Hej,

Har fått hjälp av en elektriker att koppla in element för ett tag sedan. Skulle nu flytta elementet till ett annat rum då vi nog aldrig haft det igång på nuvarande plats. Innan jag började skruva loss ville jag kolla så det funkade men det blir inte varmt.

När jag mäter på kablarna och elementet är påslaget får jag 230V mellan respektive fas och jord men när jag mäter mellan faserna får jag 0. Om elementet slås av får jag 0 mellan vit/svart kabel och jord men fortfarande 230V mellan brun och jord. (se bild)

Det är ett 400V-element.
Jag har mätt på huvudsäkringarna i elskåpet, där får jag 400V mellan de olika faserna.

Vad är fel?!

IMG_5062.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fas är borta, kolla säkringarna igen. Med elementet påslaget bakmatar du den strömlösa fasen, därav 0 V mellan polerna.

Den ena "fasen" är bruten i andra änden. Du har fas på brun. När elementet är igång så vill det gå ström genom elementet och ut via den andra fasen. Eftersom den är av eller bruten i andra änden, så kommer inte strömmen längre än så. Du mäter så samma spänning på den vita.

Du får undersöka vart trådarna går, och leta efter avbrott.

Du har väl ingen ström i den vita kabeln, trasig säkring?
När elementet är på mäter du genom elementet.

• Gilla
klas80
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ganska entydiga så det är nog så, ska undersöka lite mer...

Jag korsbytte alla tre säkringar och nu verkar allt funka som det ska. Ingen av säkringarna ser ut att ha gått och allt annat i huset verkar fungera som det ska så då undrar man ju vad det var för fel innan. En av säkringarna kan ju ha varit dåligt iskruvad men det tror jag egentligen inte. Samtidigt har vi gått väldigt länge med det här felet utan att upptäcka det förrän jag började mäta på ett element - alla andra element (utom ett gammalt) fungerade innan med. Kan jag ha flyttat en felaktig säkring till en annan fas utan att märka det nu? Hur ska jag göra för att kolla att jag har ström "bakom" säkringen på alla tre?

Ohm-mät säkringarna. Det är inte alls ovanligt att en säkring är trasig utan att "ploppen" har lossnat. Antagligen har du andra radiatorer i husen som inte fungerar nu eftersom du har återanvänt den trasiga säkringen.
Eller köp en billig beröringsfri spänningsprovare så ser du vilken säkring som är trasig när den sitter i centralen. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ma...t/Spanningsdetektor-med-ficklampa-2000019257/

/edit
Fast du kan ju göra det ännu enklare för dig. Sätt i tre nya säkringar så behöver du inte bekymra dig. :)

Det brukar vara ett testhål på propphuven där man kan mäta om säkringen är hel. Saknar propphuven testhål kan man lägga några konor och köpa nya med hål.

Problemet med dessa mätningar är dom lura den oerfarne. I en anläggning med mellan fas kopplad 400 V last kan spänningsprov i testålet visa på full spänning eftersom lasten bakmatatar propphuven. Man måste alltid mäta mot dom andra faserna. Då skall man ha 400 V i båda fallen. Även en mätning mellan dom två andra faserna är viktig.

En komplett mätning innehåller sex - tio olika mätningar.
L1-L2, L2-L3, L3-L1 400 V L1-N, L2-N, L3-N 230 V. Det kan kompletteras med L1-PE, L2-PE, L3 - PE 230V samt N- PE 0 V. Dom sistnämda mätningarna kan lösa ut jordfelsbrytare om det är en enkel spänningsprovare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.