tommib skrev:
Var hittar du gränserna? Jag tänker framför allt på nr2, vad som ger reaktioner. På jobbet när jag lägger vissa nervblockader verifierar man läget med en nervstimulator. Då är stimuleringsströmmen normalt 0,5mA (men jag har ingen aning om vad det är för pulsform). Med den får man ryckningar när man är inom några millimeter från eftersökt nerv med sin nål, som då är kopplad till stimulatorn. Med nålen i patienten, men ca 1 cm ifrån nerven händer inget (typ, ligger man i en muskel får man ryckningar i den förstås). När vi stimulerar direkt via huden är strömmen oftast 50mA (tror att det är en fyrkantsvåg, men är inte helt säker).
Vad har du som andra elektrod vid såna övningar, är det någon pad på huden i närheten, någon konduktivitetshöjande gel osv?

tommib
GK100 skrev:
Vad har du som andra elektrod vid såna övningar, är det någon pad på huden i närheten, någon konduktivitetshöjande gel osv?
En normal EKG-elektrod. Den sätts vanligen "en bit" bort längs med den intressanta nervens normalförlopp (tänk knä när man sticker i ljumsken). Den har någon form av gel i sig som ökar konduktiviteten.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men kapacitansen är en skalär som existerar oavsett om det finns elektriskt fält över den. ;)

Och oavsett det, sätter man en kapacitansmätare över ett mätobjekt, så lägger ju mätaren (multimetern) på ett elektriskt fält, som används för mätningen.
Kapacitansmätaren lägger alltid på en växelspänning och mäter antingen fasvridningen, eller låter mätobjektet bli en del i svängningskretsen och mäter den resulterande frekvensen, eller så kör den på fyrkantsvåg och bestämmer upp eller urladdningstiden.
Men alla mätprinciper innefattar ett fält lagt över kondingen.
Jo det är ju helt klart så :o

tommib skrev:
Var hittar du gränserna? Jag tänker framför allt på nr2, vad som ger reaktioner. På jobbet när jag lägger vissa nervblockader verifierar man läget med en nervstimulator. Då är stimuleringsströmmen normalt 0,5mA (men jag har ingen aning om vad det är för pulsform). Med den får man ryckningar när man är inom några millimeter från eftersökt nerv med sin nål, som då är kopplad till stimulatorn. Med nålen i patienten, men ca 1 cm ifrån nerven händer inget (typ, ligger man i en muskel får man ryckningar i den förstås). När vi stimulerar direkt via huden är strömmen oftast 50mA (tror att det är en fyrkantsvåg, men är inte helt säker).
Div standarder IEC 60479, 60990, 61200-413. Gränserna för strömmen och kroppens reaktioner är nog lika i dessa fall. Vad du åstadkommer med nålar och gel antar jag endast är en lägre impedans, dvs det behövs inte lika hög beröringsspänning för att uppnå samma ström, så på så vis är det farligare om spänningen en konstant. Du tar bort hudens impedans som annars är en stor faktor. Frekvens och troligen även pulsform har betydelse, men vad jag förstår har den främst betydelse för hudens impedans. Kroppens inre impedans är ganska konstant, och man kan anta att strömmen dissar nervbanor om de leder ström dåligt. 50 mA låter mycket, men det är kanske väldigt kortvarigt?

tommib
Bra poäng där med spänningen. Borde tänkt på det själv. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad spänningen är på nervstimulatorn (men jag ska kolla nästa gång).

När vi kör med 50mA så gör man något som kallas TOF-mätning (Train of Four) som går ut på att stimulera en nerv i underarmen så att man får ryckningar i tummen. Vitsen är att mäta styrkan i tummens ryckningar och jämföra första och sista för att mäta hur slappa musklerna är. Det är fyra korta pulser på 2 sekunder, kommer inte ihåg hur lång pulsen är men troligen i storleksordningen några millisekunder.

Det borde vara en rejält obehaglig, tom. smärtsam undersökning. 50mA genom kroppen är inte att leka med.

hempularen skrev:
Det borde vara en rejält obehaglig, tom. smärtsam undersökning. 50mA genom kroppen är inte att leka med.
Ja, två sekunder 50mA låter "sådär"...

Är patienten vaken och eller bedövad när det här händer?

Jag vill bara hålla med om att långt mindre än 50 mA är mycket smärtsamt och jag skulle ha mycket svårt att genomföra den behandlingen om jag inte var nersövd.

Jag tolkade tommib som att det kom 4 st pulser om någon milisekund per styck under 2 sekunders tid. D.v.s. en puls varje 500ms.

Anders243 skrev:
Jag tolkade tommib som att det kom 4 st pulser om någon milisekund per styck under 2 sekunders tid. D.v.s. en puls varje 500ms.
Det är ju en annan femma. Och inte så jag läste det. Så ett förtydligande vore intressant.

jag tolkade det också så. 50mA i 2s borde vara direkt farligt. men även en puls på några millisekunder bör kunna kännas rätt ordentligt.

tommib
Jo, det är fyra korta pulser under två sekunder. Känns ungefär som att någon snärtar en på handleden med en linjal (ja, jag har provat vaken och obedövad). Patienterna sover när man gör detta.

Eftersom vi är så långt OT redan kan jag berätta för de intresserade att samma apparat har en annan funktion också, när man vill testa riktigt djup muskelblockad måste man stimulera mera. Då gör man något som kallas PTC. Vid detta stimulerar man i fem sekunder med 50Hz 50mA, sen tre sekunder paus och därefter 15 pulser med en sekund mellan. Det har jag inte provat, av uppenbara anledningar. För att klargöra detta handlar det allså om läkemedel som blockerar musklerna så att man inte kan röra sig. Patienter som man gör detta på är naturligtvis sövda eftersom det är extremt obehagligt att inte kunna andas och röra på sig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.