Hej har en Elektriker som kommer bort till veckan och ska kolla på inkoppling av jordfelsbrytare.
har för mig att det går lägga kyl/frys utanför jordfelsbrytaren? Jag får inte till det i huvudet hur man lyckas lägga nånting utanför jordfelsbrytare. Enda jag kan tänka mig är att lägga bort en hel fas. Men då blir det ju massa grupper man lägger bort.

Förklara tack! :rolleyes:

Nu finns det heller ingen anledning att lägga kylen utanför JFBn så du behöver egentligen inte fundera. :)

Men om du vill ha en teknisk förklaring till hur det fungerar och ska kopplas så leta t.ex på kjellcos faktasidor så hittar du bilder. Den grupp som ska ligga utanför JFBn tar helt enkelt sin fas och nolla före JFBn.

• Gilla
GrevenErik
  • Laddar…
Okej tack kollade lite på KjellCo hemsida nu. Men förstår inte hur jag kan plocka nollan före Jordfelsbrytaren? Drar man Nollan från ingående på JFB sen direkt ut på den gruppen som inte ska ligga på JFB ?

Precis, nollan kan tas från ingången på JFBn, men bättre att ta den ifrån PE eller N-skenan före JFB om den finns. Här kan det vara lite lurigt. Eftersom centraler oftast bara har en enda N-plint så används den till grupper som är skyddade av JFBn. Det finns därmed ingen N-plint för oskyddade grupper, utan man får ta ut nollan från PE-plinten, precis på samma sätt som JFBn får sin nolla. Det är dock inte helt rent att göra så, så man bör försöka ordna en extra N-plint för de oskyddade grupperna.

Nu har jag en dator framför mig, och ja Kjell hade visst ingen klockren bild. Jag minns att elsäkerhetsverket hade i sin gamla broschyr, numera borttaget. Istället finns denna bild från Hager:
https://www.byggahus.se/forum/el/225578-0-mellan-fasena-2.html?perpage=30#post1881308
Se "oskyddade grupper" i den bilden.

Även i dessa två trådar finns bilder:
https://www.byggahus.se/forum/el/264535-inkoppling-undercentral.html
https://www.byggahus.se/forum/el/259658-inkoppling-av-jordfelsbrytare.html

• Gilla
GrevenErik
  • Laddar…
Läre ju ta fas och nolla innan JFB om du vill ha någonting utanför. Kan vara svårt i en gammal diazed central då oftast en hel rad matas genom en kabel från huvudbrytaren. Men eftersom "elektrikern" ska sätta in en JFB kan man enkelt sätta in en ny automatsäkring och flytta den gruppen du vill ha utanför jordfelsbrytaren. Har du en redan automatsäkringar är det ännu enklare.
Hager kapslingar kan man dela N-skenan så du får en mindre som kan ligga utanför och en N-skena som är skyddad av JFB

Redigerat:
Jag skulle hellre montera en personskyddsautomat på den gruppen som matar kyl/ frys. Att bara montera en automatsäkring ger sämre säkerhet mot brand eller elshock.

Pesonskyddsautomat = kombinerad automatsäkring + jordfelsbrytare.

Finns många skydd men används alla skydd i en anläggning? Sällan. Oftast sätter man en till två (t.ex utt och bel ute på en egen, men redan där har du gått runt problemet) JFB på hela centralen och om kunden önskar lägger man kyl/frys utanför. Visst kan man sätta personskyddsautomat på kyl/frys men känns lite overkill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.