Ja det är ett alternativ. Men jag vill veta nu.
Min fråga var hur man ska koppla och inte om ni tycker jag ska koppla själv
Det enkla svaret är att du kan inte göra det du önskar. Du har inte plats i denna central att säkra av en matningsledning till en undercentral. Vad du möjligen kan göra är att lägga den andra centralen parallellt med denna. Då beror ledningsdimensioneringen på vad du har för huvudsäkringar (troligen inte över 25A då du har en 25A JFB) och vad du har för förimpedans.
Hur man ska koppla kan du hitta på t.ex. Kjell&Cos hemsida.
Välkommen till forumet!
Hur man ska koppla kan du hitta på t.ex. Kjell&Cos hemsida.
Välkommen till forumet!
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Jag instämmer i princip med vad som sagts i tråden.
Men det finns för lite information.
För att någon skall kunna avgöra hur det kan gå att koppla i det här fallet, så måste man veta vilken typ av kabel du tänker dig.
Hur långt till undercentralen.
Skall undercentralen ha egen jordfelsbrytare, eller nöjer du dig med att den kopplas in på jordfelsbrytaren i huvudcentralen.
Vad vet du om förimpedansen? Bor du mitt inne i en stad/tätort, och om ledningen till undercentralen är kort, så behöver man inte fundera så mycket på förimpedansen. Men annars kan det vara nödvändigt att fråga elverket om värdet vid din matning, och ta hänsyn till vad du har för ledningar in till huset.
Jag skall tillägga att detta att koppla in en central är inte bara behörightskrävande, det är också ett arbete där det finns massor med farliga "falluckor" alltså fel man kan göra och som inte är uppenbara att de är farliga. Men som blir väldigt farliga. Det räcker att man sätter en nolla på fel nollskena i centralen, så brinner huset. Med andra ord, det är ett väldigt olämpligt hempulsprojekt (jag ger mig inte på det).
För att någon skall kunna avgöra hur det kan gå att koppla i det här fallet, så måste man veta vilken typ av kabel du tänker dig.
Skall undercentralen ha egen jordfelsbrytare, eller nöjer du dig med att den kopplas in på jordfelsbrytaren i huvudcentralen.
Vad vet du om förimpedansen? Bor du mitt inne i en stad/tätort, och om ledningen till undercentralen är kort, så behöver man inte fundera så mycket på förimpedansen. Men annars kan det vara nödvändigt att fråga elverket om värdet vid din matning, och ta hänsyn till vad du har för ledningar in till huset.
Jag skall tillägga att detta att koppla in en central är inte bara behörightskrävande, det är också ett arbete där det finns massor med farliga "falluckor" alltså fel man kan göra och som inte är uppenbara att de är farliga. Men som blir väldigt farliga. Det räcker att man sätter en nolla på fel nollskena i centralen, så brinner huset. Med andra ord, det är ett väldigt olämpligt hempulsprojekt (jag ger mig inte på det).
Jag bor i tätort. undercentralen ska sitta i rummet intill så avståndet blir ca 1m. Undercentralen ska ha egen jfb. Matning är 25A. 6mm2 kabel.hempularen skrev:Jag instämmer i princip med vad som sagts i tråden.
Matning av faser från ovansida bef jfb till ovansida jfb i undercentralen, Pen från jordplint till jordplint i undercentral, från jordplint m blå kabel till jfb. Från jfb till nollskena.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Arean på PEN-ledare måste vara minst 10 mm². Det förutsätter också att centralen på bild är matad med TN-C.
Hur har du gjort bedömningen av behovet av en separat huvudbrytare?
Har du frågor om det praktiska utförandet eller frågor rent kretsmässigt hur man kopplar och vilka regler för det som gäller?
Har du installerat elcentraler tidigare?
Hur har du gjort bedömningen av behovet av en separat huvudbrytare?
Har du frågor om det praktiska utförandet eller frågor rent kretsmässigt hur man kopplar och vilka regler för det som gäller?
Har du installerat elcentraler tidigare?
Centralen på bild är matad med 4ledarkabel(3 faser plus Pen) tanken är att köpa en förmonterad central m huvudbrytare samt jfb. Centralen på bild har inte jag monterat.
Använd 5g6 mellan centralerna (kräver att du har gänga2 mätarsäkringar och 6mm2 (ev 10) till befintlig central).
