Hej. Jag har ingen jordfelsbrytare i min lägenhet och har sneglat på en badrumsspegel: "opal queen". På hemsidan där jag hittat den står följande text:

"Spegeln är integrerade med två stycken energieffektiva 13W T5 lysrör med lång livslängd. Barnsäkert med ett jordat uttag (10A) och strömbrytare ingår. IP44."

Om jag överhuvudtaget skulle vilja ha denna installerad hos mig så är kravet en jordfelsbrytare eller? Det finns inga andra vägar att gå? (som fortfarande är legalt).

Innan satt det en armatur med rakapparats-uttag, det är ok alltså?

Nej, det finns ingen annan väg. Gamla uttaget var matat isolerat via en trafo och gav 110 V samt med begränsad effekt tillräckligt för en rakapparat därför ok och enda typ som var tillåten förr.

Ok tack, då vet jag.

I TS fall var det integrerat uttag ihop med belysningen så matningen till helheten ska gå via JFB. Det är ju varken mycket jobb eller kostnad med att ordna en JFB för hela centralen, så är problemet ur världen och generella säkerheten höjd.

Ok, det är ett relativt enkelt ingrepp för en erfaren elektriker? Ca pris?

Mikael_L
Dnaq skrev:
Det beror på.
Om det är en gängsäkringscentral från 60-talet eller senare, med plats någonstans runt om för ca 12x18cm stor kapsling, eller om det är en automatsäkringscentral med ledig plats tillräckligt för JFB så bör jobbet ta absolut max 2 timmar. Ev körtid, bilersättning eller likn kan tillkomma.

Men sen kan det krångla också.
En så gammal porslinscentral att jord och nollskena inte är separerade innebär stort problem. Ofta bäst att byta hela centralen, eller i ditt fall kan man sätta en liten JFB som endast skyddar badrumsskåpet.

Om centralen är ihopbyggd av flera olika kapslingar (utbyggd i omgångar, eller kanske uppdelad på värmecentral + annan el osv) innebär ofta krångel, kan bli 1-2 timmar extra.

Om det finns befintliga jordfel i huset som upptäcks först när JFB installeras så stökar det till det.
Med lite otur kan det ta ganska lång tid att hitta och åtgärda felen.
Inte så vanligt i hus från säg 70-talet och framåt. Ofta är allt frid och fröjd direkt, bara inte händige Harry har lekt amatörelektriker där.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dnaq skrev:
Nu har Mikael nämnt de flesta fall man kan råka ut för men vill du minimera sätt en bara för säkringen som matar badrummet. Du har kanske en uppfattning av skicket på elen i lägenheten, byggår osv?

Normalt ser jag det inte som problematiskt att sätta in JFB i en lägenhet för hela centralen. Det ur ett praktiskt tekniskt perspektiv där du slipper råka ut för någon som försöker skinnflå dig likt som skrivs om i många trådar här.

Tack tack! Ska ta och lägga upp en bild på proppskåpet senare så kanske ni kan bedöma vad för typ av årgång, säkringar det är osv.

Här kommer den utlovade bilden på mitt proppskåp. Går det dra några slutsatser om den verkar vara svårjobbad?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska inte vas några som helst problem att installera jfb till det skåpet

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Udda central i en enfasmatad lägenhet. I det här fallet kan man montera en liten 2 modulskapsling och 2 pol ( enfasjordfelsbrytare). Det höjer elsäkerheten rejält i hela lägenheten.

Ok det låter bra nudel. Tobbe, vad menar du med 2 modulskapsling och 2 pol? Ska jag skruva bort skyddskåpan så ni får se hur innanmätet ser ut?

Nej det behövs inte på en såpass modern central.
I den centralen finns sepata noll och skyddsjordsskenor

Att montera en jfb bredvid den befintliga centralen är ett standardjobb för en elektriker.

Kolla med hyresvärden/ brf om dom har avtal med en elfirma som kan montera en jfb till fast pris?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.