Har hittat ett LED Drivdon, DESIGNLIGHT D-MA5D, som fungerar tillsammans med Z-Wave dimmern Qubino Flush Dimmer.

Problemet är att denna är specificerad för 3-5w och jag har behov av att köra 1,2w alternativt 2.4w (st 1,2w) om det inte går att lösa att göra 1,2w.

Har bara hittat en bottenlast från Elko som är spec. för 12w.

Finns det någon annan lösning, vilket typ av motstånd behöver jag köra för att få 1,2w resp. 2,4w till 3w? :) Kan det finnas risker att göra detta, ex. hög värmeutveckling i apparat/tak dosa?

Drivdonet du länkar till är ett konstanströmsdon. Det ger 350mA i "alla" lägen. Dvs. du behöver ha en LED som vill ha 350mA strömmatning. Angivelsen på min. 3W indikerar att den ger minst 8,5V ut. Vilket kräver flera seriekopplade LEDs, avsedda för 350mA matning.

En bottenlast är normalt avsedd att kopplas parallellt med en lampa som drivs med konstant spänning, ex. 12V.

Här skulle man möjligen kunna labba med att sätta effektmotstånd i serie, för att på så sätt komma upp i 8,5V, men lampan måste fortfarande vara avsedd för 350mA.

Värme kan vara ett problem här, men om du använder något som bränner bort max 2 - 4W så bör det inte vara någon fara så länge motstådet i sig själv tål effekten, och sitter någorlunda fritt så det får kylning. Ett effektmotsånd på 3W kan bli såpass varmt att man får lättare brännskada av att vidröra det. Väljer man ett motsånd som tål 10 - 15W (brukar vara metallkapslat med kylfänsar), men bara belastar det med 2 - 3 W så blir det snarare ljummet.

Jag har använt ett metalloxidskiktsmotstånd för att höja lasten till en LED-drivare och det fungerar bra. Räkna ut hur stort mostånd du behöver och hur stor effekten blir, och gå in på t ex Elfa och leta reda på ett lämpligt. Se till att ha marginal till maxeffekten, och som hempularen skriver kolla att du monterar det fritt så det får kylning och inte i direkt kontakt med något brännbart. Ha gärna något i metall eller keramik/glas runt som skydd. Värmeeffekten i sig är ju liten men i direktkontakt med trä eller plast under lång tid finns det kanske risk att det det börjar förkolna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.