5 946 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Montera strömbrytare på TV:ns elsladd?
Sida 1 av 2
För att spara el och även motverka brandfara, ska man ju helst ha en huvudströmbrytare på TV:n, men alla modeller har ju inte det. Då rekommenderas ofta ett grenuttag med brytare för kunna bryta strömmen. Men kan man inte lika gärna montera en strömbrytare typ sån man har till bordslampor direkt på TV:ns elsladd? Då blir det ju lättare att nå brytaren och man får samma funktion.
Jämför med hur alla adventsstakar var förr i tiden, dvs utan strömbrytare och alla släckte dom genom att vrida loss en lampa. Jag monterade strömbytare på alla mina stakar och kände att jag var före min tid. Numera har alla stakar strömbrytare.
Finns det någon nackdel eller fara med att göra så med TV-sladden?
Jämför med hur alla adventsstakar var förr i tiden, dvs utan strömbrytare och alla släckte dom genom att vrida loss en lampa. Jag monterade strömbytare på alla mina stakar och kände att jag var före min tid. Numera har alla stakar strömbrytare.
Finns det någon nackdel eller fara med att göra så med TV-sladden?
Eventuellt skulle försäljaren kunna säga att garantin inte gäller eftersom du manipulerat med apparaten.
För att göra någon elsäkerhetsfunktion behöver du ha en tvåpolig brytning, och de vanliga sladdströmbrytarna är oftast bara enpoliga.
För att göra någon elsäkerhetsfunktion behöver du ha en tvåpolig brytning, och de vanliga sladdströmbrytarna är oftast bara enpoliga.
En sån här kan du använda i stället. Då kan du bryta/slå på strömmen från soffan. http://clasohlson.com/se/Mottagare-på-av-Nexa-EYCR-2300/36-4604
Det finns billigare modeller också.
Det finns billigare modeller också.
Det finns stickproppar med inbyggd brytare, ävenså mellanproppar.
Vet det inte är svar på frågan och du får gärna bryta strömmen om du vill, ingen diskussion om att det är säkrast, men nu vi är inne på ämnet stänga av tv:n kommer jag fundera: Är inte detta råd från tiden med tjock-tv som hade högspänning (brandrisk) och innan de nya kraven på standby? Sen 2010 får en tv max dra 0,5W i standby vilket blir mindre än 5kWh/år alltså 7-8kr om man har en tv som drar maximalt och aldrig används. Om man bara ser till kostnaden känns det svårt att få ihop ekonomin i att köpa en extra brytare.
Fjärrströmbrytare blir bara löjligt då de inte har krav på standby än och då kan dra mer än tv:n (typ som att ha timer på en led-adventsljusstake).
Fjärrströmbrytare blir bara löjligt då de inte har krav på standby än och då kan dra mer än tv:n (typ som att ha timer på en led-adventsljusstake).
Min relativt nya TV har inte strömbrytare och vid min förfrågan hos agenten hur jag ska stänga av apparaten fick jag svaret "dra ur sladden". Med så låg kostnad vid stand by släpper jag frågan.AskeHolst skrev:
Nej, det är det iof inte. Men om man har fler apparater vid tv:n, vilket de flesta har, (t.ex DVD-spelare, ljudanläggning, spelkonsol, digitalbox med mera) så kan man ju bryta strömmen till alla apparaterna så har man bara en apparat i stand by istället för flera.DIY_freak skrev:
Hmmm... frågan är om det blir någon besparing... Jag sparar 0.1W i standby-läge. Men jag förlorar minst 0,2W, antagligen närmare 1W när TVn är påslagen (eftersom Nexa drar ström även då och måste dra ett relä). Vi säger 0,5W för att vara snälla mot Nexa. Enligt MMS undersökning tittar 16-65 åringar i snitt på 4 timmar TV om dagen. Om vi återigen är snälla mot Nexa, så antar vi att hela familjens TV-tittande sker samtidigt, så TVn är påslagen 4 timmar/dag.Odjuret skrev:
Det betyder 20 timmar standby om dagen då jag tjänar 20*0.1W = 2Wh/dygn
4 timmar TV-tid då jag förlorar 4*0.5W=2Wh/dygn
Alltså så går det jämnt ut med Nexa-mottagaren om vi räknar optimalt snällt för Nexa. Med största sannolikhet är det istället en förlustaffär...