P
pelle242: Ja, varje parallellkopplad diod drar lika mycket ström och ju färre desto lägre förbrukning. Ev kan du se om det går att byta batteriet (som laddas av solcellerna) till ett större. Dock kan du då behöva större solceller för att ladda det batteriet...
1 svar · 4,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du kan dra nya ledningar med en skyddsledare utan att du måste jorda uttaget, dvs det är tillåtet med en skyddsledare framdragen till ojordade uttag. Ett jordat lamputtag i ett ojordat rum är väl inte så farligt. Det blir svårt att nå lampan samtidigt med någon annan elapparat. Är avståndet över 2.5 meter kan man t.o.m säga att det är tillåtet. Troligen är inte jorden inkopplad i
11 svar · 1,1k läst
tommib
tommib: ...eller 0,25W, som är enkla att köpa från t.ex. Kjelle. 0,5W är lite mer ovanliga.... Och ja, DSC-larm har 12V på slingorna, men det kanske var frågan om ett annat larm ser jag nu....
9 svar · 1,0k läst
·
D
Dea_34: Har nu testat rent praktiskt och det funkar att ha 2 st 1,5mm2 i samma hissklämma men inte 2 st 2,5mm2.. För att vara konsekvent körde jag toppklämmor överallt där det blev mer än en ledare per plint.
9 svar · 6,6k läst
C
Casca: Bättre sätt är att sätta en pushdimmer så kan du styra dimmern från alla tre platser. Kräver i och för sig en tråd till på något ställe
5 svar · 1,5k läst
magda136
magda136: [citat] Sent om sider så kommer en uppföljning på det här :) Batteriet är av Li-ion-typ: [bild] Och följande inforuta finns på batteriet: [bild] Jag har slutat att försöka ladda ur batteriet så mycket som möjligt innan laddning (även fast instruktionen säger så) efter diskussionen i tråden och artikeln på DN.se.
26 svar · 3,8k läst
·
E
elmont: Att dom läser centralt spelar ingen roll, det är för att dom ska kunna byta mätare när dom vill utan att behöva hålla på att boka tid. Nätägarna byter fortlöpande mätare som dom skickar in på koll, dessutom vill dom komma åt mätaren om den av någon anledning larmar. I en villa godtar dom inte att mätaren sitter "inlåst".
5 svar · 2,2k läst
NetNut
NetNut: Tyvärr måste jag hålla med fullmoon, i huset vi renoverar dyker det upp massor av gammal OVIR, och i min bostadsrättsförening finns det osanerade bostadsrätter med OVIR kvar på sina ställen. Har även sett ett par installationer med gammal OVIR där tråden tydligt varit mer än ljummen i rören, svåra att dra ut och luktade släkt brasa när jag fick ut dem.
33 svar · 5,5k läst
·
H
hempularen: [citat] OK, jag missade det. Möjligen kanske du bör verifiera att den här gruppen verkligen är kopplad via jordfelsbrytaren. Det är relativt vanligt att just VVB kopplas förbi jordfelsbrytare, just för att de kommer förr eller senare att få krypströmmar, som då släcker hela huset om de är inkopplade på samma JFB som allt annat. Ett dåligt argument, men vanligt. Om vi då antar att
18 svar · 2,4k läst
C
ccf: [citat] Det här låter lite mer komplicerat än vad mina kunskaper täcker, men jag antar att det är något jag kan be min elektriker titta på. :)
15 svar · 4,5k läst
·
Janus82
Janus82: Tack för svaren. Jag har en rulle EKK liggandes hemma så då kör jag med den.
3 svar · 3,1k läst
P
perkaby: [citat] Precis, och i vårt fall var det ett jordfel i ångaggregatet. Kanske var otydlig, men att vända på kontakten är inte en lösning på ett jordfel, men om TS maskin fungerar om man byter plats på fas och nolla så kanske det är samma fel som vi hade. Kanske underlättar felsökningen.
