Skall just beställa el material för installation i min tillbyggnad, Schneider Renova, har två frågor som jag behöver hjälp med:
• Kan jag sätta 2 renova dimmers i en trappkoppling eller måste den ena vara strömbrytare?
• När krävs en Renova Universell dimmer istället för en Transistor?

Mycket tacksam för svar,
/Jesper

tommib
Du kan inte sätta två dimmers i en trappkoppling. Eller ja, du kan, men det kommer inte fungera som du tänkt dig. Om du vill kunna ställa in ljusnivån från två platser är det dosdimmer med push eller mer avancerad styrning som gäller.

Universell dimmer skulle jag spontant säga att du ska ha när du har en LED-last, men jag kan det inte tillräckligt bra för att vara säker. Vad står det i dimmermanualerna? Vad ska du ha för ljuskällor?

1. Du kan bara ha 1 st vriddimmer i en trappkoppling, annars måste du sätta återfj. strömställare och dimmer med push-ingång.
2. Behövs bara om du inte på förväg kan bestämma vilken typ av ljuskälla du tänker använda eller om du vill vara lite framtidssäkrad. Med en fast dimmertyp är du låst till ljuskällor som endast accepterar den typen.

Fast vanligt glödljus t.ex. 230V halogen går att dimra med valfri dimmertyp.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vill du ha flera dimmers är det bättre med dosdimmers med push-ingång. Då kan du reglera ljusstyrkan från båda knappar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.