2 069 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
13A dvärg eller inte
Har en grupp som det ligger på gränsen med förbrukare på. Vid strömavbrott och när strömmen kommer tillbaka tenderar säkringen (idag 10A) att sprätta. Jag vet att det är behörighet och så på ett sådant här ingrepp men vill ändå förhöra mig om görbarheten. Hyfsat nybyggt, all el dragen i flexslang i undertak, max ledningslängd kan jag tänka mig är under 25 meter på den grupp det gäller. Pratade lite löst med någon elare som var hos grannen om dom skulle få ett sånt jobb, om dom räknar på utlösningsvillkor, impedans mm men han menade på att "i en villa är det bara byta" typ... Vad säger expertisen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 912 inlägg
Om det är startströmmen som är problemet här så ska man normalt välja en trögare dvärg, typ D istället för C. Det är inte så att du har en typ B idag? Då är det helt klart läge att byta till C10A.
Om problemet är att dvärgen löser efter en stund så handlar det om lätt överbelastning och då måste du upp till nästa steg 13 A, typen B/C/D spelar ingen roll. Om installationen är rätt gjord så klarar ledningarna denna ström. Infälld FK i rör tål 14.5 A på enfasgrupper och dvärgen kräver 13, så det ska normalt gå bra.
Utlösningsvillkoret ska alltid kontrolleras
Det är snabbt gjort att mäta impedansen i ett uttag längst bort på gruppen, se https://www.byggahus.se/forum/el/262384-hur-man-mater-forimpedansen-med-en-vattenkokare.html
Byte från C10A till C13A innebär att det krävs en kortslutningsström på 130 A mot 100 A för att dvärgen ska lösa i tid. Det ska mycket till ifall du skulle ha en så låg kortslutningsström, då ska du bo långt ut på landet med långa gruppledningar. Här har också typen B/C/D stor betydelse, så det är lättare att få en C13A att funka än D10A som kräver 200 A!
Om problemet är att dvärgen löser efter en stund så handlar det om lätt överbelastning och då måste du upp till nästa steg 13 A, typen B/C/D spelar ingen roll. Om installationen är rätt gjord så klarar ledningarna denna ström. Infälld FK i rör tål 14.5 A på enfasgrupper och dvärgen kräver 13, så det ska normalt gå bra.
Utlösningsvillkoret ska alltid kontrolleras
Byte från C10A till C13A innebär att det krävs en kortslutningsström på 130 A mot 100 A för att dvärgen ska lösa i tid. Det ska mycket till ifall du skulle ha en så låg kortslutningsström, då ska du bo långt ut på landet med långa gruppledningar. Här har också typen B/C/D stor betydelse, så det är lättare att få en C13A att funka än D10A som kräver 200 A!
Naturligtvis måste man räkna och mäta osv. :eek:ltfrebac skrev:
Men egentligen har han säkert rätt. Med stor sannolikhet går det att byta till C13 utan några mankemang.
Klicka här för att svara