8 602 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Kvadrat på kabel till Elcentral?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
En tjock svart kabel tror jag skulle bli bra 
För att dimensionera en kabel behöver vi veta
- förimpedans
- förväntad belastning
- längd på kabeln
- inkopplingspunkt (mätarskåp, elcentral och hur den i så fall är matad, "elskåp" låter inte som rätt plats).
Man får i princip dra hur många kablar man vill från en punkt så länge det är praktiskt genomförbart och dimensioneringsmässigt möjligt.
- förimpedans
- förväntad belastning
- längd på kabeln
- inkopplingspunkt (mätarskåp, elcentral och hur den i så fall är matad, "elskåp" låter inte som rätt plats).
Man får i princip dra hur många kablar man vill från en punkt så länge det är praktiskt genomförbart och dimensioneringsmässigt möjligt.
Ja detta är bara planering. Så jag vet inte inte dem sakerna i nuläget. Så i ett mätarskåp så får man koppla flera ledare per terminal?Bo.Siltberg skrev:En tjock svart kabel tror jag skulle bli bra
- förimpedans
- förväntad belastning
- längd på kabeln
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Jag kan bara upprepa det jag skrev, om terminalen praktiskt tillåter det (har plats och ger en god och varaktig anslutning av en extra kabel av en viss typ). Det kan vara lite si o så i gamla mätarskåp.
Klicka här för att svara