Jag skulle vilja ha en lösning för att förhindra otillåten användning av en ljudanläggning i en offentlig lokal. Min tanke är något i stil med ett kodlås som styr en timer. Finns det något sådant?

/Erik

Finns ju brytare som går att låsa i avstängt läge (iaf med ett hänglås).
Men det låter som att du vill att den ska stänga av sig automatiskt ett tag efter aktivering?

En vänlig Bewator för dörrar funkar ju, kostar en del och kräver lite installation, tror öppningstiden är mellan 1-99s så man måste då montera en frånslagsfördröjd timer i en kapsling. Sök på Bewator kodlås och se om det är något sådant du önskar :)

men 99 sekunder. Det blir för kort tid.

Jag tänkte att den skulle vara aktiv i kanske 2 timmar. Då får jag kanske välja plan B, dvs en brytare med lås (nycklar)

men är anläggningen fast inkopplad? Annars är det ju bara att koppla om till ett annat uttag för de som vill "låna".

Motorvärmar-timer inställd på tiden fritidsgården är öppen

Programmerbar fjärr till nexa strömbrytare för uttag

Ja, den är fast kopplad och visst, allt går ju att kringgå om man så önskar.

Men tänk er en förening med 20 olika ledare och vi har vår egna ljudanläggning. Som ledare ska man, helst utan extranycklar, kunna starta anläggningen. Om man inte är ledare utan bara nyfiken ska det åtminstone bli krångligt att starta den.

Du kan styra det med ett kodlås, du får ut en potentialfri brytning som du kan använda för att trigga annan utrustning.

Nexabrytare verkar smart. Då kan jag ju koppla in den själv också utan inblandning av elektriker.

Mikael_L
Om ni kan ha typ en nyckelbricka med rfid, eller något liknande, liggande på ett säkert ställe i lokalerna och alla kommer ihåg att lägga tillbaka den så går det att göra en sådan lösning.
Att man hämtar nyckelbrickan och håller den mot läsaren så triggas ett tidur och stereon går att köra i inställd tid.

Det går ju även att göra detta riktigt billigt med en magnetkontakt, typ larmkontakt för fönster, men då går det att manipulera med vilken magnet som helst, om någon kommer på detta.

• Gilla
eriobe
  • Laddar…
tommib
En trappautomat som styr en kontaktor eller ett relä (eller uttaget direkt om det inte är så mycket belastning). Dra trappautomaten med någon valfri kodlåsmodul från typ velleman eller liknande. Eller en sån här
http://www.ebay.com/itm/Electronic-...955756?hash=item51df50a6ec:g:7QcAAOSwGotWpu6X

Varje ledare kan då ha en egen RFID-tag, eller så gömmer ni en i lokalen och programmerar den för kod+tag.

Eltako har en trappautomat TLZ12-8plus som går att trigga från en 12VDC-matning (den är isolerad) så den passar bra.

Tyvärr kommer detta orsaka en hel del knäppar i förstärkaren om det inte finns möjlighet att dra ner volymen.

Edit: Lasken hann före med en snyggare lösning (men betydligt dyrare)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.