Nej, jag som mätt, felsökt och fixat problemet genom att prata med tillverkaren kan förstås ha fel, och någon som inte ens sett utrustningen kan ha rätt.

Vad får dig att tro på en annan förklaring än den jag framför?

D
-MH- skrev:
Vad får dig att tro på en annan förklaring än den jag framför?
Vet inte om det är avsiktligt du inte vill förstå mig eller elmont. I så fall är det bara att säga till, så kan vi sluta diskussionen nu, för så intressant är den inte.

Vad jag tror elmont menade var att du ju har ett styrkort för en elpatron där du angav att den har termostat och strömavkännare (effektvakt) som inparametrar till styrningen.

Elmont skrev då, att smältsäkringen bryter om patronen blir för varm och för övrigt har den inte med styrningen att göra. Att den bryter styrspänningen till kontaktorn eller hur den bryter elpatronen gick inte elmont in på, men så långt hade han ju rätt. Smältsäkringen bryter ju patronen om det blir för varmt. Sedan har smältsäkringen inte någon annan uppgift i styrningens algoritm. Inte på det sätt som t.ex. termostat och strömavkännarna påverkar styrningen.

Sedan hur elpatronen styrs ut av styrkortet är egentligen en separat fråga som elmont inte sa något om. Den kan styras av kontaktor, relän eller TRIACar t.ex. Det är ju möjligt att det finns TRIACar på styrkortet, men annars finns det inget annat på styrkortet som verkar kunna styra ut elpatronen annat än kontaktorn.

Men du som har kortet i handen och har undersökt det borde naturligtvis kunna säga om patronen är TRIAC-styrd eller vad det är som styr patronen. Du som borde veta, varför säger du bara hur det inte är gjort? Vore det inte bättre att säga vad det är som verkligen styr ut elpatronen?

Att låta olika skydd ingå i manöver kretsen är rätt vanligt i många sammanhang. Det kan vara överhettning skydd , motorskydd, gränslägesbrytare, luckbrytare o.S.V. Då behöver dessa komponenter inte hantera trefas och strömmar på tiotals eller hundratals ampere.

-MH- skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår vad du försöker säga. Säkringen stänger av kontaktorn, som stänger av alltihop. Så den har med styrningen av kontaktorn att göra.

Kontaktorn styr vad jag förstår i normala fall inte patronens olika steg, ytan det sitter separata reläer för det.
Med "styrningen" menar elmont inte styrningen av kontaktorn utan burkens normala funktioner, dvs termostat och effektvakt. Smältsäkringen är inte en del av de funktionerna, utan är tillsammans med kontaktorn endast en extra säkerhetsåtgärd.

Jag tror du har förstått rätt angående den "normala" funktionen, kontaktorn är alltid på. Termostat och effektvakt använder de enpoliga reläerna på kortet.

Bygla säkringen funkar, men om termostat och eventuell säkerhetsventil pajar kan det bli en rejäl explosion. Mythbusters har filmat några sådana:

https://www.youtube.com/watch?v=JmJoyuUJj2Q
https://www.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0
https://www.youtube.com/watch?v=rGWmONHipVo

Det jag hela tiden sagt, är att smältsäkringen styr kontaktorn som stänger av strömmen till allt.

Någon frågade vad jag menade och undrade om smältsäkringen är den enda delen som styr kontaktorn, och jag utvecklade och svarade att det ör nog så. Om alla nu förstår hur kontaktorn styrs (av smältsäkringen), så behöver vi kanske inte tjata om det vidare?

Effektregleringen sköts ej av kontaktorn, som jag skrivit innan. Har ej kollat om det är reläer, andra kontaktorer, triac, igbt eller vad man nu kan använda för detta.

Om ni tittar i översta bilden ser ni inkommande trefas gå in nere till vänster direkt till kontaktorn. Till höger om kontaktorn ser man några gråvita burkar, det är en handfull totalt. Jag gissar att det är reläer, om man går efter märkningen på dessa. Jag gissar att dessa används för att styra effekten, medan kontaktorn alltid är på så länge ingen säkring har smält.

Smältsäkringen styr kontaktorn. Kontaktorn reglerar inte effekten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.