En spotlight i mitt badrum har gått sönder, men förstår inte riktigt hur jag ska byta ut den. Har skruvat av glaskupan på bilden här nedanför:
IMG_2403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spoten sitter fast i en ställning av metall. Det går inte att skruva loss varken ställning eller spot. Den lilla bulten som man ser, har ett rundat huvud och går inte att skruva på. Om man trycker på själva glaset till spoten så är den fjädrande och rör sig inåt. Men om jag trycker in den kommer jag ju inte komma åt den eftersom den lägger sig ovanför taket. Det ser ju ut att finnas någon sorts fjäder bakom den svarta ställningen, funderar på om man kan dra ut hela rubbet med våld, men är rädd för att jag ska förstöra taket.
Har försökt googla, men inte blivit så mycket klokare på det.
Någon som har några tips?

Ska du ha bort hela spotlighten eller bara själva lampan??
Lampan kan mycket väl vara en med GU10 sockel. Bildlänk
Som sitter i en sån här hållare: Bildlänk.
Om det är en sådan lampa, så rekomenderas en sugkopp med ett litet handtag på, som man tar på lampglaset och vrider lampan 30grader åt nåt håll så lossnar lampan.

Ska du däremot ha bort hela spotlighten så sitter det ganska stumma fjädrar på sidan som pressar mot gipset/taket. De ska gå att få ner lampan med viss försiktighet och kraft dra ner hela hållaren.

Redigerat:
Spoten har bajonettfattning. Så den skall gå att skruva lite när du trycker på den. Om det är svårt att komma åt så finns det specialverktyg för det. En liten sugkopp på en stav. Har sett sådana på Bauhaus, Ikea osv.

Det går att dra ut hela armaturen, den sitter fast med fjädrande armar bakom gipskivan. Men fjädern är rätt hård, så det finns en liten risk att taket skadas. Och stor risk att den slår ner som en råttfälla på dina fingrar när du får ut armaturen.

Men det skall som sagt inte behövas, lampan går att skruva ut med ett 4e dels varvs vridning.

Det sitter två vingar som håller spotten uppe. Du får alltså ta ut hela lampan. Dra den med lite våld tills du ser fjädrarna/vingarna, sedan kan du trycka ihop dem och ta ut spotten. OBS akta fingrarna för det gör ont som ******* att få den på fingrarna. :)

Likt denna
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit.
Hempularen var först på bollen

Ok, tack för svaren, ska göra ett försök under kvällen så får vi se om både taket och mina fingrar är hela efteråt :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.