Lampan är alltså 12 Volt halogen med elektronisk trafo som tydligen kräver särskild dimmer. Jag hade ingen aning och körde på den dimmer som satt i väggen - ett sittande ljud - jag stängde av - och skulle pröva igen men nu är den helt död. Har jag kortslutit trafon eller har den kortslutningsskydd och felet ligger någonannanstans?

Dimmern mår inte bra av att kopplas till fel typ av armatur. Även trafon kan "ogilla" att dimmas av fel typ av dimmer.

Det finns lite olika typer av skydd som förhoppningsvis kan ha löst ut och skyddat delarna.

Dels finns det ofta en säkring i dimmern, i så fall en liten säkring som går att komma åt genom att ta bort fronten på dimmern (antar nu att vi pratar om en fast dimmer på väggen?).

Och / eller så finns det överbelastningsskydd på dimmern och trafon som återställs genom att man bryter strömmen helt en liten stund, bryt med säkringen eller huvudströmbrytaren i centralen.

OM du skall försöka byta en säkring i dimmern så är det viktigt att dimmern är strömlös, säkringen kan vara strömförande i den ände du kommer åt. Så bryt strömmen i centralen innan du mekar.

Jag ser att jag skrev sittande ljud, surrande ska det vara.

Dimmern verkar ha klarat sig, jag satte tillbaka den gamla lampan som satt där förut och den funkar som vanligt.

Den nya lampan är dock helt död, har testat på ett annat ställe i huset också där det bara är vanlig tryckknapp. Det finns ingen säkring på trafon?

Det enklaste är att koppla förbi dimmern eller koppla in en vanlig glödlampa. Då får man fram vilken enhet som har gett upp.
Dimmern måste ändå bytas mot en variant som stödjer både glödlampa och elektronisk transformator.

Nej, det är rätt ovanligt, tror jag. Fast det kan vara värt att kolla på den. Jag är lite förvånad, tror att det brukar vara dimmern som tar stryk.

Edit: detta är svar på inlägg #3

Tänkte gå tillbaka till butiken imorgon och se om den går att byta/lämna tillbaka. Risken finns ju dock att det är handhavande fel och att jag får bita i det sura - och då är frågan om jag ska försöka laga den. Såhär ser trafon ut:
trafo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såvitt jag kan se borde den kunna ersättas av denna: http://www.clasohlson.com/se/Elektronisk-transformator-/Pr365949000

Kan det något annat fel? Det är tre spots i lampan och att alla tre skulle ha gått samtidigt verkar osannolikt.. Kablarna sitter ordentligt i som de ska..

Uppdatering: Era svar fick mig att tro att det inte borde vara något fel på transformatorn. Testade lite till och mycket riktigt: Det verkar bara vara glapp någonstans. Jag fick den att funka nu, men den slocknar och tänds när jag rör på den, vilket är märkligt det också. Kanske får bli ett byte trots allt :)

Låter som en glappkontakt. Det vore extremt långsökt att tro att glappkontakt uppstår pga. handhavandefel av den typ du beskriver här. Så den skulle jag med gott samvete returnera till butiken.

Gå till butiken och byt. Du behöver ju inte berätta vad som hänt heller. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.