Hej,

köpte en AUX kabel till bilen med färdigt kontaktstycke, AUX kom upp i menyn. Fungerade bra till stereon i cirka 5 minuter, sen plötsligt försvann ljudet och AUX försvann i menyn.

Är en BMW E46 med stereo-nav.

I alla fall frågan är,

AUX identifieras av ett motstånd.

Misstänker någonting där, då kabeln ej är orginal. EBAY köpt.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?p=948291#post948291

och

http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=39246&d=1099212144

Är alldeles för dålig på "elektronik".

Men skall tydligen ha en bi-polär kondensator till detta. Men vart finns dom på ELFA ? ;)
Ska vara 0.22 uF. Hur vet man hur många Volt de behöver? AUX?

Motståndet ska vara 300 k-ohm.

Om någon vänlig själ kan ge mig länkar på ELFA sakerna, så jag slipper läsa in mig på detta, så får jag helt enkelt testa lödda ihop detta.

Tack på förhand. Ni som vet ;)

Har du kollat på det svenska Bmw forumet hur dessa personer har gjort ??

Det finns flera olika alternativ på Elfa som du kan välja på. Ett exempel är E:16544571 och E:16059447.

Jag vet ingenting om BMW men om det är problem med detekteringen så skulle jag pröva att sänka värdet på motståndet, kanske nedåt 100k. Ju lägre värde du väljer ju sämre blir kanalseparationen.

Vilken årsmodell har du på Bmw:n ?? Det är inte otänkbart att du måste programmera om lite i den på en nyare för att få grejorna att fungera.
Tror att min flicka fick en sådan kabel installerad i sin E39 utan några konstigheter dock så var det bara en 02:a och då behövdes det inte programeras.

Micro,

det behöver inte programmeras. Om det hade behövt programmeras så hade det inte fungerat den tiden som det fungerade. Någonting annat hände. Plötsligt.

Det är motståndet som skall indikera för stereon att AUX är inkopplat.

Kondensatorerna skall fungera som något slags skydd om jag förstår det rätt.

Det är en E46, årsmodell 04. Med MK4 stereon (navigatorn 16:9)

Kabeln är köpt på EBAY. På kabeln finns det är klump med ett mini kretskort med dessa komponenter. Vet inte om det kan vara dålig kvalitet på dessa (ej orginal BMW kabel).

Men honan 3.5 mm och anslutningspluggen (3 stift) på stereon har jag ju nu. Så bara dela på kabeln, och lödda dit "nya grejer" från ELFA enligt Jlind74 förslag (som nu är beställda. Tack!). Så får vi se om det funkar.

Förhoppningsvis så har ingenting på stereon gått sönder.

Enda jag vet är att det plötsligt tog slut på det roliga. ;)

Känns dock väldigt konstigt att ett "motstånd" skulle gå sönder sådär bara. Även KINA kvalitet. En resistor är väl liksom så vanligt det kan bli. Och så standard det kan bli.

Redigerat:
Mät med en multimeter mellan höger och vänster-anslutningarna. Då ser du direkt om motståndet verkar OK.

Gud vad jag skäms nu.... b_hasse det borde jag GJORT för länge sen. Herregud :/ Jobbar som servicetekniker / felsökare hela dagarna. Usch. Helg ? Tack för att du sa det självklara ! ;)

Fick de nya grejerna ifrån ELFA idag. Beställt enligt jlind's art.nr.

Löddade ihop det.

Fick ej någon AUX aktiverad.

Testade sen att starta stereon med enbart motståndet i på 300 ohm och då "kom ingången" igång.

Kontrollmät den gamla resistorn, på "den färdiga kabeln" och den ger inget utslag.

Anslutningen som EBAY har gjort är inte korrekt. Tror jag. Enligt schemat http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=39246&d=1099212144

så skall ground vara "opåverkat". Enligt bilden så är det "en av de yttersta" stiften som är ground, men också märkt 2. Dvs bilden på kontakten "överenstämmer ej" med nummerföljden.

Kolladde på anslutningen, och där finns det utmärkt 1, 2, 3. Testade sen att ohm mätta mot en 3.5 mm kabel. Kopplade sen efter ohm-mätningen (och då var det också enligt siffermarkeringen). Kina kabeln var kopplad enligt "bild gången".

