Hej,
Startade golvvärmen igår i badrummet men efter 2 timmar var det fortfarande inte varmt trots att jag vred termostaten till max. Jag tycker att termostaten "verkar" funka då lampan slockar vid 20C men tänds när jag vrider till max (35 grader).
När jag mäter över fas och nolla på kabeln till golvvärmen är det 230V vilket rimligtvis betyder att kabeln får ström? Eller kan det vara så att termostaten är sönder ändå..?
Den fungerade i våras och jag har inte gjort någon påverkan i badrummet, har dock kopplat bort termostaten när jag renoverade rummet utanför badrummet (termostat och lampknappar till badrummet sitter på väggen utanför badrummet..
Startade golvvärmen igår i badrummet men efter 2 timmar var det fortfarande inte varmt trots att jag vred termostaten till max. Jag tycker att termostaten "verkar" funka då lampan slockar vid 20C men tänds när jag vrider till max (35 grader).
När jag mäter över fas och nolla på kabeln till golvvärmen är det 230V vilket rimligtvis betyder att kabeln får ström? Eller kan det vara så att termostaten är sönder ändå..?
Den fungerade i våras och jag har inte gjort någon påverkan i badrummet, har dock kopplat bort termostaten när jag renoverade rummet utanför badrummet (termostat och lampknappar till badrummet sitter på väggen utanför badrummet..
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Ämnet flyttat från badrum
/moderator
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Du skriver att du mäter 230V, mäter du då alltså på själva golvvärmekabeln? Eller är det på matande kabel?
OM det verkligen är 230V på själva kabeln till värmen, så måste det rimligen vara fel på den (illa).
Men det faktum att du har haft termostaten bortkopplad gör ju att sannolikheten för att något blivit fel vid återinkopplingen (felkopplat, dålig kontakt) är oändligt mycket större än sannolikheten för ett kabelbrott i värmekabeln.
kan du lägga upp en bild där man ser inkopplingen på termostaten?
OM det verkligen är 230V på själva kabeln till värmen, så måste det rimligen vara fel på den (illa).
Men det faktum att du har haft termostaten bortkopplad gör ju att sannolikheten för att något blivit fel vid återinkopplingen (felkopplat, dålig kontakt) är oändligt mycket större än sannolikheten för ett kabelbrott i värmekabeln.
kan du lägga upp en bild där man ser inkopplingen på termostaten?
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Men om han faktiskt mäter att värmekabeln får 230V efter termostaten, då kan det inte vara termostaten.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Man kan ju också fundera över om det överhuvudtaget är något fel. Om det är en självreglerande kabel, så kanske golvet helt enkelt är för varmt för att det skall bli någon ytterligare märkbar värme.
Jag mätte på på värmekabeln o den har 230V. Fast det betyder väl nödvändigtvis inte att det går ström i kabeln? Jag gissar på att termostaten justerar motståndet till kabeln (istället för att bryta spänningen)..
@Thyro89, mätte du spänningen över din värmekabel också?
@Thyro89, mätte du spänningen över din värmekabel också?
Redigerat av moderator:
Termostaten justerar inte något motstånd.
Den slår antingen på eller av spänningen till kabeln, on/off.
Är kabelns självreglerande kan själva kabeln dock öka motståndet och minska strömmen en del när kabeln blir varm, och tvärtom.
Börja med att kolla exakt var kabeln är ansluten, och missa inte att det finns en jordledare, en nolla och en fasledare ut till värmekabeln. Jordledaren är ofta i form av en "skärm".
Jordledaren får absolut inte kopplas in fel = livsfara
När du identifierat rätt anslutningar för värmekabeln så mäter du spänningen där, dels med termostaten nedvriden och dels uppvriden till max. OBS, det kan ta en liten tid, upp till 1-2 minuter, innan termostaten slår om, man programmerar ofta in en tidsfördröjning för att termostaten inte ska stå och slå på/av frekvent.
Den slår antingen på eller av spänningen till kabeln, on/off.
Är kabelns självreglerande kan själva kabeln dock öka motståndet och minska strömmen en del när kabeln blir varm, och tvärtom.
Börja med att kolla exakt var kabeln är ansluten, och missa inte att det finns en jordledare, en nolla och en fasledare ut till värmekabeln. Jordledaren är ofta i form av en "skärm".
Jordledaren får absolut inte kopplas in fel = livsfara
När du identifierat rätt anslutningar för värmekabeln så mäter du spänningen där, dels med termostaten nedvriden och dels uppvriden till max. OBS, det kan ta en liten tid, upp till 1-2 minuter, innan termostaten slår om, man programmerar ofta in en tidsfördröjning för att termostaten inte ska stå och slå på/av frekvent.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Nu kanske jag slår in öppna dörrar.
Men hur säker är du på att värmekablen är kopplad korrekt på termostaten? Du har ju även en givarkabel till golvgivaren. är det möjligt att dessa har förväxlats? Givaren skulle kanske överleva om den får 230V inkopplat, men det skulle ju inte fungera.
Men hur säker är du på att värmekablen är kopplad korrekt på termostaten? Du har ju även en givarkabel till golvgivaren. är det möjligt att dessa har förväxlats? Givaren skulle kanske överleva om den får 230V inkopplat, men det skulle ju inte fungera.
Jag kom aldrig så långt i min process att jag han börja mäta (då jag hade lånat ut dom för tillfället)
Men jag tyckte det var så pass glasklart när jag läste vad andra skrev samt annan info om just den termostaten jag har, att jag bara köpte en ny exakt likadan och montera in den.
Men jag tyckte det var så pass glasklart när jag läste vad andra skrev samt annan info om just den termostaten jag har, att jag bara köpte en ny exakt likadan och montera in den.
Nu har jag mätt när lampan lyser =230V över värmekabeln och när lampan inte lyser/termostat ej igång = 0V... Det borde väl betyda att slingan ska bli varm? Kan en elslinga gå sönder bara sådär?! Jag har inte gjort någon påverkan.. enda är att elektrikern varit här o installerat jordfelsbrytare (egentligen kopplat om jordfelsbrytaren som var till golvvärmen så den istället tar hela huset)... men eftersom den får spänning så borde väl inte det spela roll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bryter säkringen och mäter resistansen i värmekabeln. Vad får du då för resultat? Golvvärme är extremt långsam i reaktionen. På två timmar om den är uppskruvad på max borde du märka att den är varmare, men det är inte helt säkert.