vatten som finns kvar ska spolas ur när jag fyller nytt vatten sen. Tidigare har det funnits fruset vatten kvar i vissa böjar. Rörisoleringen är populär hos mössen också tyvärr.
JanneSjo: Jag ska dra kabel från kopplingsdosor ovanför garagedörren till brevlådan. 12 och 24V men kanske även 240V och isåfall troligen sätta MV uttag vid brevlådan och kanske sätta 240V/12V adaptern vid brevlådan. 12/24V ska styra lite belysning mm. från brevlådan till huset kommer jag gräva ned ett markrör 50mm. Frågan är hur jag ska dra från/ längs huset till kopplingsdosorna
GK100: Det du får de upp med är direkt solljus, kyla är inget problem om det inte är någon mekanisk påfrestning då av något slag.
elmont: Det åker garanterat elektriker ut i obygden bara kunden är villig att betala vad det kostar, men det förutsätter att kunden förstår att om man har flera timmar i restid kostar det mer än den kvart det tar att byta brytare.
Schlbuditz: Kabelskor och tråd har jag hemma och provade faktiskt att byta ut tråden som var skadad. Efter en testkörning på 10 minuter så konstaterade jag att termostaten är helslut och inte slår av. 76 grader uppmätta mitt på elementet, trots att termostaten stod i botten. Jag tänker inte riskera att bränna ner garaget, så elementet åker till återvinningsstationen! Tack för alla svar.
prototypen: [citat] Har ni kört pumpen någon vinter ännu? Pumpen mår inte dåligt av att gå för fullt utan elpatrontillskott. Start och stopp sliter däremot. Att köra på elpatron spara INTE energi. Protte
Avemo: [citat] Varken jag eller fotografen skrev att man aldrig använder alla plattor samtidigt. Vi skrev att man aldrig har alla på max samtidigt. I alla fall inte mer än några minuter. Inte för att det är något problem med säkringen utan för att maten skulle bli vidbränd.
tommib: [citat] Argh..... här önskar man att det fanns en ogilla-knapp..... Varför envisas folk med att försöka bevisa att det inte ska gå att få koppla som privatperson? TS, det är helt riktigt att man aldrig lär sig något om man inte provar. Men det är lämpligt att läsa på först. Om det fungerade med den gamla brytaren så borde du kunnat få det att fungera även med den nya om du bara
Patrik_Hed: Förhöjt doslock till takdosa visste jag inte att det fanns. Aldrig sett förut. Får tacka för det tipset! //Patrik
arneri68: Hade först en WT-1 i badrummet som skulle styra en WMR-1000. WT-1:an hade dålig känsla och det var ofta svårt att få strömmen att brytas. Skaffade sedan en WBT-912 som kopplas in på en vanlig trappbrytare och den har nu fungerat felfritt under de ca 6 månaderna den har varit i drift. Sådana fasta installationer tycker jag bör hålla typ 15 år för att det skall kunna klassas som bra
martinradbo: [citat] Vilken styrka har du köpt? Är det "våtrums"-modellen?
bax: Har du elmätaren i ett skåp på fasaden kanske det är enklare att dra en 3-faskabel till garaget därifrån. Förr eller senare kommer du vilja ha 3-fas i garaget så lika bra att göra det förr.
pozz2: Det är enda stället i rummet jag kan ta ström ifrån till en frånluftsfläkt
tommib: Jag vill bara påpeka att det på intet sätt är säkert att du har 25A till lägenheten. Det är en mycket vanlig märkning på elmateriel, speciellt centraler, då det är maximal säkringsstorlek för en DII-gänga. Om du inte har en separat huvudsäkring i lägenheten så kan det vara så att du bara har just 16+6A. Om det går att uppgradera beror på hur stigarna i fastigheten ser ut och
Avemo: [citat] Jag skulle säga att risken att en luftvärmepump slutar att värma huset är mycket större än att kylskåpet löser ut jordfelsbrytaren. Om du är orolig för konsekvenserna av att värmen lägger av så är punkt ett att aldrig lämna huset en längre tid på vintern med bara en luftvärmepump som uppvärmning. Det bör finnas något element som backup, och om det sitter på en annan
pioneer: Jaa precis jösses vad ja letat :-) tack ska ni ha :-) :-)
hempularen: Ang. skarvkablar i "permanenta" installationer. En släkting köpte hus, det fanns en dörr, typ altandörr till vinden. Den gick bara att nå via stege från utsidan av huset. In genom en springa i dörren hade förre ägaren lagt en skarvkabel som försörjde ngt. med parabolantennen. Skarvkabeln gick sedan löst på marken till ett utomhusuttag. Kabeln såg ut att ha varit utsatt för väder
-=fullmoon=-: Vill man ha ett smart system så kör man på KNX eller tex ELKO living system. Det går att göra i princip allt det man vill. Fördelen är att man har ett trådbundet system och att de trådlösa delarna ska normalt sett endast användas där det inte går att lösa det på ett smidigt sätt. Men allt handlar ändå vad man vill betala i slutändan. Alla system har sina fördelar och nackdelar.
Flöjten5: Tack för era tips, jag ska dra i helgen för det är så mörkt man kommer hem på dagarna numera.
prototypen: Nej, den klamringen är inget att skryta om. Protte