Hej
Vi har i dagsläget en utelampa på fasaden strax bredvid ytterdörrn (som styrs av brytare inomhus). Nu har vi byggt en veranda med tak framför entrén och skulle gärna komplettera med en taklampa i verandataket.
Kan jag skarva i armaturen på den befintliga lampan och dra vidare kabel till nya taklampan eller behöver jag sätta nån slags kopplingsdosa? Allting är utomhus men under tak.

(Detta är naturligtvis ett helt teoretiskt resonemang, i "verkligheten" kommer jag naturligtvis att anlita en behörig elektriker som gladeligen åtar sig att åka massa mil för detta stora jobb)

Troligtvis är inte armaturen avsedd för överkoppling och då ska du dosa av ledningen och "fördela" till armaturerna

• Gilla
jakobho
  • Laddar…
Det beror som sagt på hur armaturen ser ut. Om den är förberedd för två kablar så fungerar det, om inte KAN det gå att bygga om men det rekommenderas inte om man inte vill ringa en behörig elektriker som behöver åka en massa mil. Sen är det inte säkert att det går att bygga om ens om elektrikern kommer.
Om du är osäker så ta en bild, då kan vi hjälpa dig bättre.

Går nog inte. Du får sätta en dosa före som du sen skarvar vidare till nuvarande lampa och sen en till.
Inte tillåtet att göra själv men väldigt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.