Har en strömbrytare som slutat fungera. Köpte en ny kronströmbrytare på Jula. Jag är inte någon elektriker men har läst på lite och tänkte att det bara var att koppla till fas och till de två utgångarna. Men att jag även kunde se hur den tidigare installationen var gjord.

Nu när jag skruvat upp den tidigare installationen blir jag lite förbryllad eftersom det inte ser ut att vara en kronströmbrytare. Misstänker att jag köpt fel? Tacksam för hjälp.

På bilden syns alltså den gamla strömbrytaren högst upp i bild. Och den nyköpta kronströmbrytaren nederst i bild.

• Gamla strömbrytaren med anslutna kablar högst upp och ny köpt kronströmbrytare nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan den tidigare vara en dubbeltrapp som är använd som kron? Måste jag då ha en dubbeltrapp också eller kan jag använda kronströmbrytaren?

Din bef. är mycket riktigt en dubbeltrapp, kopplad som kron.

Du behöver koppla brun (fasledare) till L på den nya (L=Live, fas på engelska, alltså obruten ström från elcentralen).

Sedan kopplar du vit till en av "pil ut" anslutningarna, den kallas "tändtråd", som alltså är bruten fas till en av dina lampor.

Och du kopplar svart (inte den korta bygeln) till den andra "pil ut". Det är då tändtråden till den andra lampan.

Den korta bygeln behövs inte på kronbrytaren, där är fas redan internt kopplad till båda brytarna.

Denna anvisning är rätt under förutsättning att det var rätt kopplat tidigare på den bef. omkopplaren. Att det alltså har fungerat.

Stort tack. Funkar fint. Tänkte väl att det inte var så svårt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.