3 002 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Stänga av uttag utomhus?
Hej!
Vi planerar sätta ungefär 7-8 olika utomhusuttag på olika delar av fasaden i vårt kommande nybygge av en 1-plans villa, på lite varierande höjder för bl.a. infravärmare, ev. strålkastare för larm etc. etc.
Min fråga: bör man se till att dessa går att stänga av från insidan och hur löser man då detta lämpligast? Tex. genom att sätta alla på 1-2 säkringar, vilka då kan slås av om man åker på semester etc., eller genom individuella brytare för varje utomhusuttag? Behöver man ens ha möjligheten att stänga av utomhusuttag?
Tack på förhand för hjälpen!
/Fredrik (ej så insatt i el-frågor
)
Vi planerar sätta ungefär 7-8 olika utomhusuttag på olika delar av fasaden i vårt kommande nybygge av en 1-plans villa, på lite varierande höjder för bl.a. infravärmare, ev. strålkastare för larm etc. etc.
Min fråga: bör man se till att dessa går att stänga av från insidan och hur löser man då detta lämpligast? Tex. genom att sätta alla på 1-2 säkringar, vilka då kan slås av om man åker på semester etc., eller genom individuella brytare för varje utomhusuttag? Behöver man ens ha möjligheten att stänga av utomhusuttag?
Tack på förhand för hjälpen!
/Fredrik (ej så insatt i el-frågor
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Tvärtom kan det vara både nödvändigt och krav i standarden. Uttag för allmänbruk kan behöva en vanlig installationsströmställare inomhus för att undvika olovlig användning. Uttag för belysning och infra och vissa andra uttag ska enligt standarden kunna styras, antingen med strömbrytare eller timer/kopplingsur/skymningsrelä etc. Använd gärna tvåpolig strömställare så att även nollan bryts, det kan undvika problem med JFB vid fukt i kontakterna. Vissa uttag kan även behöva en strömställare med en tydlig på/av-indikering.
Vi har kopplat våra på andra kanalen på astrouret som styr utomhusbelysningen.
De är alltid på, men vi har iaf möjligheten att styra dem.
En nice feature vi har är att motorvärmaruttagen är separat styrbara inifrån. Det kan jag rekommendera.
De är alltid på, men vi har iaf möjligheten att styra dem.
En nice feature vi har är att motorvärmaruttagen är separat styrbara inifrån. Det kan jag rekommendera.
När elen drogs om här hemma så satte vi alla uttag som är på utsidan av huset på en separat JFB. Det är störst sannolikhet att JFB bryter på något utanför huset och då slipper man att hela huset slocknar. Hade jag byggt nytt så hade jag nog funderat på att lägga ytterligare en JFB som bara går till Kyl & frys och ev något annat "kritiskt". Ytterligare en fördel med en separat JFB till "ute uttag" är att du då kan bryta strömmen enkelt.
Tänk dock på att om du bara har kyl & frys på en jfr kommer du inte märka om den löser ut så jag skulle rekommendera att ha någon lampa eller liknande så att man ser när kyl & frys inte har strömFlummox skrev:När elen drogs om här hemma så satte vi alla uttag som är på utsidan av huset på en separat JFB. Det är störst sannolikhet att JFB bryter på något utanför huset och då slipper man att hela huset slocknar. Hade jag byggt nytt så hade jag nog funderat på att lägga ytterligare en JFB som bara går till Kyl & frys och ev något annat "kritiskt". Ytterligare en fördel med en separat JFB till "ute uttag" är att du då kan bryta strömmen enkelt.
Klicka här för att svara