Byggahus.se
Var inne här för ett tag sedan och frågade om strömbrytares placeringar vid nybyggnation, då jag har för få strömbrytare till innerbelysningen hemma efter att entreprenören byggt klart (har kontrakt på att installationen ska ske enligt gällande SEK per September 2015).

Jag ska nu gå vidare med detta och mycket annat och kräva en del åtgärder från entreprenören (även på annat än elen). Medan jag kollade upp lite ang ovanstående fråga, upptäcktes en del andra saker jag blev osäker på:

Till frågan då:
Vad gäller enligt SEK angående:
* Strömbrytare för eluttag utomhus? SKA det finnas strömbrytare till alla uttag som sitter utomhus? -Vi har ett uttag på altanen och ett i carporten, men ingen strömbrytare till dessa.

* Ska det finnas eluttag i somvrum/kontor i anslutning till dörren? I alla rum hos oss är uttagen placerade längst in i rummen eller mitt på vägg (dvs oerhört osmidigt när man t.ex. ska in och dammsuga)

* Står det något i standarden om hur många uttag som ska finnas i varje rum eller ungefär vart de ska sitta?

* Kyl & Frys delar en säkring. Är detta rätt? Eller ska de ha en varsin säkring?

1. Det är som sagt en s.k. komfortstandard, men den använder ordet "ska" här för belysning och uttag på uteplatser. Det är dock inte 100% tydligt om det enbart gäller altaner, entréer och liknande eller alla uttag utomhus som t.ex carport. Jag skulle dock se det som mycket lämpligt med någon form av styrning av uttag i en carport beroende på hur det används, motorvärmare etc.

2. Detta tror jag är ändrat i SS 437 01 02 som utkom hösten 2014. Nu nämns endast tvättstuga och hall uttryckligen, men det är inte 100% tydligt ifall andra rum faktiskt är undantagna. Jag vet heller inte hur detta var formulerat i tidigare standard, men uppfattningen förut var i alla fall att det skulle finnas ett uttag under strömbrytaren i varje rum. Eller hur ska man egentligen tolka denna allmänna text i dagens regler:

Eluttagen ska ha minst två uttagsbrunnar. Eluttag med en uttagsbrunn placeras i anslutning till strömställare. Eluttag för särskilt ändamål får utföras med en uttagsbrunn.

3. Ett antal är angivet som L/3.75, alltså totala vägglängden L dividerad med 3.75 m. Det sägs också att varje vägg (mellan dörrar) ska ha minst ett uttag så med många dörrar kan det bli många uttag. Placeringen i övrigt kan nog betraktas som fri numera. Har ni något udda fall får vi ta det separat.

4. Tja, det står att Uttag för kyl- och frysenheter ansluts till särskild gruppledning. som går att tolka ganska vitt... Jag ser dock absolut inget fel med att de delar på samma särskilda gruppledning.

Tack så mycket för ditt svar!
Ganska öppet för tolkning överlag med andra ord.
Men vad jag helt säkert kan säga är fel utifrån ditt svar är att vi inte har strömställare till uttagen på altanen. Och vi har inte uttag mellan varje dörr.
Som exempel, har vi en vägg tvärs igenom huset (ca 8 meter), från entrén till altandörren. Det är 3 innerdörrar där emellan. På hela den väggen har vi två uttag. Och båda dessa sitter mellan den sista innerdörren och altanen...

Du har väl ett elbesiktningsprotokoll om jobbet är klart där fel och brister är noterade? Har du inte det kan det bli lite "tyngre" att driva frågorna. Är det inte elbesiktigat så skaffa en besiktningsman.

Bo.Siltberg skrev:
Eller hur ska man egentligen tolka denna allmänna text i dagens regler:

Eluttagen ska ha minst två uttagsbrunnar. Eluttag med en uttagsbrunn placeras i anslutning till strömställare. Eluttag för särskilt ändamål får utföras med en uttagsbrunn.
Ur Elko elboken väl?
Finns väl inga krav i SS 436 4000 angående detta?

Texten kommer från nuvarande utgåva av SS 437 01 02. Vad jag förstår handlar den om antalet uttagsbrunnar, dvs där man placerar ett uttag i anslutning till strömställaren, där får uttaget vara envägs, annars ska det vara minst tvåvägs.

Elko's elbok är väldigt tunn, består mest av en "innehållsförteckning" till reglerna. SS 436 40 00 är säkerhetsregler för elinstallation, och detta med uttag har inte så mycket med säkerhet att göra. Så det kan vara svårt att säga att ett saknat uttag eller strömställare är ett fel. Det beror nog mer på vad som avtalats.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.