holmberg87
holmberg87: Haha nejdå.. Skämt å sido då kör jag på en som du länkade till! För jag har en sådan :) Fick iaf lära mig lite mer och reda ut det! tackar!
5 svar · 6,9k läst
P
PO_: [citat] Denna (WME-3500) provade jag för ett tag sen, fick den inte att ta emot signalen när jag väl fäste uttaget tillbaka i väggen, inte ens med sändaren precis utanför. Har någon en bättre erfarenhet av produkten? Skulle gärna ha fungerade sådana.
2 svar · 2,0k läst
·
Suhagg
Suhagg: Gjorde misstaget att köpa detta skräp som är extremt krångligt att programmera och trots sitt inbyggda batteri nollställer sig vid elavbrott :( http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsur/Pr328934000 Någon som provad denna och anser den funkar okej eller ska jag välja den andra dyrare?
0 svar · 3,9k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Jag förutsätter att kommunen är nöjda med den stolpe som dom faktiskt trycker ner i marken bredvid min pump. Jag tror inte där är något ljud i denna men en lite blixtlampa sitter där för att locka uppmärksamhet, att koppla in själva "elpaketet" för att slippa en ful stolpe kostar extra men då som ett elskåp på fasaden.
9 svar · 4,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo, du ska inte dra en skyddsjord mellan kapslingarna, möjligen en funktionsjord. Jag ser inte helheten här, har du en installationsanvisning för kapslingarna också, hör de till larmutrustningen? Möjligen är det även så att kapslingarna ska funktionsjordas, inte skyddsjordas. Så som det ser ut på bild så verkar det vara en helhet, där kapslingen skyddsjordas, och där kapslingen har
8 svar · 2,9k läst
·
R
rgba: [citat] Det borde gå att dela vattnet direkt vid borrhålet om det inte sitter en backventil i huset. Brukar vara ca 10 cm lång se bild på sådan här http://www.rinkabyror.se/artikel/backventil-32/?select=true. Den sitter mellan tryckvakten och inkommande slang från borrhålet. Det kan dok bli väldigt svajigt i trycket när pumpen startar/stannar vid en sådan lösning.
5 svar · 1,9k läst
Peter2400
Peter2400: Jag förstår att du inte vill ha en väggvårta utomhus, synliga kablar till kameran både ser tråkigt ut och känns också känsligt om det bara är för tjuven att klippa av.
11 svar · 2,7k läst
Highflower
Highflower: Tack! Så får det bli! :) En slät plåt kommer inte att gå att få dit då locket sticker ut en bit men en liten trälåda skulle nog inte se helt tokigt ut.. Så här ser det ut nu efter dagens insats: [bild] snett men tätt :) [bild] lite spackel löste luftbubblorna Nu ska bara granitstegens fixas och belysning monteras. :) Tack för idéer och på återseende i andra trådar! Kanske blir
4 svar · 2,5k läst
·
tommib
tommib: Meh, har just nu två kopplingsdosor som är kopplade med fempoliga. Det är förstås tillfälliga kopplingar i ett kök som håller på att renoveras, men det är inga problem att få plats (ok, locken är ju iofs av). Jag tolkade TS som att detta också är något tillfälligt tills elektrikern kommer och fixar till det hela.
15 svar · 2,7k läst
·
A
AndersS: Har en ringklocka med batteri, har bytt batteri en gång på 30 år och har under den tiden haft två barn hemmaboende ;) Så det känns inte motiverad med elkopplingar och trafo längre för sådant bruk, såvida det inte blir problem kabeldragning.
5 svar · 2,6k läst
T
Tobbe_3: Att jorda en gammal prydnadslampa är i sig ett hantverk. Detta eftersom man behöver skapa en god jordkontinuetet mellan alla metalldelar och skyddsledaren. Det räcker ofta inte att bara ansluta skyddsledaren mot en metalldel. Nyare klass 1 apparater är redan förberedda för att skyddsjordas på ritbordet.
9 svar · 2,7k läst
·
E
elmont: Sätt en mejsel på den skadade skruven och knacka till med hammaren, då spricker plasten i botten på uttaget och man kan plocka bort "skalet".
13 svar · 8,0k läst
·
V
vincentt: Dem är från 2011, så dem ör hypermoderna och installerad av en eletriker samt certat av EIO vid en elbesiktning. Får väl hålla uppsikt över dem eller byta just den säkringen...