18 svar · 3,5k läst
·
T
tuktuk: Kombinationen elpatron och bastu kan vara problematisk. Om du kör bägge lasterna samtidigt riskerar du att huvudsäkringen går om du har 16A. Har du 25 eller högre kan du glömma det. Har du 16A eller 20A huvudsäkringar så ser Jag tre alternativ. 1 Byta central och montera effektvakter. Detta vore kanske den bästa lösningen, men också den dyraste. 2 "Dela" säkringar med elpatronen. Men
4 svar · 872 läst
A
Avemo: Om någon del av den blir påtagligt varm vid långvarig belastning är den dålig.
3 svar · 6,6k läst
T
Tobbe_3: En Ekrk ( kulo) ger en snyggare förläggning i ett torrt bostadsrum. Ekk är dock en fullt tillåten kabel.
4 svar · 2,6k läst
O
olofh: Yes. Snabbinläsning ger att jag har fel sorts dimmer/lampa så får köpa glödlampor imon
23 svar · 2,7k läst
·
R
Rooney: Skönt! :) Tack för ditt svar!
2 svar · 5,1k läst
T
tuktuk: Nu börjar vi vara som två frikyrkopastorer som bråkar om vilken bibelvers som är viktigast. Jag hänvisar till gamla 1999:5 för den ligger öppen på nätet för alla att läsa. Utomhus och inomhus regleras inte så klart utan det handlar om torr, fuktig miljö eller i det fria. citat: TORRA, ICKE BRANDFARLIGA UTRYMMEN 750.1 Omfattning Föreskrifterna i detta avsnitt gäller för
50 svar · 11,6k läst
J
johp: Ja det är en timer som styr fläkten. Tack för svaret. Kommer att ta mig an detta imorgon.��
2 svar · 3,9k läst
·
E
elmont: Det är mer än tre olika, M3, M3 med dubbelgänga och några olika "trägängor. Så det gäller att kolla innan man köper skruv.
5 svar · 3,4k läst
I
Isobelle: Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen. Idag fick jag samtalet jag väntat på. Det hade blivit en liten miss och nu sitter brytaren på väggen där jag ville ha den! 😃 Är så himla nöjd!
19 svar · 2,1k läst
H
Henri: Jag gick till Hornbach med ett lysrör som det var osäkert om det var helt. Kunde där prova röret i en särskild anordning.
4 svar · 14,3k läst
A
Andreas_87: Nja, den ligger någonstans i huset ut till verandan (ca 7 m) sen utanpåliggande och i mark.
43 svar · 5,9k läst
E
elmont: sätt ett rör och dra kabeln upp på vinden och sätt en dosa där och anslut fläkten där, jag tycker du ska skippa luckan.
10 svar · 1,1k läst
·
L
largab: Jag limmar dit en bit tapet som är ca 5 mm större än/på locket. Då syns den mindre än knappt :-)
7 svar · 4,1k läst
·
pelpet
pelpet: Jag säger också rörelsedetektor. I princip bara att skruva dit istället för den vanliga strömbrytaren. Rörelsedeckare går till halva pengen på andrahandsmarknaden för nya elprylar som aldrig installerats.
9 svar · 4,7k läst
·
P
peter_sweden: Hej I Thailand sprang jag på detta geniala sätt att med små medel IP65-kapsla en inomhuslampa så att den kan placeras utomhus. :) [bild] Jag är dock osäker på om detta uppfyller svenska elsäkerhetsregler. Någon som vet?
0 svar · 874 läst
·
tommib
tommib: Väldigt suddig bild på den nya dimmern. Vad säger manualen? Finns det en gemensam fas in eller måste den byglas? Din gamla brytare har (troligen) svart fas och brun/vit tändtråd. Troligen ska brun/vit in på varsin utgång med våg och fas in på någon av de andra terminalerna. Bara så du vet så är arbetet behörighetskrävande....
1 svar · 786 läst
·
H
hempularen: Men om du kopplar ett 800W element på 230V så får du ca 260W, vilket motsvarar några glödlampor. Känns lite lönlöst att sätta upp ett så klent element.
9 svar · 19,1k läst
·
bax
bax: Jag har också en Ontech 9020, köpt på Classe.
7 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.