Hej! Jag hittade ingen tidigare tråd som berörde just detta så jag frågar här!

Vår lägenhet har värmegolv i badrummet men ingen jordfelsbrytare. Vad jag fått höra är det förbjudet och kan vara farligt, så jag vill självklart sätta in en jordfelsbrytare. Att tilläggas: vi har inte renoverat sen vi flyttade in, allt var såhär innan.

Hela proppskåpet är fult och omodernt så vi tänker oss att byta ut hela. Fick då höra av en bekant att man isåfall måste dra om all el i hela lgh och byta eluttag överallt. Att det är lag på det. Kan detta verkligen stämma? Hörde med föreningen vad som gällde om jag ville byta proppskåp och de sa att det var mitt ansvar att byta om jag ville.

Nån som vet vad som gäller? Tacksam för svar!

Lou-ise skrev:
Hej! Jag hittade ingen tidigare tråd som berörde just detta så jag frågar här!

Vår lägenhet har värmegolv i badrummet men ingen jordfelsbrytare. Vad jag fått höra är det förbjudet och kan vara farligt, så jag vill självklart sätta in en jordfelsbrytare. Att tilläggas: vi har inte renoverat sen vi flyttade in, allt var såhär innan.

Hela proppskåpet är fult och omodernt så vi tänker oss att byta ut hela. Fick då höra av en bekant att man isåfall måste dra om all el i hela lgh och byta eluttag överallt. Att det är lag på det. Kan detta verkligen stämma? Hörde med föreningen vad som gällde om jag ville byta proppskåp och de sa att det var mitt ansvar att byta om jag ville.

Nån som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
Det som din bekant säger stämmer inte. Det finns inget som helst krav att byta något annat bara för att du vill byta proppskåpet.

Däremot så kan det av praktiska skäl vara olika lätt eller svårt att byta ut det gamla mot ett nytt. Har du tur så är de gamla kablarna tillräckligt långa för att passa till de nya grejerna, har du otur så måste en massa kablar skarvas och då kan det vara ibland vara enklare att dra nya kablar. Med andra ord så går det inte att säga rakt ut hur litet eller stort jobbet är utan mer information.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar! :)

P
Har du jordade uttag i lägenheten? Om inte så är det lika bra att dra ut jordkabel och byta alla uttag. Är kablarna i huset gamla så bör även de bytas. Kan vara det din bekant menade.

Mikael_L
Hur gammalt är huset? Hur gammal är elen i lägenheten?

Om elledningar och kablar är ifrån senare åren på -40-talet eller äldre är det definitivt dags att byta allt sådant gammalt. Så gamla ledningar har isolering av gummi, papper, tyg och allsköns annat skräp som idag innebär en betydande brandrisk.

Men är elen ifrån de sista åren av 40-talet, så kan det vara modern PVC, eller säg ca 1955 och nyare så är det nästan garanterat PVC-isolerade ledare. Dessa brukar vara i utmärkt skick fortfarande. I veckan var jag och grävde i ett hus med originalkablar ifrån tidigt 50-tal. Allt var i prima skick.

Din bekant har fel i att du är tvungen att bytta alla uttag och jorda allt.
Har du gamla uttag som blir varma och/eller blixtrar när man använder dom så är det nog dags att byta lite. Är uttagen utan petskydd så tycker jag också detta är en fullgod anledning att byta.
Men du är inte tvungen.

Och känner du för att jorda uttagen i något rum så kan du ta lite i taget. Välj ut ett rum med gamla dåliga strömbrytare och uttag, och byta allt där, vänta med resten tills lust och ekonomi faller sig rätt.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Kommer värmegolvet från din central?
Det kan ligga på fastighetscentralen (föreningen står för värmen)

Det finns uttag utan petskydd och med låg brunn ( några mm). Dessa uttag bör bytas ut om man har småbarn. Där kan barnet dra ur kontakten halvägs och komma åt dom spänningsförande kontakt stiften med sina små fingrar.

En jordfelsbrytare kan ofta monteras ihop med den befintliga centralen. Den åtgärden ökar elsäkerheten kraftigt i en gammal elanläggning

Tobbe_3 skrev:
Det finns uttag utan petskydd och med låg brunn ( några mm). Dessa uttag bör bytas ut om man har småbarn. Där kan barnet dra ur kontakten halvägs och komma åt dom spänningsförande kontakt stiften med sina små fingrar.

En jordfelsbrytare kan ofta monteras ihop med den befintliga centralen. Den åtgärden ökar elsäkerheten kraftigt i en gammal elanläggning
Jupp kan man göra, ser inte så snyggt ut men fungerar. Rekomnderas inte samma eller köra utan Jfb till kyl/frys (men blev så i min lägenhet att köra samma jfb över allt, är så dåligt utbyggd med el).

Jag bytte elcentral i en lägenhet och det fungerade bra, såg inte vacker ut, blek och sliten samt påbyggd jfb (sitter i nya elskåpet).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.