Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Om man tycker att en matplats i ett väljordat kök kan vara en skyddad miljö då kan man likaså tycka att man befinner sig i skyddad miljö när man ligger i ett badkar som står på plastmatta och har plastavloppsrör.
El-prästerna här på forum har ibland rätt groteska tolkningar av det lilla som finns kvar i starkströmsföreskrifterna.
El-prästerna här på forum har ibland rätt groteska tolkningar av det lilla som finns kvar i starkströmsföreskrifterna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Njae, det är väl inte de som har gjort den tolkningen en gång i tiden, utan dåtidens normuttolkare som gjorde det. Det var de facto så att det tolkades som OK om avstånd osv. var uppfyllda förut.Thomas_Blekinge skrev:Om man tycker att en matplats i ett väljordat kök kan vara en skyddad miljö då kan man likaså tycka att man befinner sig i skyddad miljö när man ligger i ett badkar som står på plastmatta och har plastavloppsrör.
Idag så tillåter vi det som sagt inte längre.
Skillnaden är väl att du TYCKER och el-prästerna vet vilka regler man ska förhålla sig till och hur. Och om reglerna är bra eller dåliga är en helt annan sak, det är ändå dom regler vi har som vi ska hålla oss efter och inte några "hittepå regler" som någon enskild (med eller utan gedigen kunskapsbas) tycker är bättre.
Är väl inte svårare än att bara erkänna att du använda fel ord i meningen. Du skrev mening 2 helt korrekt. "Hade inte jag gjort i alla fall". Men när du skrev "får" så borde du skrivit "bör".
Och så länge kraven är vad dom är, och ingen byggt om rummet så är det ju dåvarande regler som gäller.
Såhär är det ju hela tiden i alla branscher. Retoraktivt kommer det sällan krav. Det kan dock komma nya krav om det ändras i någon form. För att uppfylla dagens regler.
Följdfråga av intresse,
Man får vad jag vet sätta upp lampor, och sätta dit lampkontakter om man har nödvändig kännedom. Vissa lampor har även längre apparatsladdar. I detta fall är det ju väldigt viktigt att "upphängaren" har nödvändig kunskap om "man går för nära" exempelvis diskbänken. Hur vanligt är det med misstag där?
(ex. http://www.clasohlson.com/se/Lampsladd-med-lampkontakt/Pr363996000)
Teoretiskt vid olycka. Om en mindre teknisk person köpt en lampa och hängt upp den för nära? Är det då personen som hängt upp med "stickkontakt" som är ansvarig? Blir ju samma problematik egentligen när folk drar förlängningssladdar från köket genom halva lägenheten för att jorda datorn, och plötsligt bryter den "isolerade" miljön.
Vem är ansvarig om man byter ut plastmatta mot exempelvis klinker och får bättre kontakt med armeringsjärn? Eller är stenen helt isolerad ? Är det fastighetsägaren eller är det stenläggaren ? (orealistiskt.)
Och så länge kraven är vad dom är, och ingen byggt om rummet så är det ju dåvarande regler som gäller.
Såhär är det ju hela tiden i alla branscher. Retoraktivt kommer det sällan krav. Det kan dock komma nya krav om det ändras i någon form. För att uppfylla dagens regler.
Följdfråga av intresse,
Man får vad jag vet sätta upp lampor, och sätta dit lampkontakter om man har nödvändig kännedom. Vissa lampor har även längre apparatsladdar. I detta fall är det ju väldigt viktigt att "upphängaren" har nödvändig kunskap om "man går för nära" exempelvis diskbänken. Hur vanligt är det med misstag där?
(ex. http://www.clasohlson.com/se/Lampsladd-med-lampkontakt/Pr363996000)
Teoretiskt vid olycka. Om en mindre teknisk person köpt en lampa och hängt upp den för nära? Är det då personen som hängt upp med "stickkontakt" som är ansvarig? Blir ju samma problematik egentligen när folk drar förlängningssladdar från köket genom halva lägenheten för att jorda datorn, och plötsligt bryter den "isolerade" miljön.
