Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Om jag har en maskin på 1000W vid 230V, hur stor blir effekten om jag kopplar in den på 3-fas innan den går sönder, som den förstås gör? Hur räknar jag ut detta?
Du kanske menar 400V? I så fall ökar effekten ca 3 ggr (enligt Ohms lag)
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Ja, mellan två faser är det 400V.
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Nja. Detta är en rent teoretisk fråga. Kan man koppla in något på 400 volt utan att det är 3 faser? Och hur räknar jag ut effekten som denna "maskin" får?
Det går utmärkt att koppla in en 400 v apparat mellan två faser. Den lösningen är vanlig i två fall 1 varmvattenberedare 2 Elradiatorer.lille elektrikern skrev:
Varmvatten beredaren är skolexempel på vad som händer. Den har två spänningar och effekter på märkskylten 230 V och 1000 w respektive 400 V och 3000 w..
Den består av ett värmeelement ,termostat och överhettning skydd elektriskt. Det behöver inte göras några interna omkopplingar för att ändra effekten.
Energi förbrukningen att värma 200 liter vatten 50 grader blir densamma. Skillnaden är bara att det tar tre gånger så lång tid med 230 V drift jämfört med 400 V drift.
Vi bör hålla oss till resistiva laster av värmetyp när vi diskuterar vad som händer vid spänningsförändringar. Vid trefas asyńkronmotoer och switcade nätaggregat, m.m. kommer en del " oväntade " saker att hända beroende på drift fall.
Lite OT
Man kan även koppla tre element så att dom bildar en triangel. Den kopplingen är mycket vanlig i eluppvärmda villor. Den är väldigt kostnadsbesparande ur montagesynpunkt. Man börjar vid elcentralen med 4 ledare ( 3 faśer + skyddsjord) och bygger en lång kedja med t.ex 6 - 7 element.Element 1 ansluts mellan L1 - L2, Element 2 melłlan L2- L3, Element 3 L3- L1 o.S.V.
Redigerat:
Snaggletooth har ju redan berättat vad det blir. Här är den kompletta ohms lag som du kan använda för att beräkna alla fall där du har två parametrar och vill ha en tredje.
Du löser ekvationen för R, därefter går du tillbaka och löser för P givet U och R.
Den generella lösningen för detta när man förenklar blir P2 = U2²P1/U1²
Men som sagt, det blir ca 3x effekt....
Du löser ekvationen för R, därefter går du tillbaka och löser för P givet U och R.
Den generella lösningen för detta när man förenklar blir P2 = U2²P1/U1²
Men som sagt, det blir ca 3x effekt....
Redigerat:
Tex en del varmvattenberedare kan kopplas 230 eller 400 volt.
230volt = enfas (fas och neutralledare) ger då 1000W vid 230 volt
400volt = tvåfas (Fas och Fas) ger då 3000W vid 400 volt (måste givetvis vara två olika faser)
lite data från NIBE
NIBE EMINENT
För fritidshuset och mindre hushåll.
• Volym 100 liter
• Tillgängligt korrosionsskydd Valfritt
• Uppvärmningstid till 2,7 tim 80 °C vid 3 kW
• Längd skyddsanod, emalj 435 mm
• Effekt 1 kW vid 230 V 1-fas, 3 kW vid 400 V 2-fas
Tobbe_3 var före
230volt = enfas (fas och neutralledare) ger då 1000W vid 230 volt
400volt = tvåfas (Fas och Fas) ger då 3000W vid 400 volt (måste givetvis vara två olika faser)
lite data från NIBE
NIBE EMINENT
För fritidshuset och mindre hushåll.
• Volym 100 liter
• Tillgängligt korrosionsskydd Valfritt
• Uppvärmningstid till 2,7 tim 80 °C vid 3 kW
• Längd skyddsanod, emalj 435 mm
• Effekt 1 kW vid 230 V 1-fas, 3 kW vid 400 V 2-fas
Tobbe_3 var före
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Tack för hjälpen. Jag tror att jag förstår!!?? Åtminstone fick jag god hjälp av er. Denna cirkel var ju fantastiskt bra!
Klicka här för att svara