Jag ska byta ut en tvättmaskin och torktumlare. När jag drar ut dessa från väggen ser jag att deras respektive sladdar är fast anslutna i väggen till samma uttag, inte stickproppskontakt som de nya maskinerna kräver. I elcentralen finns tre 16A säkringar och gruppen med dessa tre är märkt tvättmaskin.
Detta är ju inget jag ger mig på att koppla om själv, om man nu måste det. Det jag vill veta är hur mycket arbete det krävs av elektrikern för att det ska fungera. Går det ens koppla om?
Detta är ju inget jag ger mig på att koppla om själv, om man nu måste det. Det jag vill veta är hur mycket arbete det krävs av elektrikern för att det ska fungera. Går det ens koppla om?
Det finns flera lösningar.
Antingen klipper du sladden på dina nya maskiner och kopplar in dem på samma sätt som innan. Så hade jag gjort. En del säger att garantin upphör att gälla om man gör så, vilket jag har svårt att tro. Jag har iaf aldrig hört talas om att det verkligen har blivit så om det handlar om garantiärenden.
Det kan också vara dumt att koppla "direkt" på det viset med tanke på nästa gång ni byter maskiner. Sätter man uttag är det ju enklare att bara dra ur stickproppen.
Har du tur kan en elektriker (eller du själv om du klarar av det och även klarar av att leva med att man egentligen inte får som lekman) sätta två utvändiga uttag som du kan sätta dina stickproppar i. Ca: en timmes arbete om inte resan är för lång för elektrikern. Plus materialkostnad förstås. Ring och fråga efter pris så slipper du bli överraskad.
Så jag kan nog tycka att för en tusenlapp borde du kunna hitta en elektriker som kan tänka sig koppla in dina nya maskiner på det sätt du tycker passar bäst. På din beskrivning låter det som att det bara behöver kopplas i själva uttaget och inte i centralen. Det ser elektrikern när han kommer.
Antingen klipper du sladden på dina nya maskiner och kopplar in dem på samma sätt som innan. Så hade jag gjort. En del säger att garantin upphör att gälla om man gör så, vilket jag har svårt att tro. Jag har iaf aldrig hört talas om att det verkligen har blivit så om det handlar om garantiärenden.
Det kan också vara dumt att koppla "direkt" på det viset med tanke på nästa gång ni byter maskiner. Sätter man uttag är det ju enklare att bara dra ur stickproppen.
Har du tur kan en elektriker (eller du själv om du klarar av det och även klarar av att leva med att man egentligen inte får som lekman) sätta två utvändiga uttag som du kan sätta dina stickproppar i. Ca: en timmes arbete om inte resan är för lång för elektrikern. Plus materialkostnad förstås. Ring och fråga efter pris så slipper du bli överraskad.
Så jag kan nog tycka att för en tusenlapp borde du kunna hitta en elektriker som kan tänka sig koppla in dina nya maskiner på det sätt du tycker passar bäst. På din beskrivning låter det som att det bara behöver kopplas i själva uttaget och inte i centralen. Det ser elektrikern när han kommer.
Redigerat:
Fast anslutning och tre säkringar låter som 400 V trefas. Att då klippa kontakten på nya maskinen som ska ha 230 V är nog ett bra sätt att både förbruka maskin och garanti.
Jag är lite osäker men trefas har nog inte alltid någon nolla vilket elektrikern kan behöva komplettera med. Beroende på hur krångligt det är att få fram en nolla är det säkert 1-3 timmars arbete och lite material. Säg 2000kr totalt, dessutom berättigat till ROT
Jag är lite osäker men trefas har nog inte alltid någon nolla vilket elektrikern kan behöva komplettera med. Beroende på hur krångligt det är att få fram en nolla är det säkert 1-3 timmars arbete och lite material. Säg 2000kr totalt, dessutom berättigat till ROT
Jag tror att du är lite okunnig i trefassystemets uppbyggnad när du skriver att maskinen skadas av en dylik inkoppling. En normal " gammal" Tm anslutning består av fem kablar ( tre fasledare, nolla och skyddsjord). Ur en sådan anslutning kan man dels få 400 V mellan två faser ELLER 230 V mellan en fas och nolla. Man kan även välja att dela upp anslutningen till tre vägguttag med 230 V och 10 a ( 2300 w) vardera. Alltså kan en sådan anslutning kan driva en tvättmaskin, en torktumlare och ett strykjärn. Alla med effekter på över 2000 w vardera. Alla kan köras samtidigt utan att överbelasta vare sig säkringar eller kablar. Trefasfassytemet bygger på att dom tre faserna är förskjutna 120 grader i förhållande till varandra. I ett sådant system finns två spänningar som kallas huvud spänning 400 V respektive fasspänning 230 v, det gäller i ett direkt jordat symetriskt trefassyśtem ( som finns i bl.a. Sverige).andersgd skrev:Fast anslutning och tre säkringar låter som 400 V trefas. Att då klippa kontakten på nya maskinen som ska ha 230 V är nog ett bra sätt att både förbruka maskin och garanti.
Redigerat:
Den teoretiska (säg matematiska) delen kan jag men jag har definitivt inga praktiska erfarenheter av trefas. På ett sätt kanske dumt att jag därmed svarade.
Mitt svar var utifrån en tro att det förekommer fyrledare när det gäller trefas, tre fasledare och skyddsjord, och att nollan nödvändigtvis inte finns framdragen om det är 400 V. Förklara gärna när fyrledare används?
Mitt svar var utifrån en tro att det förekommer fyrledare när det gäller trefas, tre fasledare och skyddsjord, och att nollan nödvändigtvis inte finns framdragen om det är 400 V. Förklara gärna när fyrledare används?
