6 899 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Häfta fast Koaxialkabel med kabelpistol eller inte?
Hej alla!
Är i fixartagen nu igen och håller på och grejar med fasaden på vårt hus. Ska man fixa ett problem så hittar man alltid 100 andra fel. Och rastlös som man är så såg jag att ingående antennkabel var ganska risig på sina ställen. Så jag fick ett ryck och har börjat dra om antennkablarna. Saken är den att jag vill inte skarva kabeln och har 3st kablar från parabolen. Det är mycket kabel att klamra och funderar därför på att använda min Kabelpistol. Har tidigare klamrat en av kablarna till övervåningen med den och ser ingen skillnad på bildkvaliteten mot den andra tv,n med en kabel som var klammrad med TC klammer? Jag är alltid noga med monteringen av kontakterna och ej för skarpa böjar. Så nu frågar jag er som kan! Jag har läst att man inte skall klamra Koaxialkabel med dessa klammrar. Men varför? Vad händer? Och risken med att skjuta genom kabeln vet jag något som är väldigt svårt att göra med Rapiden. Det blir dessutom diskret och snyggt med den tycker jag. Tacksam för svar!
Är i fixartagen nu igen och håller på och grejar med fasaden på vårt hus. Ska man fixa ett problem så hittar man alltid 100 andra fel. Och rastlös som man är så såg jag att ingående antennkabel var ganska risig på sina ställen. Så jag fick ett ryck och har börjat dra om antennkablarna. Saken är den att jag vill inte skarva kabeln och har 3st kablar från parabolen. Det är mycket kabel att klamra och funderar därför på att använda min Kabelpistol. Har tidigare klamrat en av kablarna till övervåningen med den och ser ingen skillnad på bildkvaliteten mot den andra tv,n med en kabel som var klammrad med TC klammer? Jag är alltid noga med monteringen av kontakterna och ej för skarpa böjar. Så nu frågar jag er som kan! Jag har läst att man inte skall klamra Koaxialkabel med dessa klammrar. Men varför? Vad händer? Och risken med att skjuta genom kabeln vet jag något som är väldigt svårt att göra med Rapiden. Det blir dessutom diskret och snyggt med den tycker jag. Tacksam för svar!
Om klammern är för tight kommer avståndet mellan skärm och mittledare bli för litet vid varje klammer, eftersom kabeln kläms ihop. Det gör att man inte längre har rätt impedans i kabeln. Varje klammer leder till en liten missanpassning. I slutändan kan detta ge upphov till sämre bildkvalitet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Nej, kan tillägga att kabel-TV installatörer gärna använde klammer på den tiden det begav sig, så det går helt klart att göra. Se till att de inte gräver sig in i kabeln och var noggrann så blir det med 95% säkerhet inga problem.VikStri skrev:
Jag använder inte kabelpistol utomhus, det blir ful rost på som kan skapa bruna streck på fasaden under varje klamma.
Kan tillägga att Comhem och Canal Digital (troligtvis Viasat också) inte godkänner kabelpistol pga "midjan" som uppstår vid varje klamma. Dessutom räcker det att man råkar nagga lite i ena kanten på kabeln vilket kommer skapa problem senare när fukt letar sig in i kabeln. Det är inte lika känsligt om kan kör med antenn men med parabol blir det inte bra.
Jag kan erkänna att jag fuskade mer än en gång när jag installerade för Canal Digital men då alltid inomhus. Det blir bra mycket snyggare med spikpistol än TC-klammer också.
Kan tillägga att Comhem och Canal Digital (troligtvis Viasat också) inte godkänner kabelpistol pga "midjan" som uppstår vid varje klamma. Dessutom räcker det att man råkar nagga lite i ena kanten på kabeln vilket kommer skapa problem senare när fukt letar sig in i kabeln. Det är inte lika känsligt om kan kör med antenn men med parabol blir det inte bra.
Jag kan erkänna att jag fuskade mer än en gång när jag installerade för Canal Digital men då alltid inomhus. Det blir bra mycket snyggare med spikpistol än TC-klammer också.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, jag läste inte "fasaden". Dumt av mig. Det kan bli ful rost av allt som inte är ordentligt behandlat, och det är klammer typiskt inte, det är ett bra påpekande.
Sedan så är det som sagt inte godkänt, längre skall påpekas. När jag lärde ut kabelTVinstallation på nittiotalet, så var det fortfarande det. Så, så, hemskt är det inte. Men gör man många ställe, många installationer, så ökar naturligtvis risken att man får problem, och man fick tillräckligt med problem för att vilja eliminera just denna felkällan.
Sedan så är det som sagt inte godkänt, längre skall påpekas. När jag lärde ut kabelTVinstallation på nittiotalet, så var det fortfarande det. Så, så, hemskt är det inte. Men gör man många ställe, många installationer, så ökar naturligtvis risken att man får problem, och man fick tillräckligt med problem för att vilja eliminera just denna felkällan.
Jag ska tillägga att jag bor på en Strandtomt på Västkusten. Där det är fruktansvärt med Salt. 😄 Jag har klammer som har suttit i flera år och där finns ingen rost att anmärka på. Så det är inget problem tror jag. Jag har idag provat på en bräda med Koaxialkabeln och ställer man in lägre styrka så räcker det för att fästa kabeln fint. Och det blir ingen speciell midja heller. 👍🏻
Nej, jag vet många kollegor i branschen som helt struntar i rekommendationen att inte använda kabelpistol och det fungerar säkert utmärkt ändå.
Själv använder jag rostfria TC utomhus, tar en jäkla tid och blir inte jättesnyggt alltid men rostar gör de inte i alla fall. https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/485392/1500548
Om du bor på västkusten och inte har rost på dina klammer så är de garanterat rostfria eller skyddade på annat sätt. Jag har monterat många paraboler på västkusten och jäklar vad snabbt rosten kommer.
Själv använder jag rostfria TC utomhus, tar en jäkla tid och blir inte jättesnyggt alltid men rostar gör de inte i alla fall. https://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/485392/1500548
Om du bor på västkusten och inte har rost på dina klammer så är de garanterat rostfria eller skyddade på annat sätt. Jag har monterat många paraboler på västkusten och jäklar vad snabbt rosten kommer.
Redigerat:
Jag rekommenderar inte klammerpistoł till koaxialkablar. Det skapar skador på kabeln endast syns med speciella mätinstrument. Stående våg mätare, TDR. En vanlig multimeter eller megger kommer inte visa något fel.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Och varför inte använda "vanliga" klammer typ TC ??? För det blir ungefär lika vackert oavsett klammer och dom minuterna längre tid som det ev. tar kan inte vara många. Använder man transparenta klammer syns dom knappt.
15 sekunder på Google gav detta: http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg...rktyg/Haftpistol-for-kabelklammer-2000022118/
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer