Funderar på att byta ut väggströmbrytarna i vår våning från standardmodell av plast till engelska i mässing. De jag sett är försedda med jordanslutning, direkt till mässingschassit. Måste de skyddsjordas? Hur görs det enklast?

Troligen kräver tillverkaren att dom ska jordas och då måste allt annat elektriskt i huset ha jord. Så har du inte jordade uttag så måste du skaffa det. Är dina uttag jordade behöver du bara dra fram jord till brytarna.

Jag tror inte att strömbrytarna själva behöver skyddsjord för sin egen funktion. Utan det är rummet som styr, så att strömbrytarna ska inte skyddsjordas om rummet är torrt isolerat med ojordade uttag.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Det var ett mycket befriande svar.... Eldragningarna är relativt nya men vägguttagen är inte jordade. Det handlar om vanliga bostadsrum. Avstår från mässing i badrum och kök.

Du behöver inte avstå från dessa strömbrytare i köket, utan du behöver bara skyddsjorda dem där.

Edit: Här kan man då råka ut för att två strömbrytare på var sidan väggen vid en dörröppning installeras så att ena är ojordad och den andra jordad. Det sitter då väl nära varandra... Det är i och för sig samma sak med uttag, men här handlar det om prylar som man tar i, kanske ibland samtidigt. Att det är tillåtet enligt reglerna beror endast på att reglerna bara drar en gräns någonstans för att inte kräva för stora ombyggnader. Så det bästa vore ju att jorda alla uttag, eller välja isolerade strömbrytare :( En JFB är bra, men den löser inte formellt problemet (för det finns ingen formellt problem) och den löser heller inte formellt risken eftersom risken kommer ur en felaktig installation (som är formellt godkänd, och om den inte vore godkänd så får man formellt inte "åtgärda" den med en JFB), men en JFB är bra i alla fall ;)

Redigerat:
Följdfrågor: Är det, rent allmänt, OK att använda strömbrytare med metallhölje utan att de är jordade? Och: Hur jordar jag dem i kök och badrum?

Om brytaren skall jordas, så bör det finnas en anslutning för jord på brytaren.

Jag har lite svårt att se att de inte skulle vara OK att ha ojordade i ett rum där inget är jordat. Det viktiga är att i ett rum skall antingen alla elinstallationer vara ojordade enl. äldre standard. Eller så skall allt vara jordat.

Jag blir lite konfunderad när du skriver att eldragningen är relativt ny? Det är INTE ok att dra el utan jord numera.

Tack för svar. Det finns jordanslutningar på brytarna, men då ansluter vi bara dem i kök och badrum, där elen är jordad. Även vi var förundrade över att elen inte är jordad i hela lägenheten vi just köpt. Vi fick intrycket att elen dragits om då lägenheten renoverades för ett par år sedan, men tydlligen gjordes det tidigare.

Om man nu dragit om med lite "blandade" hemsnickrade regler. Hur är det med jordfelsbrytare?

Det finns metallströmbytare som inte kan jordas, t ex från Jung. De är av plast med ett tunt metallhölje.

Ja den typen av konstruktion räkna som dubbelisolerad. Metallen är bara dekoration, med ordentlig isolation mot strömförande delar.

Engelska brytare är avsedd för dosor med 60.3 mm skruvavstånd men kontinentaleuropeiska dosor har 60 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.