Kan detta vara en icke okej installation?

1k läst  10 svar

1. F
    Medlem Nivå 10
    Hej!

Kan detta vara en icke okej installation om mina gissningar är rätt?

Vi håller just nu på att få ett minireningsverk installerat, och idag har jag inte hunnit prata med installatören. Men idag när jag kom hem tyckte jag det ser lite skumt ut.

Det jag är fundersam över är hurvida de dragit följande kabel för denna märkligt placerade lampa som är fastskruvad i nederkant på mitt garage.
    lampa_1.jpg

Jag gissar att det är en varningslampa som ska indikera om minireningsverket ska slamsugas eller dylikt. Men jag måste ju säga att det känns som om den sitter i perfekt höjd att råka slås sönder varje gång man rundar hörnet med lite bräder släpandes. Som ni ser tycker jag även det ser lite konstigt ut med den gula slangen samt stenen som tycks ska hålla slangen på plats.

Men det riktigt märkliga är att på följande två bilder ser ni två slangar som löper från garage-byggnaden ned tll själva minireningsverket.
    lampa_2.jpg

Jag har inte grävt själv i gruset och kollat men jag är rätt säker på att dessa två går ned till minireningsverket som ni även ser på följande bild.

lampa_4.jpg

Tittar jag inne garaget finns två slangar in. Varpå den vita kabeln som jag tror går till lampan kommer upp ur den ena tillsamamns med en svart??

lampa_3.jpg

...hur kan det vara möjligt, i andra änden tittar ju bara en vit ut?? Jag gissar att man skurit hål på en av dessa gula slangar och petat igenom den vita samt lagt den i en extra snutt gul-slang fram till lampan. Den svarta kommer nämligen fram nere i minireningsverket.

Det jag är rädd för är att om man skurit hål på en gulslang och petar ur en kabel så känns det som om det bryter mot någon elsäkerhetsregel? Jag är inte elektriker själv men det känns ju som om slangen ska vara obruten för att skydda kabeln.

Om detta är som jag tror blir man ju lite ledsen, synd att de inte satta lampan på insidan av garaget istället så hade ju slangarna varit oskadda.

Tacksam för kommentarer och svar.
    Mvh
    Fredrik

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 22
    Markrör är inte till för att skydda kabeln mekaniskt utan är till för att kunna byta kablarna. Kablarna ska själv tåla att läggas direkt i mark utan rör. Så det är inte fel att skära i ett sådant markrör. De kanske också använt en Y-gren. Då går det ju fortfarande att byta kablarna.

Men nu brukar markkabel vara svart... Det kan vara en EKLK vi ser på bild, och dessa kräver ett mekaniskt skydd i någon form, t.ex i form av ett markrör. Det går ändå inte att säga att det är fel även om förgreningen skulle vara lite slarvigt gjord.

Mikael_L gillar
  3. E
    Medlem · Nivå 19
    Det som sticker mest i mina ögon är att signallampan sitter så lågt, flytta upp den på minst 175 cm och gärna högre. Ingen ser ju den lampan om det kommer lite snö.

4. S
    Medlem · Nivå 9
    sen får man också säga det att det finns många elektriker som är extremt duktiga på el men de har definitivt inte nåt estetiskt sinnelag........

5. H
    Moderator · Nivå 25
    vad är det för kabeltyp? På sista bilden ser det ut att vara en rätt mjuk kabel, ungefär som en EKK, eller tom någon anslutningskabel. I så fall inte OK att lägga i rör under mark. Den är dessutom inte klamrad vid lampan, och det är tveksamt om lampan innehåller en dragavlastning.

Nu vet vi ju inte, det kan vara en lampa som går på klenspänning, i så fall får man nog missbruka vilken kabel som helst.

6. F
    Medlem Nivå 10
    Tackar för svaren. Ja kabeln är ganska klen, gissar på minsta dimensionen av tre-ledare. Mjuk är den också.
    Ja höjden känns ju inget vidare heller tycker jag. Ska prata med installatörer vid 10.00 rycket idag.
    Återkommer.

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Det kan vara klenspänning till lampan.. Manöverkretsen/ övervakningskretsen kanske matas med 24 V?

Men lampplaceringen är ändå olämplig eftersom den lätt blir sönder sparkad eller sönderkörd.

8. F
    Medlem Nivå 10
    Hej
    Har ni pratat med installatören, tydligen levereras kabel redan kopplad i andra änden med endast 2 meter kabel vilket är lite snålt tycker jag.

Vi har nu kommit överens om att han backar tillbaka kabeln och fäster lampan på insidan. Så får jag se om jag kan lösa detta i framtiden bättre enligt mina önskemål.

Mvh
    Fredrik

9. E
    Medlem · Nivå 19
    Hur svårt kan det vara att skarva kabeln???

10. R
    Medlem Nivå 6
    Lägst pris fick jobbet?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Fick du ngn. klarhet i om lampan går på klenspänning, eller 230V?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: