El
Odjuret: Börja med att kolla att alla proppar är hela... då borde du kunna utesluta vissa saker...
tuktuk: Att kolla med installationsprovare att det verkligen finns jord framdragen till alla jordade uttag. Att kolla utlösningsström och tid för JFB. Gärna isolationsmätning av elpatroner, vvb och sådant. Öppna centralens kapslingar och kolla att skruvar är dragna. och titta efter tecken på varmgång. Kolla upp om det finns grupper dragna utanför jfb. (Detta är ett varningstecken, men inte
lars_stefan_axelsson: [citat] Eller när det gäller el, så länge man överlever... ;)
hempularen: Det blir 3ggr högre effekt tills elementet brinner. Så det vore väldigt olämpligt. Även om det mesta tyder på att du har 230V till det här elemntet, så är det olämpligt att chansa. Försök mäta spänningen. En enkel multimeter kostar en dryg hundring. Se till att vara säker på att du kopplar in den rätt.
123abc: Postar länkar om apparatdosan från ABB (biltema Apparatdosa, Flex). https://www.youtube.com/watch?v=P7wDSUwM5xk http://www.installationsprodukter.se/catalog/16753/product/21202/AU60.1_SWE1.html
Müssli: Hör med elektrikern innan du handlar material. Dels KAN det vara svårt att hitta någon som kopplar in uttagen om du har handlat dem själv, dels behöver det inte bli dyrare om du ber om priser innan du köper. Jag har låtit bli att koppla in grejer som kunden har köpt pga materialets kvalitet. Vissa uttag borde inte få säljas.
nickepeck: Ok men de finns ju en uppsjö av spottar. Ska man gå på mer kända märken?
birrm: Du med tommib❤️❤️❤️
HSP: Vid trefas Y-kopplas motorn. Är det en liten motor kan den köras på en-fas med en kondensator. då D- kopplas motorn.
HSP: Megga mot känd jord räcker i ditt fall. I installationsmanualen står det. Ska göras efter fixeringen samt efter färdigt golv. Inga konstigheter. Kan tänka mej att de har samma garatibevis för flera av deras produkter. Förstår även elekrikern om folien omöjligt kan komma i kontakt med jordad del.... Men mätningen går snabbt så det är bara att mäta:)
elmont: Du ska INTE montera jordade uttag om du inte har någon jord att ansluta, ALDRIG. Har du ingen jord framdragen använder du ojordade uttag, Vill du i framtiden jorda rummet så byter du uttagen som kostar betydligt mindre än kompletta sockeldosor. Och ska du jorda uttagen ska du även jorda lamputtagen, för endera ska allt i rummet vara jordat eller inget så blanda aldrig jordat och ojordat i
Donald-Duck: I kraftnäts sammanhang (om det är detta som frågan handlar om) så finns det två sorters omkopplare: Lindningskopplare och Omsättningskopplare. Lindningskopplare finns oftast i större transformatorer och anpassar utspänningen automatiskt beroende på inspänningen under drift. Sjunker spänningen i nätet, till exempel beroende på hög belastning, så kompenserar lindningskopplaren detta
elmont: Som jag skrev tidigare så är det enda som händer om man har "för stort" element att deras yta blir lite svalare och det är ju bara positivt. Energiförbrukningen blir oförändrad.
Nerre: Finns det inte en typ M också? Jag slutade jobba med elsäkerhetsprovning för 5 år sen så jag börjar glömma mycket av detaljerna tyvärr. Men grundpoängen blir ju alltså att även om det kanske skulle vara tillåtet att sälja en sån där platt stickpropp så finns det antagligen inget tillåtet sätt för nån att använda den.
martinradbo: Återkommer när jag gjort ett skrivbordstest
crazytok: Har precis samma problem som ovanstående!! Någon som kan hjälpa mig få igång astrofunktionen??? :-)
Traume: brukar va lite glans i dom flesta brytarna, matt plast brukar vara svårt att hålla rent
GK100: Ja det är nog för det mesta ett ickeproblem. Välj ett uttag av bra kvalitet, sätt det på ett vettigt ställe och se till att montaget med kabel, dränageöppning osv är korrekt så ger det inga problem med ansluten propp. Risken är att material och lösningar kring ett specialutförande som på bilden inte är tillräckligt bra, då vinner man inget på sikt när lock, fjädrar, lås osv
Tobbe_3: På en trefasmotorn finns även en omkopplingsmöjlighet mellan D ( delta) och Y - kopling. Den måste kollas innan anslutning till elnätet. I vårat 230/ 400 v nät kan den vara antingen D eller Y beroende på motorns märkning. Motor märkt 230 V / 400 v skall vara Y kopplad i Sverige. Motor märkt 400 v / 690 v eller 400 v / - skall vara D kopplad i Sverige. ( vid drift) men kan vara Y
mexitegel: [citat] Jo, men det är en Malmbergs :) Men klart billigare - tack för tipset! :)
Peter2400: [citat] Men det vore betydligt enklare, och antagligen betydligt säkrare att använda en lagom stor UPS och spänningsomvandlarna som medföljer dina enheter. Att få ut 12V ur batteriet samtidigt som du laddar, kräver även det någon typ av omvandling, du bör väl om du vill vara säker ha en huvudsäkring vid batteriet och därefter säkra av varje förbrukare separat.
tommib: Hur du än gör kan du räkna med att få vatten i slangen om du inte förseglar bägge ändar med silikon. Det räknar man med och ska därför göra ett par hål i slangens lågpunkter så att det kan dräneras ut. Sladdarna du ska ha i ska ju ändå vara godkända för utomhusbruk. Sen så är det alltid en bra ide att dra rör under plattsättningar och annat som är besvärligt att göra om.
Müssli: Vad ska du göra med Schneiders grejer? Jag har själv försökt bygga ihop ett uttag med två data och en TV i deras centrumplatta för tre uttag. Det gick att få dit grejerna men det var omöjligt att koppla ihop allt i en apparatdosa. Det blir helt enkelt för trångt på baksidan.
Skysodan: [citat] Kör mellan chassi i vattenledning det är där jag har pendlande 0-30v. Anledningen att jag funderade lite innan jag monterade upp var just det att det vibrerar i chassit när man har den ansluten o drar handen över den.
Bo.Siltberg: Supporten yrar och tillverkaren är uppenbart alltför försiktiga. Man kan utgå ifrån att dessa "risker" är betydligt överdrivna, troligen ett resultat av behoven på den amerikanska marknaden. En anständigt konstruerad dimmer tar inte skada av för låg (eller obefintlig) belastning, och helst inte heller av för hög belastning (den får bränna en utbytbar säkring). Specen anger
TheBeardedKnight: Ska ha det till matning av bla. bränslematerial och aska som ett test. Är bara en liten skruv som ska mata men jag behöver kunna reglera hur fort jag kör med den. När vi börjar närma oss 3-4000 så kan jag lösa det på andra sätt med saker jag redan har. Men dom är ganska stora och klumpiga. Vill ha nåt som är mindre och som jag kan reglera med utan att det ska kosta för mycket.