Gjorde misstaget att gå in på ett tysk varuhus och nödköpa 16mm slang en söndagkväll. Nu är så klart denna värdelösa slang helt omöjlig att få igenom dragtråden i från båda hållen. Den har tvär böj på sig i båda ändorna så startar jag från ena hållet kommer jag nästan till slutet och så är det stopp. Samma sak från andra hållet. Den flexar för mycket när man trycker på.

Vad sätter jag lämpligen i ändan på snöret om jag provar att köra med dammsugaren? Tvättsvampsbit?
Helvete vad dyrt det är att vara dumsnål och ha bråttom.:banghead:

Sist använde jag lite isolering från närmsta skiva snickarna lämnat framme.

Tunn fiskelina med en liten frigolitbit på. Jag har kört med en frigolitbit på typ 5 - 8 mm i kub.

tommib
Jag brukar köra en bit fryspåse och murarsnöre.

Eller så tar man två dragfjädrar och stoppar från bägge håll och "fiskar" genom att sätta en trådögla/krok ( av pianotråd) i änden av fjädern och tvinna ihop fjädrarna eller gör en avancerad krok som hakar i den andra fjädern.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte blåsa från matnings hållet med kompressor? det kanske skulle hjälpa till.

Vanlig presentsnöre brukar fungera

Bomullstuss + mattvarp

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En lagom stor tygbit!

Suhagg skrev:
... Nu är så klart denna värdelösa slang helt omöjlig att få igenom dragtråden i från båda hållen. Den har tvär böj på sig i båda ändorna ...
men hur uppstod dessa tvära böjar ;)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det var naturligtvis slangens fel, för alla vet väl att materialet är viktigare än "hantverkarens" yrkeskunskaper ;)

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Det var naturligtvis slangens fel, för alla vet väl att materialet är viktigare än "hantverkarens" yrkeskunskaper ;)
Precis. Hade TS som jag köpt rör istället för slang så hade det här aldrig hänt! Så felet ligger helt klart hos materialet. ;)

Har du ett rensband?
Det brukar fungera om dragtråden tar stopp...

Annars har jag kört dammsugaren med bomull (bättre med fetvadd) och så björntråd eller murarsnöre. Se till att snöret ligger fritt och utdraget i "banor" så det enkelt kan sugas in.

Jag brukar som föreslås fiska med två fjädrar. Det är inte mycket som behövs, ofta räcker det att komma förbi fjädern som har fått stopp och snurra runt några varv så hakar ändarna i varandra. Man måste givetvis putta på i den fjädern som ska igenom samtidigt som en kompis drar lite försiktigt i den andra fjädern.

Funkar inte det brukar jag använda ett murarsnöre som jag binder på lite papper eller en bit isolering i änden.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.