El
Mikael_L: I en toa utan dusch/bad är EKRK helt OK. Bara du inte behöver dra den dolt alltså (i rör, vägg etc). Så välj den, åtminstone om du inte får tag i någon av de mer exotiska kablarna. Och ska det vara snyggt är TKK-klammer (APK , klemmi andra namn) bra. [bild] Letti är också snygga, men kräver ett ganska dyrt verktyg:
tommib: Menar du den bruna som sitter tillsammans med två vita? Det ska fortfarande inte blixtra något men då minskar oddsen för att det är katastrofalt fel. Om det blixtrade så har du inte skruvat ur rätt propp. Har du en multimeter eller en spänningsdetektor som du kan testa med? Det anser jag vara ett minimikrav om man ska koppla något själv. El syns inte..... Jag TROR att det är så att
HSP: OBS! du får inte byta armatur i badrum om du inte har behörighet. Finns flera bra alternativ! Enklast är att byta armatur till en som ska elanslutningen på samma ställe. Men det vill du troligen inte! Vill du promt ha den du köpt, så dras lämpligen en ny kabel i väggen, dvs ersätt FK:n som idag kommer ut ur väggen med en mantlad kabel som kan och får klamras fram till armaturen.
antstein: Tack ska du ha tommib! Det verkar som att det lättaste är att byta rörelsesensorn till en Nexa och sätta en motsvarande mottagare. Har kollat bruksanvisningen på nuvarande deckare och den verkar inte ha en sådan funktion. Tack PeterS. Mvh Andreas
tommib: Det bör funka, med reservation för att det kanske är kopplat på något konstigt sätt.
JohanLun: Jordfelsbrytare kräver inte jordade uttag, ett vanligt missförstånd. Det flesta elgrejjor jag har hemma är ojordat, med undantag för datorerna. Har man inga jordade förbrukare känns det onödigt att kosta på jordade uttag... Jag skulle nöja mig med att montera jordfelsbrytare och jord till det rum du eventuellt har som kontor. Har du bara en laptop skulle jag skita i jorden (men för all
walderama: Jupp, samma lampor och typ av driver till de andra två slingorna. De specar ju att man ska klara 4 st på den drivern så det är nog kanske nått måndagsex jag fått.
Demmpa: Alla uttag (vägguttag, golvuttag, lamputtag, mm) i samma rum måste vara antingen ojordade eller jordade. I ett rum med vattenburen värme så bör uttagen vara jordade även om uttagen från början varit ojordade. I ett kök ska alla uttag vara jordade, det har varit krav på det sedan iaf slutet av 60-talet. När man "idag" öppnar upp mellan kök (som har jordade uttag) och
ja73: Vriddimmer som passar till de flesta drivdon. http://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-reglerdon-1-10v?category_id=15236
lars_stefan_axelsson: [citat] Är det nu som mycket_nu och jag berättar om när vi var i "vapenbranschen". :) Där är ju själva jobbet den lilla delen. Regelverken däremot, de är inte att leka med. Kafka var ju en käck liten optimist i jämförelse. ;)
Tsdoesds: [citat] Det finns - beroende på hur installationen ser ut - möjlighet att ha ganska många dimmers och drivdon på en och samma tryckknapp. En switchdimsignal eller 0-10v för gemensam styrning av flera källor alltså. Men jag håller med om att det kan vara svårt att få ihop det tillfredsställande. Om du tittar bakom brytarna och kan urskilja om de verkar ha gemensam matning - det vill
Tobbe_3: En uppsäkring till 50 a skulle kräva en huvudledning på 16 mm2 istället för 6 mm2 som var normalt med 25 a. Det blir nog vissa svårigheter att byta till sådana i befintliga rör.
lobbin: För att svara på min egen fråga, tre av de fyra tomma dosor jag kollade hade kabel framdraget, även jord dessutom.
Isakare: Alla 24 volts motorer för portar grindar mm som jag sött på är DC. Jord är jord och har inget med motorns snurrande att göra. Blå och svart är + och - Går motorn åt fel håll vänder man på kablarna.