Fyrledare används till motorer och värmelement som inte behöver nollan. Det används normalt inte till uttag i en fast installation, speciellt inte till en tvättmaskinsmatning. Det har förekommit fyrledare till spis men det är nog ett undantag. I mitt hus från 1966 var det fem ledare till både spis och tvättmaskin. Även på den tiden var det nog praktiskt med en nolla för elektroniken i anslutna apparater....andersgd skrev:Den teoretiska (säg matematiska) delen kan jag men jag har definitivt inga praktiska erfarenheter av trefas. På ett sätt kanske dumt att jag därmed svarade.
I detta specifika fall kan man också vara helt säker på att det finns en nolla eftersom TS beskriver att han idag har en tvättmaskin och en torktumlare. Det finns helt enkelt inte sådana produkter som skulle drivas på 2~ utan nolla.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för engagemanget! Tänkte igår att jag skulle titta i väggen hur sladdarna satt - skruvade ur de tre propparna märkta tvättmaskin men både tm och tt fungerade fortfarande. Lyckades hitta att tm och tt går på varsin 10A. De sitter dock i plats med 16A bottenplatta. Hur som helst, bifogad bild visar hur tm och tt är kopplade i väggen. Noterbart är att min spänningsdetektor visar att det ström i uttaget fast propparna är ute. Säkringsschemat stämmer iaf inte.
Det ser riktigt märkligt ut, kolla upp hur det är gjort innan du kopplar in något där. Blandningen av trådar och färger och speciellt skyddsjorden tyder på att lite vad som kan ligga bakom, även med tanke på vad du skriver om säkringarnas märkning och hur det stämde där.
Ja, det där är ju en gammal trefasgrupp så det borde överhuvudtaget inte finnas några vidarematningar i den dosan. Synnerligen obra. Och avsaknad av en gulgrön jord skulle för mig göra att jag skulle göra om hela gruppen.
Nu är vi helt plötsligt uppe i tid för den elektriker som kommer. Jag skulle ha full förståelse för att elektrikern vägrar koppla in något i det där utan att ha dragit i alla trådarna och tagit reda på vart de går.
Nu är vi helt plötsligt uppe i tid för den elektriker som kommer. Jag skulle ha full förståelse för att elektrikern vägrar koppla in något i det där utan att ha dragit i alla trådarna och tagit reda på vart de går.
I den kopplingsdosan är det inte en " siffra" rätt vad gäller färger eller kopplingsmetod. Maskinerna kan mycket väl matas av 400 V istället för 230 V . Maskinerna kan fungera på 230 V men ha höljerna spänningssatta med 230 V.( dock utan potentialskillnad mellan maskinerna). Gruppen kanske matas av två säkringar ( ringmatning)
Jag tycker att du skall anlita en elektriker som går igenom elanläggnińgen ordentligt. Här kan dölja sig rent livsfarliga felaktigheter på fler ställen i huset.
Eventuellt lämnar några FK dosan och går in i väggen. ( lite svårt att se bilden).
Jag tycker att du skall anlita en elektriker som går igenom elanläggnińgen ordentligt. Här kan dölja sig rent livsfarliga felaktigheter på fler ställen i huset.
Eventuellt lämnar några FK dosan och går in i väggen. ( lite svårt att se bilden).
Redigerat:
Är det den bruna du tänker på? Jag tycker att det ser ut som att de tre mittersta anslutningarna har tre FK var på övre polen. Från den andra (från vänster) ser det ut att gå en brun FK mellan dosan och ramen, det ser inte klokt ut så jag hoppas att jag ser fel.
Håller med Tobbe_3 om att det är på sin plats att ta dit en elektriker snarast. Har det inte hänt något än så är det troligen inte totalt livsfarligt men jag skulle vilja ha det åtgärdat så fort som möjligt. Bästa är att lista ut vilka säkringar som bryter strömmen dit och låta dem vara ur tills elektrikern har tittat.
Håller med Tobbe_3 om att det är på sin plats att ta dit en elektriker snarast. Har det inte hänt något än så är det troligen inte totalt livsfarligt men jag skulle vilja ha det åtgärdat så fort som möjligt. Bästa är att lista ut vilka säkringar som bryter strömmen dit och låta dem vara ur tills elektrikern har tittat.
Det kan mycket väl vara farligt. Finns det inget jordat föremål att beröra, då kan maskinen " fungera" med spänningssatt hölje eller köras utan skyddsjordning. Båda varianterna " fungerar" men är farliga.tommib skrev:Är det den bruna du tänker på? Jag tycker att det ser ut som att de tre mittersta anslutningarna har tre FK var på övre polen. Från den andra (från vänster) ser det ut att gå en brun FK mellan dosan och ramen, det ser inte klokt ut så jag hoppas att jag ser fel.
I det här fallet måste tyvärr hela installationen göras om totalt. Gissningsvis matar den dosan även andra apparater/ uttag som också behöver en ny korrekt matning.
Tittade vidare i proppskåpet lite och de två 10A som går till tt och tm sitter i en grupp om tre platser för proppar märkta oljepanna med 16A bottenplatta. Det sitter dock ingen säkring i den mellersta platsen. Detta är ju antagligen en gammal trefaskoppling till en oljepanna som inte längre finns.
Men för att sammanfatta vad som måste göras. Om jag förstått er alla rätt. Ta bort befintlig kabeldragning hela vägen till proppskåpet och därifrån dra nya kablar tillbaka till tvättstugan och där sätta två stickproppskontaker, en till var maskin.
Rätt?
Men för att sammanfatta vad som måste göras. Om jag förstått er alla rätt. Ta bort befintlig kabeldragning hela vägen till proppskåpet och därifrån dra nya kablar tillbaka till tvättstugan och där sätta två stickproppskontaker, en till var maskin.
Rätt?