P
Hej!

Vad skall man ha för storlek på kabel till en "enkelradig" elcentral avsäkrad 16A? Får man ha 2 st kablar från ett elskåp? Inkommande 16A?. Dvs 1 kabel till central i hus och en till ex Garage?

• Gilla
Danne3
  • Laddar…
En tjock svart kabel tror jag skulle bli bra ;)

För att dimensionera en kabel behöver vi veta
- förimpedans
- förväntad belastning
- längd på kabeln
- inkopplingspunkt (mätarskåp, elcentral och hur den i så fall är matad, "elskåp" låter inte som rätt plats).

Man får i princip dra hur många kablar man vill från en punkt så länge det är praktiskt genomförbart och dimensioneringsmässigt möjligt.

Mikael_L
Väldigt ofta är 5x6mm[SUP]2[/SUP] eller 4x10mm[SUP]2[/SUP] ett bra val.

Men inte alltid, för att göra en korrekt dimensionering krävs det mer info.

P
Bo.Siltberg skrev:
En tjock svart kabel tror jag skulle bli bra ;)

För att dimensionera en kabel behöver vi veta
- förimpedans
- förväntad belastning
- längd på kabeln
- inkopplingspunkt (mätarskåp, elcentral och hur den i så fall är matad, "elskåp" låter inte som rätt plats).

Man får i princip dra hur många kablar man vill från en punkt så länge det är praktiskt genomförbart och dimensioneringsmässigt möjligt.
Ja detta är bara planering. Så jag vet inte inte dem sakerna i nuläget. Så i ett mätarskåp så får man koppla flera ledare per terminal?

Jag kan bara upprepa det jag skrev, om terminalen praktiskt tillåter det (har plats och ger en god och varaktig anslutning av en extra kabel av en viss typ). Det kan vara lite si o så i gamla mätarskåp.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.