Ska koppla in kökslampa. Hänger en sockerbit i taket. Min fråga. Hur kopplar jag in lampan? Måste jag ha någon speciell kontakt att para med? Eller jag skalar lampans sladd själv och kopplar in sladdarna i sockerbiten?
Vet att där uppe är smutsigt 😎
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet att där uppe är smutsigt 😎
Smutsen är inget du ska oroa dig över. Men du borde ha en fast lampkontakt. Sockerbitar direkt från en sladd från taket är sällan en bra lösning främst p.g.a bristande dragavlastning.
Vad är det för sladd som sitter i kroken? Det är väll inte den som går till sockerbiten?
Vad är det för sladd som sitter i kroken? Det är väll inte den som går till sockerbiten?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 206 inlägg
Din lampa har förmodligen en fast kontakt. Då är det lämpligt att ta bort sockerbiten och installera en motsvarande hona på sladden. Häng lampan i kroken och koppla kontakterna.
OBS!! Ta ut säkringen innan. Va säker att du ta ut rätt säkring! Är du det minsta osäker låt bli. Det är inte kul att stå på köksbordet och få en stöt och far runt som en raket i köket.
OBS!! Ta ut säkringen innan. Va säker att du ta ut rätt säkring! Är du det minsta osäker låt bli. Det är inte kul att stå på köksbordet och få en stöt och far runt som en raket i köket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ja det är troligen så sådan kontakt du ska ha, men jag som är försiktig skulle inte koppla in den utan att först titta runt lite. Det hänger en lös skyddsledare från sockerbiten, vad är det för något? Hur många ledare är det i skarvsladden? Tittar man på lamputtaget i taket som skarvsladden kommer ifrån så ser det ut att vara av den gamla sorten utan skyddsjord, kanske med kronkoppling, dvs trepoligt. När satt senaste en fungerande lampa där? Har strömbrytaren som styr belysningen en eller två vippor? Kan någon kreativ f.d. ägare ha kopplat fram skyddsjord via detta uttag? Det handlar alltså om en kök? Vid och över matplatsen kanske det finns ojordade uttag, men den nya plats skarvsladden är dragen till i köket kanske kräver skyddsjord?
Okej jag tog bort den gamle sladden. Så jag har tänkt köpa en ny. Finns det 5 meters långa lampsladdar?? Jag hittade bara 3m. Får jag skarva och sånt själv då? Om så är fallet. Hade du / ni velat posta bilder hur jag ska gå tillväga.
Mvh ganooo
Så ser själva uttaget ut iaf
Mvh ganooo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser själva uttaget ut iaf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Vad visar din senaste bild? Jag skulle råda till att du lämnar bort jobbet till någon kunnig i bekantskapskretsen som kan bedöma de saker jag nämnde i #7.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Översta bilden i inlägg #4 visar ett takuttag som glapparp på dosan och dessutom ser gult och äckligt ut. Bilden i inlägg #8 verkar visa ett ok uttag som dessutom är jordat. Är det ett jordat uttag så kan det ju vara idé att kolla om det verkligen är jordat, förekommer att folk sätter jordade uttag utan att installera skyddsjord eller kopplar nollan till skyddsjord.
Mitt råd är - lyssna till vad farbror Bo säger, han brukar kunna el. Och konsultera någon som kan el. Lite varningsflagg för elinstallationer där uttag glappar är min erfarenhet.
Mitt råd är - lyssna till vad farbror Bo säger, han brukar kunna el. Och konsultera någon som kan el. Lite varningsflagg för elinstallationer där uttag glappar är min erfarenhet.
Klicka här för att svara