Byggahus.se
A
Ante_K: har redan en OWL energimätare kopplad till mina tre faser in i automatsäkringsskåpet med en handdisplay. Efter att vara uppe i snitt 80kwh/dygn provade jag ett dygn nu att koppla bort elgolvvärmen i köket och skillnaden jag fick var..... ett dygn med köksgolvvärme 63,48kwh ett dygn utan köksgolvvärmen och med en värmefläkt i garaget gåendes ett par timmar 40,54kwh alltså en skillnad
24 svar · 3,0k läst
Bowman
Bowman: Undra om jag har samma problem. http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/207268-nibe-160l-effekt-3kw-lag-eller-ingen-varme-helt-plotsligt.html Köpte elpatronen via en elfirma. Måste ju kunna reklamera patronen?
31 svar · 21,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Det är inte så att din gamla köksfläkt har styrt en extern frånluftsfläkt på taket (eller vinden)? Det kan vara så att du har ett system där frånluften i huset är kopplad med köksfläkten, då kommer den fläkt du har nu inte att fungera med det systemet. Sök på ordet Alliance på forumet så kan du läsa lite mer. Sedan kan man inte bara från färgen på kablarna säga vilka du
1 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nä, någon bruksanvisning till ett uttag som säger att en skyddsledare måste anslutas till jordblecket har inte jag heller sett. Inte heller säger t.ex standarden för uttag IEC 60884 något om hur uttagen ska installeras, utan beskriver bara funktionskraven på skyddsjordade uttag. Vi söker regler för hur ett skyddsjordat uttag får installeras. Jag tror vi måste hålla isär två fall
51 svar · 6,0k läst
·
P
Pärran: Då är jag med andra ord inte ute och cyklar. Vilka övriga funktioner kan vara värt att förbereda med tomrör? Tänker på givare av olika slag. Lika bra att få med rören när väggarna är öppna. Mattias
4 svar · 2,3k läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: Eftersom mina drivare (hytronik) även ska ha jord (vet iofs inte om det är nödvändigt) så behöver jag alltså en RKK 4G 1,5 (fas, nolla, jord och tändtråd). Finns det ens och går det att få in i drivaren? Alternativet är som jag ser det att sätta drivarna i en stor kopplingsbox och koppla med lös FK
18 svar · 16,4k läst
·
P
peeke75: Fick svar från tillverkaren att det verkar vara en konstig kombination. Inneenheten är en Luft-Luft och uteenheten är en Luft-Vatten. Dock så var den tillverkad före 2006.
3 svar · 1,4k läst
T
Tobbe_3: BRA att du hittade felet. 300 mA används enbart till att skydda mot brand och utgör inget personskydd enligt regelverket.
6 svar · 740 läst
J
JOW: [citat] Den såg inte jag! :)
6 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: RKUB i sig för användning i under 50 V / 10 A / 200 VA täcks inte av några elinstallationsregler. Det är ett helt annat system som givetvis måste hållas isär från lågspänningssystemet. Just där kan det nog ofta bli praktiska problem...
46 svar · 10,8k läst
·
J
jonas_loof: Nackdelen med möbelpuckar är att de blir ganska bländande, stiftlampan ligger nära glaset och det finns ingen avbländning. Jag skulle rekommendera en lågbyggande välavbländande LED-downlight istället. Om man har en 40mm finns bra downlights som inte bländar. De är även på 5-6watt och ger ändå mer ljus än en puck på 20watt
12 svar · 3,1k läst
·
S
sam820921: Alfredo, uno83 Ska följa kabeln på vägen. Detta låter nu rimligt då elektrikern drog kablar genom rören och kan då blivit avbrott "på vägen", när han skarvat ihop massa kablar i dosorna, som du säger. Jag trodde hela tiden att "avbrott" bara va att jag hade borrat genom kabeln. Vilket iofs ger samma resultat. Ja, jag mätte på den övre skruven.
18 svar · 7,8k läst
·
Flöjten5
Flöjten5: Det var värmaren i blocket. Och jfb slog ifrån när jag testade hos en vän. Farligt farligt!
14 svar · 3,0k läst
S
styrpelle: * Finns speciella fasskenor som är anpassade för JFB med nollan på höger sida. (L1 L2 L3 TOM L1 L2 L3.. osv) Köp en sådan. * Fasskena över alla säkringar och 3 st RK mellan JFB och 3 utav säkringarna. (L1 L2 L3 såklart och gärna till den grupp som drar mest ström eller så nära mitten på skenan som möjligt) * Köp en annan JFB med nollan till vänster.
