3 362 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Säkra upp, är det möjligt?
Elmätaren ska inte vara jordad!
Däremot kanske lådan som mätare sitter i beroende på placering ska vara jordad.
Jag menade exakt det som GK100 skrev.
Den nyare ljusgrå lådan är inte jordad..
PEN kopplad genom mätare var godkänt i äldre anläggningar. (är det i fortsättningen också i dessa äldre anläggningar)
Ser det som en liten risk då mätare har bra anslutningsklämmor. Värre är det om PEN passerar delbar nollplint.
Men det är helt klart rekomenderat att göra om vid tillfälle.
Om kabeln byts till en oskärmad tex 5g6 så tänk på att använda kabelskydd av plast.
se info från eon:s länk.
https://www.eon.se/Extranet/Install...rtiklar/Undvik-skador-och-stromforande-skydd/
Däremot kanske lådan som mätare sitter i beroende på placering ska vara jordad.
Jag menade exakt det som GK100 skrev.
Den nyare ljusgrå lådan är inte jordad..
PEN kopplad genom mätare var godkänt i äldre anläggningar. (är det i fortsättningen också i dessa äldre anläggningar)
Ser det som en liten risk då mätare har bra anslutningsklämmor. Värre är det om PEN passerar delbar nollplint.
Men det är helt klart rekomenderat att göra om vid tillfälle.
Om kabeln byts till en oskärmad tex 5g6 så tänk på att använda kabelskydd av plast.
se info från eon:s länk.
https://www.eon.se/Extranet/Install...rtiklar/Undvik-skador-och-stromforande-skydd/
Bästa svaret
Det är denna låda som jag påpekade att den ej är jordad.huggan skrev:
Det hade varit enkelt med en mittuppskalning på den grön/gula ledaren, mittuppskalningen läggs under jordöverfallet. så ledaren paserar under jordblecket utan att den klipps av
Man brukar även lägga i fler överfall "mellanbrickor" när man blandar ledare av olika areor eller solid/flertrådig ledare i dessa kopplingsklämmor. så varje ledare får en egen våning.
detta för att säkerhetsställa god kontakt.
Centralen byttes för 6 år sedan och då sattes denna gråa boxen dit, ska meddela att dom missat detta.HSP skrev:Det är denna låda som jag påpekade att den ej är jordad.
Det hade varit enkelt med en mittuppskalning på den grön/gula ledaren, mittuppskalningen läggs under jordöverfallet. så ledaren paserar under jordblecket utan att den klipps av
Man brukar även lägga i fler överfall "mellanbrickor" när man blandar ledare av olika areor eller solid/flertrådig ledare i dessa kopplingsklämmor. så varje ledare får en egen våning.
detta för att säkerhetsställa god kontakt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden