Igår kväll började induktionshällen (Ikea) helt plötsligt börja pipa, felkod E3 först och sedan E8.
Jag tänkte att den lagt av av någon anledning trots att den inte ens är 1 år.De 2st vänstra plattorna fungerar men inte de två högra...

Men märker snabbt att det är fler saker som inte stämmer... Fläkten fungerar inte heller, samma med elementet i köket! En D-link kamera i köket står o knäpper som att den slås på/slås av hela tiden, diskmaskinen likadant. NEJ vad händer tänker jag?! Kaffebryggaren som ligger ett uttag längre bort går inte alls igång, och dessutom när jag trycker på dess ON knapp så blinkar/släck belysning under överskåpen (som är kopplade via uttaget innan kaffebryggaren)
Fortsätter att undersöka (de följande ligger på en egen undercentral) och märker då att termostaten till golvvärme (Ebeco) bara lyser o blinkar lite, inga siffror på displayen. Tvättmaskinen brummar o knäpper oxå med kanske 30seks mellanrum. 3st Element i ett annat rum som jag har kopplat via en smartplug drar totalt bara 130W mot normalt 1000-1500W och det är kallt i rummet.

Inga säkringar har löst ut.

Jag har haft en större köksrenovering för ca 1 år där följande gjorts (av 2st olika behöriga elektrikerfirmor):
- matning från elcentral till undercentral
- matning från undercentral till uttag till element i det "andra rummet"
- matning från elcentral till spis/ellutag i kök (dvs där D-link kameran, köksbelysning samt kaffebryggaren är ikopplade i)

för 2-3år sedan byttes elcentralen till en med automasäkringar, även detta av auktoriserad elfirma.

Vad har hänt!?!? Hjälp mig!! tips på felsökning?
Kan det vara något enkelt fel som jag eller elkunnig kompis kan lösa?

Ställ gärna frågor etc, jag vill verkligen ha hjälp med detta.
Visar det sig att lösningen är att ringa elfirman så får jag göra det.

Har du kollat även huvudsäkringarna på den inkommande elen? Dessa sitter inte alltid på samma ställe som din huvudcentral. De kan sitta i en egen liten låda där elen kommer in i huset eller i ett skåp utanpå huset eller garaget.
Svärföräldrarna råkade ut för att en av huvudsäkringarna löste ut ett par gånger för någon vinter sedan och fick då liknande symptom, dvs att flera apparater verkade gå på halvfart.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Om allt som knasar sig sitter på samma fas är det nog den som har fallit bort. Den matas då svagt baklänges genom någon trefaslast.

Om det är konstigt på mer än en fas kan det vara problem med nollan och då är det farligare.

Tack för input, huvudsäkringarna har jag inte kollat, tänkte inte på det. HAr varit inne i det skåpet tidigare, ska kolla direkt när jag är hemma. Tack Stuff!

Petersv, mmmhh där hänger inte jag riktigt med... är din teori möjlig även då elementen o golvvärmen sitter på annan undercentral som de gör?

Ja, som sagt här ovan så är det antagligen en huvudsäkring som brunnit så du tappat en fas.
Du måste hitta din mätartavla och kolla säkringarna där, alltså inte i elcentralen inne.

Ja, det låter som en fas har fallit bort med påföljande bakmatning men jag är ju ingen elektriker. Har du möjlighet att gå in på en servicemeny i elmätaren och titta på spänningen individuellt på varje fas?

Du hann före där... :)
Bra, då vet du var huvudsäkringarna sitter!

Alla "nollor" och faser i hela huset, även undercentraler, är parallellkopplade så att det "spökar" på olika delar är inget konstigt.

Yaken skrev:
Ja, det låter som en fas har fallit bort med påföljande bakmatning men jag är ju ingen elektriker. Har du möjlighet att gå in på en servicemeny i elmätaren och titta på spänningen individuellt på varje fas?
Servicemeny kan jag nog inte komma åt. Brukar man kunna det som vanlig svensson?

Siouxsic skrev:
Servicemeny kan jag nog inte komma åt. Brukar man kunna det som vanlig svensson?
Tja, "servicemeny" är kanske lite fel uttryck. På min elmätare (en kamstrup-senea) kan jag rotera displayen och se spänning och effekt på de olika faserna genom att trycka på en knapp. Inget avancerat, har man bara tillgång till elmätare kan man göra det själv.

Siouxsic skrev:
Nej, det brukar man nog inte... Jag har i alla fall inte något jag kan göra på min mätare (åtminstone inte utan att bryta plomberingen).

Det var inte så enkelt.... :mad:

Frugan tittade i skåpet och ingen huvudsäkring har gått.
Självklart verifierade jag detta via Facetime, just to be suuuuure :wow::p

Fortsatta tips/förslag?

Säkringar kan gå utan att "pluppen" ramlar ut. Allt tyder på att en huvudsäkring har gått. Byt alla tre.

sajjen skrev:
Säkringar kan gå utan att "pluppen" ramlar ut. Allt tyder på att en huvudsäkring har gått. Byt alla tre.
Ok, skall göra det när hemma. Jag återkommer.
Hoppas verkligen det är en som gått...

Hela beskrivningen låter mest som att en fas försvunnit. Det beror oftast på huvudsäkringen.

Det kan givetvis vara fel före huvudsäkringen också. Antingen har du själv ytterligare en "huvudsäkring" eller så saknas en fas från elnätet. Det sitter s.k servissäkringar i andra änden på serviskabeln till ditt hus. Sådana är dock väldigt ovanligt att de löser ut. Och OM de löser ut så beror det oftast på att du har haft en praktkortslutning i huset. Den löser i så fall även ut din huvudsäkring.

Så om alla säkringar är hela, återstår att det uppstått ett avbrott, en tråd som lossnat ur en koppling eller liknande.

Det där med mer än en plats för "huvudsäkringar" förekommer. Kan ex. vara så att om mätaren flyttats, så behåller man de säkringar som fanns vid den gamla mätarplatsen, men det finns nya vid den nya mätarplatsen.

Tänk på att felet KAN finnas hos nätägaren också, dvs något har hänt i den matande änden. Det är väl inte lika vanligt men definitivt inte omöjligt. Det är därför det vore bra att få spänningen uppmätt på ingående faser men kan du inte göra det på elmätaren så är det kanske bäst att låta någon elkunnig göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.