Hej,

Jag har under sommaren byggt garage och det börjar närma sig elinstallation.

För att få till en bra beställning till elektrikern så har jag skissat på hur jag vill att installationen ska se ut, brukar vara enklare att ha något att diskutera kring än att bara gå runt och peka...

Jag vill gärna ha råd från er elkunniga här på forumet om ni tycker jag har glömt någonting.
Bättre att komma på det före än efter tänker jag!

Garaget är 12x6,6m och är indelat i en förrådsdel och en garagedel.
Till väst om garaget kommer det i framtiden finnas en carport för släp och annat.
Elcentralen ska sitta inne i förrådsdel på en innervägg, bredvid elcentralen ska golvvärme och nätverk finnas.
Kompressor ska stå i förrådsdelen (vid utritat 16A uttag).
Arbetsbänk i garaget ska sitta längs innerväggen.
Takskjutsport med motor.
Kan i framtiden bli aktuellt med lite maskiner för snickeri.

Några bilder nedan, jag har försökt planera gruppindelning samtidigt.
Jag är inte utbildad inom el, så snälla ha tålamod med mina amatörmässiga ritningar!
Tacksam för alla idéer kring vad som saknas (eller som är onödigt).

Skiss över elinstallation i garage med symboler för uttag, lampor och elcentral, storlek 12x6,6 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av garage med elinstallationer, indikerar placering av uttag, strömbrytare och elcentral.
Skapa konto

Elektrisk skiss för garage med markerade ljuskällor, uttag, strömbrytare och ledningar.
Skapa konto

Skiss över elinstallation i garage med markerade uttag och gruppindelning för belysning längs en arbetsbänk.
Skapa konto

Skiss av elinstallation i ett garage med märkningar för belysning, uttag och 16A-grupper längs väggarna och i taket.
Skapa konto

Skiss av elinstallation med gruppindelning i garage, inklusive belysning, uttag och dimensioner.
Skapa konto

Ritning av garage med markerade elinstallationer, inklusive uttag och gruppindelningar.
Skapa konto