Hej,

Jag har under sommaren byggt garage och det börjar närma sig elinstallation.

För att få till en bra beställning till elektrikern så har jag skissat på hur jag vill att installationen ska se ut, brukar vara enklare att ha något att diskutera kring än att bara gå runt och peka...

Jag vill gärna ha råd från er elkunniga här på forumet om ni tycker jag har glömt någonting.
Bättre att komma på det före än efter tänker jag!

Garaget är 12x6,6m och är indelat i en förrådsdel och en garagedel.
Till väst om garaget kommer det i framtiden finnas en carport för släp och annat.
Elcentralen ska sitta inne i förrådsdel på en innervägg, bredvid elcentralen ska golvvärme och nätverk finnas.
Kompressor ska stå i förrådsdelen (vid utritat 16A uttag).
Arbetsbänk i garaget ska sitta längs innerväggen.
Takskjutsport med motor.
Kan i framtiden bli aktuellt med lite maskiner för snickeri.

Några bilder nedan, jag har försökt planera gruppindelning samtidigt.
Jag är inte utbildad inom el, så snälla ha tålamod med mina amatörmässiga ritningar!
Tacksam för alla idéer kring vad som saknas (eller som är onödigt).

Skiss över elinstallation i garage med symboler för uttag, lampor och elcentral, storlek 12x6,6 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av garage med elinstallationer, indikerar placering av uttag, strömbrytare och elcentral.
Skapa konto

Elektrisk skiss för garage med markerade ljuskällor, uttag, strömbrytare och ledningar.
Skapa konto

Skiss över elinstallation i garage med markerade uttag och gruppindelning för belysning längs en arbetsbänk.
Skapa konto

Skiss av elinstallation i ett garage med märkningar för belysning, uttag och 16A-grupper längs väggarna och i taket.
Skapa konto

Skiss av elinstallation med gruppindelning i garage, inklusive belysning, uttag och dimensioner.
Skapa konto

Ritning av garage med markerade elinstallationer, inklusive uttag och gruppindelningar.
Skapa konto

Planskiss av en elinstallation i ett garage med utmärkta platser för uttag och gruppindelning, inklusive 16A uttag och arbetsbänk längs innerväggen.
Skapa konto

• Gilla
bobbyman
  • Laddar…
Mikael_L
Välkommen till forumet. :)

Vid en första snabb koll ser det bra och välarbetat ut.

Jag skulle fundera på en eller två armaturer i taket med konstant ström och rörelsesensor, som tänder lite lagom med ljus när du bara ska in och ut lite snabbt, lite onödigt att tända alla 300+ watten då. :)

Sen ska du fundera på om det skulle vara bra att dela upp huvudbelysningen i taket i två eller ev tre sektioner, för att kunna tända bara en del. Detta är mindre intressant om du har rörelsestyrd belysning, men riktigt trevligt om du inte väljer denna extrabelysning.

Sen grunnar jag lite på gruppfördelningen, behöver du verkligen en egen grupp med säkringar för varje 3-fas-uttag? Kan dessa inte samsas på en eller ev 2 grupper?

Belysning bänk och förråd borde kunna ligga på samma grupp

Behöver du verkligen 2 separata grupper för uttag i förråd? Vad har du egentligen tänkt ansluta där? Eller finns det kanske tankar om annan framtida användning?

Om det är utanpåliggande dragning till belysning i tak skulle jag tro att det blir snyggare om du vrider matrisen med kabeldragningen för huvudbelysningen 90°. Dvs går in i gavlarna på armaturerna.

Mikael_L
Lite beroende på om du tänkt använda väggen på höger sida om bilplatsen till något (hyllorm, förvaring osv) så borde det kanske bli ett uttag till där, och flytta det i skissen, så de blir någorlunda jämt spridda.

Uttag i taket?

En del lyckas mer eller mindre väl med att få till uttag som sitter i taket eller hänger ner, på lämpliga ställen.
Kan säkert vara riktigt trevligt om man har tänkt meka mycket.

Tack för svaret, jag tar åt mig som en svamp.

Konstantström och rörelsedeckare låter som en bra idé, ska absolut titta på det!

När det gäller 3-fas-uttagen har du helt rätt. Jag har ändå bara 16A in i garaget, så det är nog overkill med separata grupper...

Belysning bänk och förråd på samma, check.

I förrådet tänkte jag dra ett gäng nätverksuttag runt kanten, nätverk ansluter i kulvert från huset.
Jag är själv datorintresserad och kan tänka mig att min son kommer vara det också.
Om det någon gång kommer användas som ex. LAN-lokal så ryms ett gäng datorer utan att skicka säkringar.

Det är dold kabeldragning till armaturerna, sitter endast glespanel just nu.

Tack för tipsen!

Uttag i taket kan vara intressant, jag hade först tänkt mig en sladdvinda på väggen mellan fönstren.

Dock, med 3 meter i takhöjd så blir det tufft att nå med mina 177cm :)

Stiliga ritningar,
Lite input hur jag hade gjort om det var mitt garage, skippat trappkopplingen till bänken, det blir många knappar vid ingången, och tagit de pengarna och lagt på ett skymningsrelä med natt-släckning för att styra fasadbelysningen, sen är tidigare talares idé om rörelsestyrd belysning riktigt bra. Har sett ett garage med takspottar efter en lång vägg som tänds när man kliver in om det är mörkt.

Bara några idéer ;)

Tack Levin!

Skymingsrelä hade jag helt glömt lägga till, jag har det på huset och det är riktigt smidigt.

Mikael_L
krakann skrev:
Konstantström och rörelsedeckare låter som en bra idé, ska absolut titta på det!
Ja det finns ju bra LED-armaturer med inbyggd rörelsedäckare, du behöver inte två olika apparater.

krakann skrev:
När det gäller 3-fas-uttagen har du helt rätt. Jag har ändå bara 16A in i garaget, så det är nog overkill med separata grupper...
Om det nu är tänkt att kompressorn ska sitta på uttaget i förrådet kan det vara hyfsat OK att ha den på en egen grupp.
Måste inte vara så, men kanske inte helt fel.

krakann skrev:
I förrådet tänkte jag dra ett gäng nätverksuttag runt kanten, nätverk ansluter i kulvert från huset.
Jag är själv datorintresserad och kan tänka mig att min son kommer vara det också.
Om det någon gång kommer användas som ex. LAN-lokal så ryms ett gäng datorer utan att skicka säkringar.
Ja det är absolut inte fel att ta till två olika grupper, man ska ju låta strömbehovet styra, och här har du en tanke på ett ev sådant strömbehov.

Kanske du t.o.m skulle fundera på att dra en till grupp (eller tomrör) för en framtida ev aircondition, ty om du har datorer som värmer lokalen med 4000+ W samt några personer som bidrar med ytterligare 1 kW så kan kylning börja krävas. :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.