Pear4Life: Tack för era svar :) Ville mest kolla att det inte var något komplicerat (vilket det inte verkar vara) Då är det dags att ta en livlina (ringa en vän - som är elektriker) Stort tack!
Bo.Siltberg: Grannen har säkert trott att han har gjort en "tillåten" installation i och med att den är stickproppsansluten. Det är ett typiskt exempel på problemet med dagens behörighetssystem, folk drar sig för att göra en riktig installation av rädsla för att bryta mot behörighetsreglerna. Vad de flesta inte verkar känna till är att behörighetsreglerna endast är en del av ellagen - en annan
bax: Precis som GK100 skriver så är det olika hylsor till EK10 och FK10. Annars kan du ju byta till en skarvsats med skruvskarvhylsor, då behöver du ingen presstång heller. Kom ihåg gasolbrännare eller varmluftspistol.
Bo.Siltberg: Att skriva begripliga beskrivningar verkar vara en utdöende konstform. Det minne för inställt värde de skriver om har med push-styrningen i att göra. Din 1-10V-potentiometer är ju fysiskt inställd på ett visst värde. Dock finns vanligen ofta ett minne med i spelet här i alla fall, och det är minnet ifall drivdonet senast dimrades med push eller 1-10V. Detta för att drivdonet ska veta
prototypen: Har läst på detta forum om 2+1 poliga och en snabb googling gav detta resultatet http://www.bauhaus.se/elko-plus-strombrytare-2-1-pol-2.html Finns säkert av fler fabrikat Protte
Ekberg: [citat] Jag lyckades mäta avståndet något sånär med lasern, och det visade sig att ögonmåttet var felkalibrerat. Ledningen håller elsäkerhetsverkets minimum krav på 6 meter även från bergsknallen. Känslan av osäkerhet finns kvar men tyvärr försvann det argumentet. Innan vi påbörjade husbygget var nätägaren här och flyttade stagen, vi blev lovade då att stolpen skulle vara
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, precis. Det är ju inte "elen" som är grön. Eller rättare, det beror lite på vad man menar med "elen". Om man menar som leverantör av förmågan att uträtta nyttigt arbete, så finns det ju visst "grön el". Om man menar som fysikaliskt skiljer sig på något sätt från "fulel", så finns det ju helt riktigt ingen "grön el." Det är ju på exakt samma sätt som "etiska
Bo.Siltberg: Det är nog snarare LED-armaturernas sammanlagda effekt, förutsatt att du har dimmers i traditionell mening som begränsar energin på primärsidan till drivdonet. Det kan också vara en vridpotentiometer som styr drivdonet på 1-10V-ingången. I båda fallen bör det inte innebära några problem att hänga på ett drivdon till. Men om de är av olika fabrikat kanske dimringen inte blir lika.
roli: Kul när gamla trådar får svar 9 år efter sista post......:thumbup: Kanske platsar på tio i topplistan över årets trådlyft!
Bo.Siltberg: Vad menade han skulle vara "bättre"? Båda lösningarna går att göra "ok" och det är du som bestämmer! Uttag på stolpe innebär dock en uttagslåda om du vill använda uttaget, så att det håller tätt med stickpropp i. En brunn kan möjligen vara billigare.
klaskarlsson: Nu köpte jag en sån där på Jula till min baksida. Var helt ok ljusflöde för att bara vara på 6W LED - laddningen får vi se över tid :) /K
Stuntman88: Tack för alla svar! Har koll på läget nu! Varför jag tog en annan var för att jag hitta lite andra grejer jag skulle ha på den sidan.
lars_stefan_axelsson: [citat] "Petig"... Ja, OK då... ;) "The devil is in the details" som dom säger.
islander: Satte upp sådana i uterummet i somras, dock har jag isolerat tak, använde vanlig Lågspänningskabel (rkub) i elrör som jag löda och satte krympkabel över, lödning är nog överkurs funkar nog lika bra med en bra kabelskotång men krympslang över kopplingen är nog en bra ide så är det fuktskyddat.
Nodas: Funkade kanon tommib, stort tack! De Wago-klämmorna var riktigt smidiga :)