Lägg faserna på inkommande sida på HB på befintlig central, och till HB på nya centralen.
Lägg gulgrön och blå på PEN i befintlig central, då delar du upp till TN-S redan här, och klarar dig med 6mm2 kabel.
Dessa anslutningar måste du vara oerhört noga med, släpper det så har du en katastrof.
Kan du inte lyckas med mycket goda förbindningar här så sätter du in en bästa sortens kopplingsplint.
I nya centralen går nollan (blå) in på JFB och sen ut till nollskenan för denna central.
Och från HB i den nya centralen genom JFB till fasskenorna till säkringarna.
edit:
Och har du inte helt koll så finns många roliga fel att råka göra.
Fel som även de som har råkoll kan råka göra när man stressar eller är lite seg i kolan.
Fel som kan kosta dig tusentals kronor i uppbrända elprylar.
Ett tips på vägen.
När du provkör nya centralen första gången, slå av precis alla säkringar utom en enfasgrupp. Kolla att den funkar som den ska, att JFB inte löser när något drar ström där. Att du har 230V
Är det OK så långt är risken för att du gjort allvarliga fel mindre.
edit2:
Och det jag beskriver här ovan blir ingen UC, utan en parallell central.
Men det är ungefär samma sak ändå.
Lägg faserna på inkommande sida på HB på befintlig central, och till HB på nya centralen.
Lägg gulgrön och blå på PEN i befintlig central, då delar du upp till TN-S redan här, och klarar dig med 6mm2 kabel.
Dessa anslutningar måste du vara oerhört noga med, släpper det så har du en katastrof.
Kan du inte lyckas med mycket goda förbindningar här så sätter du in en bästa sortens kopplingsplint.
I nya centralen går nollan (blå) in på JFB och sen ut till nollskenan för denna central.
Och från HB i den nya centralen genom JFB till fasskenorna till säkringarna.
edit:
Och har du inte helt koll så finns många roliga fel att råka göra.
Fel som även de som har råkoll kan råka göra när man stressar eller är lite seg i kolan.
Fel som kan kosta dig tusentals kronor i uppbrända elprylar.
Ett tips på vägen.
När du provkör nya centralen första gången, slå av precis alla säkringar utom en enfasgrupp. Kolla att den funkar som den ska, att JFB inte löser när något drar ström där. Att du har 230V
Är det OK så långt är risken för att du gjort allvarliga fel mindre.
edit2:
Och det jag beskriver här ovan blir ingen UC, utan en parallell central.
Men det är ungefär samma sak ändå.
Redigerat:
Till er alla andra som har råkoll.
Skulle ni kunna tänka er att flytta och bygla ihop den tomma nollplinten längst till vänster, längst till höger istället och bygla med PEN-plinten istället.
Dvs
2+8 pol Nplint sen 3+11 pol PEN/PE-plint sen 1+5 pol N-plint utanför JFB
Och sen dra nollan till matningen av nya centralen ifrån den grova klämman på 1+5 pol Nplint, och PE till nya centralen ifrån PEN-plinten.
Det var min nästan första tanke på hur man skulle kunna göra här (dessutom för att få tillräckligt många anslutningar för grova ledare).
Men jag är inte 100% säker på att det är bra/bäst. (eller ens tillåtet
)
Gick det förresten att förstå vad jag menade?
Skulle ni kunna tänka er att flytta och bygla ihop den tomma nollplinten längst till vänster, längst till höger istället och bygla med PEN-plinten istället.
Dvs
2+8 pol Nplint sen 3+11 pol PEN/PE-plint sen 1+5 pol N-plint utanför JFB
Och sen dra nollan till matningen av nya centralen ifrån den grova klämman på 1+5 pol Nplint, och PE till nya centralen ifrån PEN-plinten.
Det var min nästan första tanke på hur man skulle kunna göra här (dessutom för att få tillräckligt många anslutningar för grova ledare).
Men jag är inte 100% säker på att det är bra/bäst. (eller ens tillåtet
Gick det förresten att förstå vad jag menade?
Ska alltså gul/grön kabel till ny central in i samma hål som tjock gul/grön kabel m tejp som sitter i gul modul på bilden. Och blå kabel till ny central in i samma hål som blå tjock kabel i gul modul på bilden?