Ska bara klargöra att om detta ska göras kommer det göras av en elektriker eftersom det är lag plus att det måste rapporteras till nätägaren. Dock tänkte jag kolla med er kunniga här om det är redan är kört eller det är möjligt att höja säkringarna utan att byta befintliga kablar.

Denna bild är inkommande el i vårt uthus. Höger är inkommande från en säkringsbox från utsidan, där är det 16A idag men på "hattarna" står det 25A. Kabeln till vänster går till en central som skickar vidare elen i uthuset och en matning till huset, matningen till huset är på 16 A.
2016-01-17 11.03.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är inkommande i huset, den undre är från uthuset. Den övre till centralen.
2016-01-17 11.10.29.jpg
Skapa konto

Går det ens säga något med hjälp av bilderna och isåfall vad kan kablarna klara av?

Mikael_L
Svårt att säga säkert vilken area det är, men på bilden ser det lite klent ut här, i röda ringen.
huggans.jpg
Skapa konto

Skulle det vara 6mm2 är det troligen inga problem med att säkra upp till 20 och kanske 25 också.

Det är nog bara 2.5 mm2 där.

Ok ska stänga av och kolla med ett skjutmått. Som tur är la vi ner ett rör när vi gjorde om dräneringen. Men det finns inget steg mellan 2,5 och 6?

Vad rekommenderas för dimension på den nya kabeln om vi drar en ny?

Redigerat:
Tänk på att det är arean och inte tjockleken när du räknar sen! :)

Mikael_L
det finns ett 4mm2-steg. Dock rätt ovanligt. Man ser det mest i enfasmatningar i rör till enfas-spisar, dvs mest i lägenheter.

Dra 6mm2, eller ev 10mm2, så blir det bra.
Någon 5g6, t.ex. N1XV (Finns på elbutik, och går att köpa från Nima genom swedol-butiker till rätt kurs).
Eller EKKJ 4x6 + 6

xdigger skrev:
Tänk på att det är arean och inte tjockleken när du räknar sen! :)
(Radien^2*Pi)/4

Mikael_L
huggan skrev:
(Radien^2*Pi)/4
Du menar väl antingen
Radien^2*Pi
eller
(diametern^2*Pi)/4

;)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Visst jag, diametern ska det vara.

Matematiker använder pi * r^2

Ingenjörer använder pi * d^2 / 4

Det beror på att det är d man kan mäta!

Edit:
Gjorde nyss ett inlägg med tokig information. Jag hoppas att ni som såg det glömmer snabbt!

b_hasse skrev:
Matematiker använder pi * r^2

Ingenjörer använder pi * d^2 / 4

Det beror på att det är d man kan mäta!

Edit:
Gjorde nyss ett inlägg med tokig information. Jag hoppas att ni som såg det glömmer snabbt!
Läser till byggnadsingenjör så det stämmer bra då. Som tur är tänkte jag rätt när jag gjorde tentan igår.

Det ser ut som du har gummikabel som inkommande till mätaren....
Har aldrig varit godkänt,
men det är iof. inte din fråga.... det blev lite off topic.

Åter till din fråga...

Kabeln till uthuset är max på 2,5mm2, jag baserar bedömningen på att anslutningsklämmorna av den typen har M5 muttrar.

Uppsäkring är bara att glömma med nuvarande kabel, PEN är också förmodligen endast 2,5mm.

Inkommande kopplingsbox i uthuset är inte jordad!

Är uthuset avsäkrat i centralen till vänster om mätaren?
Iså fall kan du säkra upp mätarsäkringarna, men det hjälper inte om du vill säkra upp mer till uthuset.

Hur långt är det till uthuset från matande central?

Redigerat:
Det man ser på bild nr ett är elmätaren, ska den vara jordad?

Huvudsäkringarna sitter innan mätaren, sedan efter elmätaren är en central med diverse säkringar till uthuset och sedan 3*16A matning in till huset.

Sträckan från central uthus till central hus är ca 30 meter.

Elmätaren är nog en klass 2 apparat. Däremot behöver elmätaren en nolla. I ett fyrledarsystem TN- C hämtas den från PEN ledar plinten eller så är PEN över kopplad på elmätarens kopplingsplint ( som i ditt fall)

Redigerat:
Om du behöver mer till huset så byt kabel de 30 meterna. När du mätt, räknat rätt och kommit fram till 2.5 mm2 för den gamla blypapperskabeln är det inte så mycket att välja på. Välj då som nämndes tidigare med fördel en femledare 6 mm2.

Skulle tro att det HSP menar med jordning är den nyare ljusgrå lådan bild två där gamla kabeln är avslutad i husänden, den borde vara jordad i blecket övre vänstra hörnet. En annan lite udda och inte så bra sak är att in/utgående PEN är skarvad via mätarens nollanslutning, borde också fixas om det görs jobb kring detta.

Verkar vara läge för en liten översyn, skadar inte åtminstone vart femtionde år.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.