Hej!
Kortfattat så har jag en taklampa med tillhörande strömbrytare. Nedanför vid golvet sitter ett uttag.
In i kopplingsdosan kommer det en svart tråd och två bruna uppifrån, plus en brun tråd nerifrån uttaget. Blå och jord går bara förbi strömbrytaren ner till uttaget.
Hur ska detta kopplas vid strömbrytaren för att man inte ska stänga av uttaget när man slår av strömbrytaren, vilket det gör nu...
Kortfattat så har jag en taklampa med tillhörande strömbrytare. Nedanför vid golvet sitter ett uttag.
In i kopplingsdosan kommer det en svart tråd och två bruna uppifrån, plus en brun tråd nerifrån uttaget. Blå och jord går bara förbi strömbrytaren ner till uttaget.
Hur ska detta kopplas vid strömbrytaren för att man inte ska stänga av uttaget när man slår av strömbrytaren, vilket det gör nu...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Du ska flytta den bruna nerifrån till den terminal på strömbrytaren som har fast fas. Exakt hur går inte att säga utifrån din beskrivning, men det går nog att lista ut med mer information t,ex hur strömställaren är inkopplad idag. Den har två vippor va?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Om man ska tolka vad du skriver så har du då en trappbrytare där "1 F" motsvaras av "L" i bilden nedan och "1 N" motsvaras av "X". Då har du i så fall endast en utgång kopplad, på en av pilarna ut, inte båda? X-plinten är en s.k. blindplint, den har ingen funktion i strömställaren utan används endast för att skarva andra ledare. Alternativt har du en tvåpolig brytare men det är osannolikt. Du bör därmed kunna lista ut var du har den fasta fasen. Jag kan fortfarande inte gissa åt dig eftersom du inte beskriver hur strömställaren är inkopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara