A
ayay85: [citat] Ok, låter den sitta då :-) tack för hjälpen
4 svar · 7,5k läst
·
H
Hoffmeister: Tack för alla svar! Jo lär nog bli så att jag bygger vägg o sätter gips på ena sidan. Sedan får elektrikern komma! Allt är svårt när man aldrig gjort det förut:)
23 svar · 13,6k läst
E
Edvin Jacobsson: Om så är fallet att det inte går att få plats med tre uttag så får jag väl helt enkelt kompromissa och köra på två uttag. :)
9 svar · 2,4k läst
H
HSP: Dåligt åtskruvad säkring är orsaken. Byt säkring, propphuv och passdel on den är skadad Dra åt säkringen "lagom" drar man åt för hårt då kan centralen gå sönder.
2 svar · 3,2k läst
·
L
lassolasso: Tack för svar, det låter lovande! Får bli ett test med G2 Tune då. :-)
6 svar · 5,3k läst
P
Pierre705: [citat] Toppen. Det är faktiskt Neo2 jag var bespetsad på, då det tydligen tar 2,5 cm mindre plats ut från väggen...
25 svar · 5,3k läst
Müssli
Müssli: Angående datauttagen så har iaf inte Schneider centrumplattor för bara ett uttag. Man sätter alltså centrumplatta för två uttag men "blindar" det ena med en plugg och kopplar in det andra. Det är inte ovanligt med enkla datauttag.
9 svar · 3,3k läst
·
L
largab: [citat] Nej, wmr-1000 s ingång ska vara, blir parallellkopplad med ev vägguttag. Då går max ström genom den som är lika med lampans ström. Dvs normalt
7 svar · 1,2k läst
F
faf: Jag har ingenting emot led som växtbelysning! Har 20+ gu10 spottar som möjliggör att ha växter dit inget naturligt ljus når. Men då är det växter som klarar sig med lite ljus. De särskilda växtspottarna är dock enligt min erfarenhet enormt överprissatta, med ett otrevligt sken (även de "bättre"). Dessutom blir lampkroppen så varm att det som växer in i lampan bränns sönder. Ett
25 svar · 8,1k läst
E
elmont: Sätt en sådan här https://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7535460
3 svar · 2,1k läst
V
vincentt: Japp, allt fungerar normalt. Tydligen är Deviregs givare kompatibel med med T2 NRG DM, Den ger samma ohlm värden vid 20C och 25C. Kan liksom inte testa 15C. Men temperaturen reglerer mer exakt vid "Fabriksinställning" än "Annan givare" inställning. i T2 NRG DM, kan man använda olika givare och ange olika motstånd vid olika temperaturer. Mycket glad man =).
43 svar · 11,0k läst
messijah
messijah: Ja går nog definitivt uppåt, men kanske är bea att täcka där med lite silicon ändå vid hålet?
4 svar · 891 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då gäller det att ingen enfasapparat använder just den fas som nollan (den blå) kopplas mot. Men då man ändå måste koppla om alla trefasapparater från Y till D så kan man kanske se över enfasmaskinerna samtidigt. Det kanske är enkelt om det inte handlar om 50 stycken? Lätt för tankevurpor.
25 svar · 4,1k läst
·
E
elmont: Det är en Kinesisk JFB ur det lägsta sortimentet så nästan oavsett vad du köper så köper du upp dig :thumbup:
6 svar · 2,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: "Jag sätter en slant på att den dimmern inte fungerar ihop med dessa lampor." Detta skrev jag tidigare, men postade aldrig, men det fanns kvar om man klickade på "Återställ automatsparat innehåll" :) Vill väl inte vara dryg då, men nu kan jag ju inte säga "vad var det jag sa" :( Det står i bruxet att dimmern är avsedd för halogen och glödljus, inte LED. Den har dessutom ett krav på
3 svar · 2,9k läst
·
O
Odjuret: Ääh Jag får skylla min otydlighet på att jag var lite trött... plus att sängen var invaderad av katter... Du har fullständigt rätt... jag känner mig hyffsat insatt i jfb´s funktion. Men jag lär mig gärna mer! Jag samlar nämligen på kunskap! Jag uppskattar att jag blir rättad! Det är inte samma sak att hyffsat vara insatt i hur en jfb fungerar som att veta hur man kopplar och
14 svar · 6,5k läst
H
hakan_o: [citat] Låter väldigt vettigt det där ja.
