O
I och med badrumsrenovering tänkte vi passa på att sätta in en extra tvättmaskin. Det har dock uppstått lite debatt angående fast anslutning respektive vägguttag. Jag röstade för vägguttag, t.ex. Aqua-Trend med lucka, och sen bara koppla in maskinen där. Företrädare för den "gamla skolan" envisas med att den skall anslutas fast med t.ex. E1437733.

Jag undrar:

1) Finns det något bra argument för att inte använda ett vägguttag?

2) Om man ansluter fast; finns det då något krav på en säkerhetsbrytare, t.ex. E3157718, och vart sätter man den i så fall lämpligast? Kan den sitta sida vid sida med anslutningen i en tvåfacksram eller är något annat bättre?

Vilken zon står den i?

O
Tvättmaskinen lär hamna i gränsen mellan zon 2 och oklassat utrymme. Väggen där uttaget är aktuellt får nog betraktas som oklassat utrymme. Med reservation för att jag minns fel angående zonindelningen.

O
Sen är ju zonindelningen rätt meningslös kan jag tycka. I praktiken är det ju inga som helst problem att stå i sin dusch (zon 0) och med duschslangen spreja i princip vad som helst inom zon 1, 2 och oklassat utrymme. Man skall ha ett bra stort badrum om man inte når längre än så!

Efter vad du beskriver verkar det inte vara några hinder mot att du kan använda uttag och stickpropp. Det är inget självändamål att fastansluta maskinen särskilt som den troligtvis levereras med komplett sladdställ.

Och skulle den fastanslutas är det lämpligt att isf använda kombinerade brytare/anslutningslock som är vanliga i de fallen aka tvättmaskinsbrytare e.dyl.

Redigerat:
O
Tack, då blir det stickpropp!

Det viktigaste är om det finns jordfelsbrytare annars får du inte sätta ett vägguttag i badrummet

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Steamboy skrev:
Finns det något bra argument för att inte använda ett vägguttag?
Ett väsentligt argument är ju ev avsaknad av jordfelsbrytare.

Nu är jag rätt säker på att du vet detta. Men för protokollets skull så nämner jag det.

I en privatbostad krävs det ej säkerhetsbrytare, säkringen duger för att göra strömlöst.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren är inget argument för eller emot uttag respektive fastanslutning, alla grupper i badrummet ska vara skyddade. Och det skulle något alldeles särskilt till för att man skulle vilja krångla sig undan JFB även där någon möjlighet finns.

• Gilla
tuktuk och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
Jordfelsbrytaren är inget argument för eller emot uttag respektive fastanslutning, alla grupper i badrummet ska vara skyddade.
Dock inte i äldre befintlig installation. Det är bara vid nyuppförande eller ombyggnad som detta krav träder i kraft.

Är det en befintlig anläggning, utan JFB, så blir det naturligtvis krav på JFB utifall man installerar ett uttag, men inte om man gör en fast anslutning.

Naturligtvis är det inte någon dum idé att sätta en JFB även om det inte krävs.
Men vi springer knappast runt och installerar JFB i alla landets befintliga badrum, bara för att de är installerade före tiden för JFB.

Mikael_L skrev:
Dock inte i äldre befintlig installation. Det är bara vid nyuppförande eller ombyggnad som detta krav träder i kraft.

Är det en befintlig anläggning, utan JFB, så blir det naturligtvis krav på JFB utifall man installerar ett uttag, men inte om man gör en fast anslutning.

Naturligtvis är det inte någon dum idé att sätta en JFB även om det inte krävs.
Men vi springer knappast runt och installerar JFB i alla landets befintliga badrum, bara för att de är installerade före tiden för JFB.
Beror ju på om det finns en befintlig fast anslutning man kan utnyttja, får man dra fram till en ny punkt kommer man inte undan.

Finns det befintlig fastanslutningsmöjlighet håller jag med dig, då får ev JFB vänta till det kommer till större ombyggnader i badrummet dvs omläggning, flyttning av väsentliga delar och inte bara byte av apparater flytt av någon dosa etc. Dock borde det numera vara en majoritet av anläggningarna av denna typen som under senaste tjugo åren fått JFB av en eller annan anledning redan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.