1 452 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Koppla in undercentral
Hej jag har en liten fundering, jag har tagit in offerter för att byta central och detta ska göras i november.
Jag har dock valt att köpa materialet själv från grossist (hager via storel) i befintliga centralen (diazed) är det kopplat vidare till en uc i garaget, där ligger det dubbla ledningar under skruvarna för huvudbrytaren. Är detta verkligen rätt har läst infon om hagers huvudbrytare men hittar ingen info om att den är godkänd för dubbla ledningar.
Finns det någon lösning man brukar praktisera för detta?
Kan ju fråga min elektriker men tvivlar att han svarar kl 19 en söndag så därför vänder jag mig till experterna här.
Mvh
Jesper Karlsson
Jag har dock valt att köpa materialet själv från grossist (hager via storel) i befintliga centralen (diazed) är det kopplat vidare till en uc i garaget, där ligger det dubbla ledningar under skruvarna för huvudbrytaren. Är detta verkligen rätt har läst infon om hagers huvudbrytare men hittar ingen info om att den är godkänd för dubbla ledningar.
Finns det någon lösning man brukar praktisera för detta?
Kan ju fråga min elektriker men tvivlar att han svarar kl 19 en söndag så därför vänder jag mig till experterna här.
Mvh
Jesper Karlsson
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 898 inlägg
Ja det lär finnas ett förbud mot vidarekoppling på Hagers HB för strömmar under 80 A, men jag har inte grävt i källan till detta. Ska du bygga nytt så är det ju dessutom ingen fråga, utan behöver du koppla vidare inkommande huvudledning så köper du naturligtvis en lämplig plint för det, t.ex EKS 525 som finns på Storel. En HB är helt enkelt ingen kopplingsplint.
Klicka här för att svara