Vem är ansvarig om man byter ut plastmatta mot exempelvis klinker och får bättre kontakt med armeringsjärn? Eller är stenen helt isolerad ? Är det fastighetsägaren eller är det stenläggaren ? (orealistiskt.)
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 149 inlägg
Hur vanligt det är går inte att svara på, men det är troligen väldigt få personer som känner till och förstår reglerna. Att försöka förklara det är med isolerad miljö för allmänheten kan vi glömma, det blir nog svårt att förklara skyddsjordning. Den enda säkra lösningen jag ser så här i hastigheten är krav på att alla lampor ska vara dubbelisolerade eller drivas med SELV. Det är skyddsåtgärder som är självständiga, där den ena halvan av skyddet inte ligger i den fasta anläggningen eller rummets väggar.
Ansvar är en delikat fråga som man nog endast får svar på i en domstol. Allmänt tror jag det är den som utför en oaktsam handling som blir fälld. Men samtidigt är det innehavaren som är ansvarig dels för att elen i dennes hem är säker och dels att endast kompetent folk grejar med den. Så jag tror frågan kommer att handla om vilken kompetens vederbörande har, om han borde ha vetat bättre eller inte. Om innehavaren låter en idiot koppla elen så är det nog innehavaren som blir fälld, men inte om det är en elektriker (yrkesman) som gör jobbet.
Icke elektriska jobb som byte av golv är än mer delikat. Den största bördan faller nog på innehavaren. Han ska se till att ombyggnaden följer alla regler. Det är ju dock inte speciellt rimligt, så elsäkerhetsverket tycker jag har en roll här att informera bättre, och då menar jag information och inte "kontakta en elektriker".
Ansvar är en delikat fråga som man nog endast får svar på i en domstol. Allmänt tror jag det är den som utför en oaktsam handling som blir fälld. Men samtidigt är det innehavaren som är ansvarig dels för att elen i dennes hem är säker och dels att endast kompetent folk grejar med den. Så jag tror frågan kommer att handla om vilken kompetens vederbörande har, om han borde ha vetat bättre eller inte. Om innehavaren låter en idiot koppla elen så är det nog innehavaren som blir fälld, men inte om det är en elektriker (yrkesman) som gör jobbet.
Icke elektriska jobb som byte av golv är än mer delikat. Den största bördan faller nog på innehavaren. Han ska se till att ombyggnaden följer alla regler. Det är ju dock inte speciellt rimligt, så elsäkerhetsverket tycker jag har en roll här att informera bättre, och då menar jag information och inte "kontakta en elektriker".
Sluta sura nu. Du har visat bättre kunskaper om detta än 99 % av Sveriges befolkning!Thomas_Blekinge skrev:Om man tycker att en matplats i ett väljordat kök kan vara en skyddad miljö då kan man likaså tycka att man befinner sig i skyddad miljö när man ligger i ett badkar som står på plastmatta och har plastavloppsrör.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Ja, vad gäller ansvar så tror jag att det inte blir så värst många fällande domar om det bara är "amatörer" inblandade. För att det skall bli riktigt intressant för en domstol så måste vi ju ha någon slags uppsåt. Det enda uppsåt som kan komma ifrån här är det indirekta, dvs av typen "du borde förstått bättre". När det kommer till något så oerhört komplicerat (som det ändå är för gemene man) som elektricitet, ja dvs som är komplicerat för de som inte förstår grunderna och de som ligger närmast till hands när det gäller att åstadkomma en "farlig" koppling, så skall det extremt mycket till. Det kommer med största sannolikhet inte att se en domstol eftersom det kommer att avskrivas som "olycka" innan.
Jmf. gärna med alla bränder som orsakas av glömda spisar. Det är i stort sett ingen som fälls för det, och vore det inte för försäkringsbolag som anmäler sina försäkringstagare (för att slippa betala ut så mycket ersättning) så vore siffran nog snarare noll.
Jmf. gärna med alla bränder som orsakas av glömda spisar. Det är i stort sett ingen som fälls för det, och vore det inte för försäkringsbolag som anmäler sina försäkringstagare (för att slippa betala ut så mycket ersättning) så vore siffran nog snarare noll.
Klicka här för att svara