Var lite osäker på om kondensatorerna "kunde" vara felvända. Men vad jag förstod skulle dessa kondensatorer vara s.k. "bi-polär". Så då skall det inte kunna bli det? Men testade iaf lödda, om och testa. Inget utslag då heller. AUX kom inte igång.

Motståndet är korrekt iaf, 300kOhm

Testade sen att koppla in "utan" kondensatorerna igen. Men nu kommer inte ingången alls tillbaka. Vet inte, nu har väl antagligen stereon lagt av.

Vet inte riktigt vad kondensatorerna skall göra, men de skall väl skydda igångarna. Så med min "tur" så är det stekt nu.

Enligt schemat så står det 0,22 F, men i http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?p=948291#post948291 så skriver dom om "0.22uF".

Nu blir man osäker på det med. Min engelska är inte den bästa.

Usch ;)

Ska man behöva lyssna på P3 hela tiden nu ? ;)

Dessa kondensatorer är köpta, 16544571 (elfa)
https://www.elfa.se/en/capacitor-ax...71&page=1&origPos=1&origPageSize=25&simi=99.8

Redigerat:
Pinne 2 bör vara i mitten, dvs ritningen är justerad för att bli "snyggare".
Kondensatorerna är till för att blockera DC mellan enheterna. Något kan gå sönder om man kör utan.
0.22 F är orimligt stort för lågnivå audio. 0.22 uF = 220 nF bör vara det rätta.
Kondensatorn du länkar till är inte polariserad, så det kvittar hur du vänder den.

Du skrev att det funkade med 300 Ohm. Menade du 300 kOhm?
Visar multimetern avbrott på den färdigköpta kabeln?

Misstänkte det. Men kabeln var kopplad efter "bild". Inte nummerföljd. Vet inte hur det påverkar, men vet att jag inte fick ljud ur vänster högtalare.

Trodde det var glapp i 3.5 mm kabeln, för när jag drog "in" / ut den så kom det ibland ljud.

Men rätt vad det var så försvann allt.

Men det var i helgen.

Om jag mäter på orginal kretskortet nu så får jag ingen resistans alls på motståndet (liknande pinne 1 och 3)

Kopplade först precis enligt kopplingsschema, fick då ej igång ingången.

Sen när jag testade med enbart motstånd så var det 300 kOhm. Blev fel när jag skrev. Då kom ingången igång. Spelade dock bara 10 sekunder, sen vågade jag inte mer. Stängde av tändningen.

Gick in lödde på kondensatorerna IGEN, fast med kondensatorerna vände åt andra hållet.
Fungerade inte då heller.

Nu fungerar det inte ens med bara motstånd längre. Testat med multimetern och är verkligen 300 kOhm på det.

Vet inte om man ska testa lägre motstånd ? Hur mycket i så fall?

Men tycker det är konstigt att den kom igång med enbart motstånd första gången.

Jag undrar personligen vad som kan ha hänt om de förväxlade i Kina på orginalkabeln, För då kopplade de motståndet mellan ground och left (eller om det blir right). Och kondensatorerna i serie där på respektive. Men den andra (left / right) var "rak". Men även efter det så har det som sagt kommit upp i menyerna igen.

Säkert något som gått sönder nu. Men tråkigt. Typiskt. Men så är det ibland. Usch. Skönt veta man köpt rätt komponenter i alla fall.

Börja med att se till att du får kablarna rätt på 3,5mm kontakten. Jag vet inte om du löder på en hane eller hona men om du tittar på en teleplugg (hane) så skall du ha vänster kanal på spetsen, höger på mittenringen och jord närmast kabeln.

Kondensatorerna sitter där för att filtrera bort DC-komponeter (åt bägge håll).

Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag skulle pröva med 100k om detekteringen inte fungerar med 300k.

Tack alla engagerade. Hittade en annan resistor på jobbet, efter ditt råd jlind74 och hasse. Kunde inte hålla mig från att åka tillbaka till jobbet och testa nu på kvällen. Fungerar nu!

Tusen tack. ;)

http://oi68.tinypic.com/34jf71x.jpg

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.