10 svar · 40,2k läst
·
E
esox71: Helt ok!
15 svar · 10,3k läst
·
E
15 svar · 10,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag tycker det ser bra ut. Utan att mäta (vilket man gärna gör då) så ser det ut att vara helt i sin ordning. Det ser tillräckligt prydligt och normalt ut för att inte misstänka att det är en elektriker eller annan med koll som utfört det. Biledare är idag inte tillåtet att använda som skyddsjord, men var tillåtet på den tiden som den där installationen gjordes. (Och det
8 svar · 2,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Givetvis sätter man ingen stickpropp på en enkardelig installationskabel, det tror jag t.o.m TS uppfattat och korrekt använt en anslutningskabel till dosan. Varför man inte bör sätta en stickpropp på huset har också många förklaringar, alltför många för att ta upp i detta fall. En anledning antyds av min provokativa formulering, huset, dvs var ska man dra gränsen, säng, utelampa,
14 svar · 16,3k läst
·
T
tobbew: Med led så kostar det inte mycket extra per år om det lyser hela natten. 4w behöver lysa i 250 timmar innan det är 1 kWh, säg 1 kr. Lyser den 10 timmar per dag och 365 dagar så är det 3650 timmar om året / 250 = 14,6 kWh och kronor per år, plus att du lär köpa en ny lampa lite oftare. Säg att det kostar dig 50 kr om året att ha ett upplyst och lite tryggare hus. Lätt värt att offra
9 svar · 5,9k läst
Fotografen
Fotografen: Biltemas armaturer vill jag avråda från. Köpte två 1*58 W och konstaterade att det satt ett övertempskydd i dem? Hursomhelst, det behövs, efter ett par timmar löser det ut och det blir mörkt, armaturen glödhet...Bauhaus billiga armaturer är lite bättre, lika sladdriga men har moderna HF-don utan glimmisar.
9 svar · 2,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja man kan ju fundera på om jordflätan är någon gammal rest ifrån en jordning av oljepåfyllningsröret. Jag har ett svagt minne av att de rören var jordade för att undvika gnistor ifrån statisk elektricitet.
3 svar · 1,2k läst
·
E
elmont: "skruvhålet" är troligen en nit som håller fjädern på insidan locket
6 svar · 6,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Som sagt, om du måste göra en skarv i en flexslang så är det inte förbjudet med en presskarv då dessa får vara dolda. Skruvförband måste vara tillgängliga för inspektion. Om det är Ok är en annan sak, vilket jag inte tycker att det är om det finns en annan lösning (lampa som är avsedd för väggmontering och anslutning i lampan - denna lampa ska sitta på en stolpe!). Om
23 svar · 4,5k läst
·
E
el-guran: Amiga säljer sådana, men dom säljer ju inte direkt till privatpersoner. men du kanske har någon i närheten av dej som har deras sortiment!
2 svar · 1,9k läst
O
Odjuret: Att dra en del tomrör är bara vettigt. Oavsett elbil eller inte. Man vet aldrig! Själv har jag dragit upp matning på ovanvåningen som finns där ifall jag vill bygga ut... Det kostar så lite när man ändå är uppe i det hela. (se bara till att det finns dragtråd :p )
17 svar · 5,9k läst
·
N
Nerre: Som sagt var, skilj på fast installation och fast förläggning. Men om det går att dra ur sladden utan att använda verktyg är det nog inte fast förläggning (däremot kanske det kan klassas som dold förläggning? men jag vet inte riktigt vad som gäller då). Sladdställ får heller inte skarvas (man får inte heller byta kontakter på dem). Det är typgodkända som en enhet och det är
6 svar · 2,0k läst
Kjellstrand
Kjellstrand: Jag satte sådana i mitt förra hus och när elektrikern skulle dra om all el i huset tog han bort dem.. Iofs så var det för att jag köpte oljefyllda el-element och bytte ut dem mot gamla som hade fast installation. Jag ville inte klippa de nya elementens kablar så jag gjorde en sån lösning med dem väggdosorna för att kunna koppla en stickkontakt. Det var icke okej.
6 svar · 4,0k läst
·
messijah
messijah: Tack för tipsen! Nu har jag kommit lite längre på vägen :) [bild]
18 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.