11 svar · 3,7k läst
Peter Järnstedt
Peter Järnstedt: Tack för all hjälp, gott folk! Jag ska titta på hur fuktsensorn är ställd efter jobbet. Mvh Peter
9 svar · 32,1k läst
G
Gabbe1: Håller med båda föregående "talare" som förespråkar egen JFB/PSA och att överväga inkoppling i fasadmätarskåpet. Jag gjorde själv på detta sättet när jag byggde trädäck i sommar, vid husbygget hade jag förberett med tomrör bakom fasadpanelen upp till skåpet (som sitter på fasaden ovanför det nybyggda trädäcket). Jag monterade en PSA på skåpets dinskena, och drog N1XV som
10 svar · 31,8k läst
P
ParOscar: Tål att tittas på. Ser ut att vara lite längre upp så kanske får köpa hem en så man ser hur skenet blir
2 svar · 6,1k läst
·
K
Anonymiserad 151941: Bild på hur det ser ut nu. Det kan trotsallt vara fel från början. ;)
10 svar · 3,2k läst
·
D
Anonymiserad 151941: Eller så gör du som "Vissa Polacker" tar 1 tub silikon in i dosan. Kanske tejpa över med lite eltejp också... Ingen mer som sett på fuskbyggarnas härligheter. :D
6 svar · 2,6k läst
Daniel_N
Daniel_N: Tack för all hjälp! Ska nu leta efter lämplig trafo!
18 svar · 4,2k läst
·
Patrick E
Patrick E: Så som termostaten står inställd nu kommer den försöka hålla +10 C. Om givaren sitter i bjälklaget vid skarven kommer det vara ca 10 grader där. Termostaten är en generell produkt och beroende på användningsområde så har den en temperaturskala med stort område. Området bestäms och utifrån vilken typ av givare som används.
1 svar · 2,2k läst
·
V
vincentt: [citat] Ursäkta, jag var oklar. Det gäller för värmeslingor som inte är självreglerande, där man kan mäta med onoff on/off för att få fram effekten, då spelar det ingen roll om den är kall eller inte.
7 svar · 4,7k läst
H
hempularen: Kyl/frys drar i princip försumbart med el. Visserligen lite mer i startström, men det tror jag man kan ignorera.
13 svar · 3,7k läst
·
B
b3astie: Toppen, tack!
7 svar · 1,0k läst
L
Lasse Kongo: [citat] Okej. Ska inte göra så, men jag får ta en funderare på en extra jordfelsbrytare. Problemet är som sagt att jag inte själv har grävt ner slangen så jag vet inte hur djupt den går. Ska bolla en sväng till med elektrikern. [citat] Tack för tipset. Verkar som en bra idé att göra så. Jag antar att det kan bli aktuellt att bygga ut/byta ut i framtiden och kan ju vara skönt att ha
9 svar · 11,6k läst
·
C
Csms: Kul att tele inte kommer in vid elen bara. Jaja vem behöver den. Klippa av och tejpa..
29 svar · 6,0k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Och jag ser med tillfredsställelse att den slutade tillverkas i mitten på 80-talet så då håller ju min "inte på trettio år eller så" ganska bra då! ;)
48 svar · 6,7k läst
H
Henrik Christenson: Hej, Jag har en lampa som har en "Osram Quicktronic Multiwatt QT-M 2x26-32" trafo. Jag misstänker att denna har börjat lägga av eftersom lampan beter sig lite konstigt (slocknar spontant efter att man slagit på den etc.). Ja - jag har provat att byta till nya ljuskällor (ringformade lysrör, 2 st) utan att det blivit bättre, samma problem uppstår. Jag har sökt på nätet efter en
0 svar · 515 läst
A
Atom: [citat] Att jag inte tänkte på det. Förkorta vanl. potta till 60mm. Med mindre dia än 200mm. Du har inspirerat mig! I övrigt är det typ undertaksväv och isolering bakom. Kollade att den går tryckas in 60mm.
2 svar · 765 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du kan också seriekoppla de tre slingorna och driva dem med 9 V. Kjell.co har ett bra utbud transformatorer.
4 svar · 771 läst
P
Per72: Tack Peter , den ska jag köpa och testa
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.