Hej

Hoppa till *** för den direkta frågan om du inte vill läsa introt. :)
Har nyligt köpt ett nytt hus där det är golvvärme el-slingor i alla rum. Detta verkar fungera ganska bra förutom i det största rummet som är kombinerat kök/vardagsrum, öppen planlösning i det rummet.

Nu när det har börjat bli lite kallare ute, 5-10 minusgrader, så har man märkt att detta golvet/rummet inte blir speciellt varmt. En anledning kan ju vara för stort rum på en slinga. Är nog 40-50kvm stort i alla fall.
Sedan sitter reglaget, som verkar ha inbyggd egen termometer, på väggen just intill en kyl/frys som så klart alstrar/strålar värme och påverkar mest troligt termometern ganska mycket.

Tanke blev att flytta reglaget ett 10 tal cm runt ett ytterhörn för att få lite distans från kyl/frysens värmegenerering. Men efter att ha snäppt lös locket så inser jag att hela baksidan på reglaget är spräckt och sitter enbart just så pass ihop med eltejp. "Locket" och framsidan stabiliserar nog en del, men jag önskar ändå att byta denna i samband med eventuell flytt av reglaget.

Modellen som sitter där idag ser ut så här: http://i2.cdscdn.com/pdt2/1/3/6/1/700x700/auc3283156255136/rw/thermostat-simple-electronique-hager-electron.jpg

Insidan ser ut så här IMG_3636_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är ej på den trasiga, utan motsvarande som sitter i ett badrum.

Verkar enbart vara fas och nolla, samt vad jag gissar är matningen av värmekabeln i golvet?
Nu är jag inte världsbäst på att googla men vad jag kan se så verkar de flesta jag nya jag hittar köra med extern golvgivare och man måste kanske veta vad det är för motstånd i ohm.
Kan montera ner min trasig om försöka mäta ut ett ohm-värde om jag bara visste vilka punkter jag måste mäta mellan :) Kan väl inte vara så enkelt att det är lödpunkterna för själva reglaget/termometer-ratten?

Tacksam för alla kloka tips:thumbup:

Av bilden att döma har du en helt vanlig rumstermostat som styr golvvärmen, till den används ingen extern givare. En http://www.clasohlson.com/se/Rumstermostat/Pr365263000 duger om du inte är så kinkig med exakt temperatur och då kopplas inte nollan in på termostaten. Vill du ha bättre exakthet skaffar du en dyrare som ska ha nollan inkopplad och det finns en uppsjö av olika. Men dom elektroniska är "bättre" och om du har möjlighet att pilla ner en golvgivare så är det bäst.
Skickat innan jag var klar

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej och tack för så snabbt svar!

Att döma av länken du skickade är systemet antagligen så pass dumt att det bara är på (100%) eller av(0%) som gäller, helt enkelt så är rumstermostatens jobb alltså att skifta mellan på och av åt värmekabeln? Utan mellan lägen eller olika effekter..
Vid på är det 100% som gäller tills dess att rumstermometern anser att temperaturen är lagom och bryter matningen.
Om kanske lite dumt, men i teorin hade jag då antagligen kunnat ha en vanlig strömbrytare och styra av och på manuellt?

Har ingen djupare insyn i hur själva värmekabeln fungerar, men antar att den enbart blir matad med fas, medans det finns en nolla ansluten på annat håll. Går väl inte att värma något med bara en kabel.

Är lite fundersam på vad nollan har för uppgift i min rumstermostat, är det bara för att ge möjlighet att tända den lilla lampan som indikerar att den skickar vidare effekt till golv-värmekabeln?

Det brukar fungera så ja. Värmeslingan går 100% tills termostaten slår från. Nollan är nog kopplad i dosa ifall du bara har en nolla in i termostaten,

Nollan kan säkert till lampan ifall det är en bimetalltermostat.

Strömbrytare avrådes, en rumstermostat kostar inte mycket. Men visst hade det fungerat. Tills man glömmer att växla och det är stekhett/smällkalt på golvet

Redigerat:
Nollan är troligen till för accelerationelement som troligen sitter i termostaten, det gör att svängningarna i temperaturen blir lägre. Själva kopplingen mellan golvvärmen och "matningen" har du i någon dosa endera bakom termostaten eller på nått annat ställe, den kan även sitta i centralen. Och ja, termostater till golvvärme är normalt allt eller inget därför bör man ha en givare i golvet som snabbt reagerar på temperaturändringar, men ligger golvvärmen på plats kan det vara lite kinkigt att dra dit en golvgivare. Skulle du sätta dit en vanlig brytare så får du ett "omöjligt" klimat inne med endera kallt eller hett.

Tack för er hjälp, ska försöka hitta en lite bättre rumstermostat, helst med accelerationelement för jämnare drift, så kanske man slipper massa onödiga till- och frånslag när man är på gränsen.
Ska försöka mig på att hitta något prisvärt, men måste läsa på lite mer på bimetalltermostat typen.

Förstår att strömbrytaren är en dålig ide, var mer bara teoretisk tanke för att vara säker på att jag förstod funktionen :)

Tack alla! :thumbup:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.