hej! har en uppgift jag fastnat på,

en 3 fas asynkronmotorär märkt 400VY 6,2kW cos=0,76 I=13,4 A

Hur stor kondensatorer skall anslutas för att strömmen skall bli 11 A?
(svara för varje kondensator per styck i farad och total rektiv effekt som måste tillföras)

vad använder man sig av för formler i denna fråga?

MvH

Är detta nån läxa till skolan eller?

ja så du behöver inte räkna åt mig =) är bara osäker hur jag skall bära mig åt

Själva lärandet går ju inte ut på att räkna, det är att lära sig var man hittar (och använder) rätt info. Vad står det om kondensatorer och trefas i din lärobok då?

• Gilla
HailOdinn och 1 till
  • Laddar…
Udda fråga, men normalt sett till 230V så räknar man 0.37 Kw X 80 = 29,6 avrundat till 30uf, så 6,3 kw blir 500 uf i 230V

Beror också på startmoment / belastning vid start.mm

Redigerat:
jo jag vet, men har letat och letat i denna bok men inte funnit något ang detta, du råkar inte veta någon sida där man kan läsa sig hur man ska gå tillväga ?

Principen för faskompensering ser du t.ex här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Faskompensering

En inkopplad kondensator kommer att sänka den reaktiva effekten med bibehållen aktiv effekt. Därmed kommer den skenbara effekten S att sjunka. Strömmen I är linjär så resonemanget kan tillämpas på samma sätt, minska den fiktiva Ix.

Den kan finnas genvägar här, men den långa vägen är
1. Beräkna nuvarande Ir och Ix som I*cos(fi), I*sin(fi)
2. Beräkna det Ix2 som behövs för att få strömmen I=11 (beräkna den vinkel som det motsvarar med samma Ir, acos(Ir/11) och därefter nya Ix=11*sin(fi))
3. Beräkna C som motsvarar Ix2-Ix. X = U / (Ix2-Ix), C = 1/(wX)

Det är Ohm och Pytagoras som används här, inga konstigheter, men det kan vara svårt att använda rätt faktorer. Försök inte räkna på R och X det blir garanterat fel...

Observera att angiven effekt är den totala effekten medan angiven ström är per fas, så för att räkna på fasförskjutningen på en fas använd P/3. Men angiven effekt är den effekt som fås på motoraxeln, så du ska faktiskt ignorera den eftersom du har ström och effektfaktor, det räcker. Eftersom spänningen angiven som 400 V vid Y-koppling så ska du räkna med 230 V vid beräkning på varje fas.

• Gilla
HailOdinn
  • Laddar…
tack för ett välformulerat svar Bo Siltberg!

Glömde skriva, att om jag räknat rätt ska svaret bi 78.2 µF och 1300 VAr så vet du vad du ska sikta på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.