20 svar · 6,6k läst
Jajjan
Jajjan: Lite snålt att det inte finns ram utan den kanten för vanliga dubbeluttag och brytare i alla fall.
2 svar · 850 läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Hytronic ska väl ha jord också
4 svar · 928 läst
E
Erik36: Om du vill slippa byta ut armaturen kan du ju ta bort drosseln och glimtändaren och endast köra med ett LED-lysrör på 230V. Då försvinner visserligen CE-märkningen men den kan man ju vara utan.
7 svar · 3,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det blir 5:e gången tror jag som jag hör detta problem. Jag borde ha nämnt den i somras. Kyl/frys åker härmed upp en snäpp på listan över troliga orsaker!
7 svar · 4,1k läst
J
joegge: Ett besök hos Kjelle och lite lödning så brummar luftavfuktaren igen! 25 spänn och lite bilkörning gick det lös på:)
4 svar · 955 läst
·
F
-=fullmoon=-: Var ute för detta igår. Bytte en spis. Centralen hintade om 3fas uteifrån. Dock vart det bara 1fas när jag kollat både spisen och uttag/central. Anledningen till varför det satt en 4pol jfb var för att företaget som satte in nya centralen endast fiick reda på att det vara 3 fas i alla lägenheter. Nu snackar vi tusentals. Ett hundratal av dessa var faktiskt bara 1fas. så istället för
8 svar · 6,4k läst
·
M
Mattsson86: Haha den va fin! :-) de om motorer fick jag lära mej när jag böt ut den gamla cirkulationspumpen. De va en elektriker som gjorde de :-)
34 svar · 11,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du har beskrivit det föredömligt :thumbup:. Kabellängden mellan hus och friggebod har vi inte behandlat. Ej heller hur stor last som förväntas. Men det behöver man bara räkna på om kabeln blir mer än säg 25 meter lång, lite beroende på hur långt ut i skogen stugan ligger (svagt nät?)
21 svar · 3,2k läst
PASwe
PASwe: Normalt är att elavtal som en kund får utan att själv ha gjort ett aktivt val är 20-25% dyrare. Detta är väl nästan branchstandard idag. Tanken är att känna mer pengar på de som aldrig gjorde ett aktivt val när marknaden privatiserades. Detta fungerar säkert otroligt väl för försäkringsbolagen. Även när du "får" ett nytt elavtal vid flytt kommer du debiteras det högre priset.
4 svar · 1,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Ta upp detta med chefen på en gång och be att dom skickar den killen/tjejen du var nöjd med......
3 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En enskild lampa, med eller utan inbyggd rörelsevakt kan du ansluta med stickpropp och en gummikabel till ett närliggande uttag. Men ska du ha separata rörelsevakter så krävs en fast installation. I vilket fall så är det oftast tekniskt möjligt att koppla in så många parallella rörelsevakter du vill, även i kombination med inbyggda rörelsevakter i en eller flera lampor. Det flesta
1 svar · 3,7k läst
·
J
jostmart: Jag kan rekomendera elbjörn (eller vad de heter). http://www.proffsel.se/shop/16790/art90/h5372/8035372-origpic-a74677.jpg Däri har du JFB och säkringar. Så grymt smidigt att ha elbjörn då det ofta blir ganska långa kabellängder när man bygger!
5 svar · 1,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ett lite mer "normalt" fall skulle kunna vara några 400V element anslutna till två faser och ett par 230V element anslutna mellan den tredje fasen och nollan. Max belastning med 2,5 mm2 i ett infällt VP-rör blir då 4 kW plus 2,3 kW, dvs 6,3 kW totalt. Om man inte blandar en- och trefaslaster kan man hänga på 11 kW på samma ledare. Utan avsikt att starta en av de populära
13 svar · 19,0k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jaså? Jag kan inte påstå att jag lider av samma uppfattning. Jag tycker att den bruka sitta väldigt bra. //Patrik
10 svar · 3,3k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Det sockeluttag som jag fixade dit åt mina föräldrar hade förkopplade korta 2.5 kvadrats trådar perfekt att ansluta i gamla plinten.
11 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.