1 262 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Strömgenomgång.
Är det någon som vet vilka dessa sena effekter är? Jag har hört talas om att vid svårare fall när det blivit inre brännskador kan man drabbas av någon form av förgiftning, men då måste det väl vara en ganska långvarig eller intensiv genomgång?
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det behöver inte bli brännskador. Det påstås att det kan uppstå farliga ämnen pga. Elktrolys. Ämnen som sedan kvadda njurarna. Såvitt jag förstår så handlar det då inte om en kort tillfällig stöt ( som dock kan stoppa hjärtat med lite otur) utan om man får ström i flera sekunder.
Humhum..... Abstracten var lite fattig på information. Det är en retrospektiv fallstudie så det är lite vågat att säga att problemen orsakas av el. Ska se om jag kan plocka ner peket på jobbet imorgon, vi kanske har prenumeration på den tidskriften. Mekanismen som postuleras verkar snarare vara något man använder vid genmanipulering men jag måste som sagt reservera mig för att det var lite klent med information. Hela grejen verkar lite långsökt men ska naturligtvis inte avskrivas.
Angående brännskador och farliga ämnen så är det vanligen rhabdomyolys man oroar sig för, dvs muskelsönderfall. Det som händer då är att myoglobin frisätts från muskulaturen och kletar i värsta fall igen alla små blodkärl i glomeruli i njuren vilket mycket riktigt kan skada njurarna mer eller mindre allvarligt. Det kräver dock en rätt kraftig strömgenomgång. Det som är lurigt i sammanhanget är att man aldrig vet exakt vilken väg strömmen tar och att det på ytan kan bli bara två små punkter (ingångs- och utgångshål) men skadorna på insidan kan vara mycket omfattande. Musklerna kokas helt enkelt inifrån. Mekanismen är inte elektrolys (i den normala bemärkelsen).
Killen i artikeln ska nog inte oroa sig så mycket, och inte heller fundera så mycket på sena effekter.
Angående brännskador och farliga ämnen så är det vanligen rhabdomyolys man oroar sig för, dvs muskelsönderfall. Det som händer då är att myoglobin frisätts från muskulaturen och kletar i värsta fall igen alla små blodkärl i glomeruli i njuren vilket mycket riktigt kan skada njurarna mer eller mindre allvarligt. Det kräver dock en rätt kraftig strömgenomgång. Det som är lurigt i sammanhanget är att man aldrig vet exakt vilken väg strömmen tar och att det på ytan kan bli bara två små punkter (ingångs- och utgångshål) men skadorna på insidan kan vara mycket omfattande. Musklerna kokas helt enkelt inifrån. Mekanismen är inte elektrolys (i den normala bemärkelsen).
Killen i artikeln ska nog inte oroa sig så mycket, och inte heller fundera så mycket på sena effekter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
När jag gick igenom litteraturen förra gången det begav sig så blir just slutsatsen att sena effekter är något man kan ignorera om inte skadan var sådan att man "märkte av den" när den uppstod. Dvs får du problem så är det till följd av en skada som ändå är så stor att du inte tvivlar på att du åkte dit när den hände.tommib skrev:Humhum..... Abstracten var lite fattig på information. Det är en retrospektiv fallstudie så det är lite vågat att säga att problemen orsakas av el. Ska se om jag kan plocka ner peket på jobbet imorgon, vi kanske har prenumeration på den tidskriften. Mekanismen som postuleras verkar snarare vara något man använder vid genmanipulering men jag måste som sagt reservera mig för att det var lite klent med information. Hela grejen verkar lite långsökt men ska naturligtvis inte avskrivas.
Så alla som fick en liten stöt, som kändes just som en liten stöt och som gick över efter ett (kort) tag, de behöver inte oroa sig för att något annat skall ha hänt, eller komma att hända.
Av precis samma skäl som du inte får njursvikt av en liten brännskada av andra skäl, så får du det inte av en strömgenomgång heller. Och om du skulle få en så stor brännskada att det blir problem så märker du av det. Ja, det är sant att läkarna får lite svårare arbete om du har interna brännskador, men för dig råder det knappast något tvivel om att du mår dåligt.
Klicka här för att svara