Men att vägguttagsprovaren lyckas med det beror väl på jordfelsbrytartesten, dvs den löser ut jfb. Om det inte finns en jordfelsbrytare så går det inte att mäta fram vilken som är jord eller nolla.

Nja, de jag har sett hade lysdioder för att indikera om jord och nolla var rätt, test av jordfelsbrytaren var separat knapp som inte påverkade de lysdioderna.

Detta är alltså provare som i princip har dubbla lysdioder för allting, så att man inte ska luras av en trasig lysdiod att tro att det är ok. De brukar nog ha 7-8 olika lysdioder som indikerar rätt/fel för olika saker. Nu är det tyvärr nästan 10 år sen jag sist höll i en sån så jag har ingen bra referens att peka på.

Jag tror att det de på nåt sätt utnyttjar "nätbrummet" (på samma sätt som beröringsfria spänningsindikatorer). Minst en variant hade i alla fall en metallknopp man satte fingret/tummen på för att se om jord var rätt.

Men jag vet ju inte om de verkligen hittar det, jag skrev att de påstår sig kunna identifiera det. Jag har aldrig testat deras prestanda, jag testade bara deras elsäkerhet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.