Är det en bra lösning med säkringar i en central som inte bryts av centralens huvudbrytare? Är det inte bättre med en liten extra för fördelningen och avsäkringen av utgående huvudledning/ ar. Då får gruppcentralen en renodlad funktion och alla noll och skyddsjordsplintar är strömlösa när brytaren är frånslagen
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Man ska egentligen dra ett streck snett genom bilden som delar upp den i två kapslingar.
Blir brytare innan jfb på befintliga. Funkar min tanke i övrigt? Blå till blå skena gulgrön till gulgrön skena. Jfb till matning av skena i ny central. Vid inkoppling av uttag till ny central används nya centralens jordplint och nollplint.
Rent elektriskt kommer det troligen fungera men det är inte snyggt någonstans och lyser hempul.
Varför gör du det inte rätt istället? Att byta till en treradig Hagerkapsling är enkelt och kommer bli mycket prydligare.
Varför gör du det inte rätt istället? Att byta till en treradig Hagerkapsling är enkelt och kommer bli mycket prydligare.
Snyggt och snyggt. Är inte så snyggt med ett gammalt plåtskåp och ett nytt skåp bredvid heller. Jag ville veta om det är rätt kopplat det som jag skrev
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Du har alltså helt ändrat planen här av någon anledning? Det vore hjälpsamt med lite information kring dina förutsättningar och val, det blir lättare att hjälpa då.
Varför HB i denna? Ska det finnas en HB bör den sitta så till att den bryter samtliga kapslingar.
För övrigt är principen rätt. Din extrakapsling ligger på insidan JFBn som den ska och skyddsjorden ligger utanför som den ska, men det är inte helt lätt att tolka din textuella beskrivning 100% säkert.
skall vadå?Plexxiglaset skrev:
Alltså en annan typ av (begagnad?) central som du avser utöka den befintliga med? Det är ok att en enda central spänner över flera kapslingar i bara det är tydligt, t.ex genom att de sitter i omedelbar anslutning till varandra .Plexxiglaset skrev:Utan modifikation med skydd av jfb mata en annan normkapsling. Kapsling nr2 har en nollskena och en jordskena m skruvkontakter likt sockerbit.
Min tanke är att dra såhär:
Undersida jfb befintliga centralen, uttag 4,6,8 sätter jag 6mm2 brun svart grå till ny central ovansida huvudbrytare i samma följd.
Neutralledaren sätter jag jag från blå modul på bef till blå skena på ny central. gulgrön drar jag från grön modul.
Varför HB i denna? Ska det finnas en HB bör den sitta så till att den bryter samtliga kapslingar.
För övrigt är principen rätt. Din extrakapsling ligger på insidan JFBn som den ska och skyddsjorden ligger utanför som den ska, men det är inte helt lätt att tolka din textuella beskrivning 100% säkert.
Glöm Hb. Borttagen nu. Begagnad kapsling fast nya moduler. Dock va det slut på jfb och då jag är i akut behov av den nya elen får det bli såhär. Nya normcentralen sitter i anslutning. Drar alltså 5ledare till den nya. Spelar det någon roll vart på jordmodulen jag sätter kabeln till nya centralen?
Klicka här för att svara