Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack lov tänkte jag när jag fann att man dragit lösa ledare i VP -rör i huset från -69. Detta blir en lätt match för elektrikern att dra om all el. När jag rev badrummet ser jag dock att alla kopplingsdosor ligger bakom bakom en 4mm träboard.. och så fortsätter det i hela huset.
Finns det något smidigt sätt att leta reda på gamla eldosor i metall bakom boarden? Kan ju vara fördelaktigt att finna dessa innan jag släpper lös elektrikern
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något smidigt sätt att leta reda på gamla eldosor i metall bakom boarden? Kan ju vara fördelaktigt att finna dessa innan jag släpper lös elektrikern
Några enkla förslag som kan användas.
Magnet om de är magnetiska för att känna var dosan ligger.
En bra tonsändare/kabelsökare för att hitta var rören går.
Jag har använt dragfjäder (Kati-Blitz compact) dels så kan man ofta höra den när den kryper fram och då veta var rören går (samt känns vibrationer med handen) samt att den oftast tar stopp i dosor och då kan man höra och känna var den är när den slår mot insidan på dosan.
Jag använder gärna en dragfjäder som har en styrspiral med en kula i änden då hörs den bättre t.ex
Ta hjälp av någon då det inte går att både mata och känna själv.
Det finns även dragfjädrar som fungerar med tonsökare men det är inget för någon hemmafixare.
Sitter det en strömställare så sitter det troligt en kopplingsdosa ovanför.
Magnet om de är magnetiska för att känna var dosan ligger.
En bra tonsändare/kabelsökare för att hitta var rören går.
Jag har använt dragfjäder (Kati-Blitz compact) dels så kan man ofta höra den när den kryper fram och då veta var rören går (samt känns vibrationer med handen) samt att den oftast tar stopp i dosor och då kan man höra och känna var den är när den slår mot insidan på dosan.
Jag använder gärna en dragfjäder som har en styrspiral med en kula i änden då hörs den bättre t.ex
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta hjälp av någon då det inte går att både mata och känna själv.
Det finns även dragfjädrar som fungerar med tonsökare men det är inget för någon hemmafixare.
Sitter det en strömställare så sitter det troligt en kopplingsdosa ovanför.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Smart att köra med magnet
Det ska jag prova!
Klicka här för att svara